Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formatiivinen arviointi lääketieteen peruskoulutuksessa

Alonen, Olli (2019-11-05)

Formatiivinen arviointi lääketieteen peruskoulutuksessa

Alonen, Olli
(05.11.2019)
Katso/Avaa
Alonen_Olli_opinnayte.pdf (1.382Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121046468
Tiivistelmä
Tämän syventävien opintojen kirjallisen työn aiheena on formatiivinen arviointi lääketieteen peruskoulutuksessa. Työ muodostuu kirjallisuuskatsauksesta, kyselytutkimuksesta ja havaintoja käsittelevästä pohdintaosiosta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään kirjallisuuden avulla formatiivisen arvioinnin keskeisiä periaatteita, hyötyjä ja toteutukseen liittyviä haasteita. Lisäksi tarkastellaan sen roolia lääketieteen peruskoulutuksen kokonaisarvioinnissa.
Tutkimusosassa käsitellään Turun lääketieteellisen tiedekunnan opintokokonaisuuksista vastaavalle henkilökunnalle suunnatun kyselytutkimuksen tuloksia. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa Turun lääketieteellisessä tiedekunnassa käytössä olevat arviointimenetelmät. Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselykaavakkeena keväällä 2019. Kysymykset olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä liittyen käytettäviin arviointimenetelmiin, henkilökohtaiseen palautteeseen ja osaamistavoitteisiin. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin avoimia kysymyksiä täsmentämään tiettyjä monivalintakysymyksiin annettuja vastauksia. Lopuksi tiedusteltiin opetushenkilökunnan ajatuksia kaksijakoisesta arviointimenetelmästä ja karttuvan tiedon testistä.
Kyselyn perusteella formatiivisten arviointimenetelmien käyttö ei ole vakiinnuttanut asemaansa Turun lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelmassa. Kiinnostus itsearvioinnin työkalujen lisäämiseen nousi tuloksissa esiin ja karttuvan tiedon testin käyttöönottoon suhtauduttiin pääasiassa myönteisesti. Kaksijakoinen arviointimenetelmä jakaa tiedekunnassa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Tulevaisuutta ajatellen keskeistä olisi selvittää opiskelijoiden kokemuksia arvioinnista ja sen vaikutuksista oppimiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9121]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste