Formatiivinen arviointi lääketieteen peruskoulutuksessa
Alonen, Olli (2019-11-05)
Formatiivinen arviointi lääketieteen peruskoulutuksessa
Alonen, Olli
(05.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121046468
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121046468
Tiivistelmä
Tämän syventävien opintojen kirjallisen työn aiheena on formatiivinen arviointi lääketieteen peruskoulutuksessa. Työ muodostuu kirjallisuuskatsauksesta, kyselytutkimuksesta ja havaintoja käsittelevästä pohdintaosiosta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään kirjallisuuden avulla formatiivisen arvioinnin keskeisiä periaatteita, hyötyjä ja toteutukseen liittyviä haasteita. Lisäksi tarkastellaan sen roolia lääketieteen peruskoulutuksen kokonaisarvioinnissa.
Tutkimusosassa käsitellään Turun lääketieteellisen tiedekunnan opintokokonaisuuksista vastaavalle henkilökunnalle suunnatun kyselytutkimuksen tuloksia. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa Turun lääketieteellisessä tiedekunnassa käytössä olevat arviointimenetelmät. Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselykaavakkeena keväällä 2019. Kysymykset olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä liittyen käytettäviin arviointimenetelmiin, henkilökohtaiseen palautteeseen ja osaamistavoitteisiin. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin avoimia kysymyksiä täsmentämään tiettyjä monivalintakysymyksiin annettuja vastauksia. Lopuksi tiedusteltiin opetushenkilökunnan ajatuksia kaksijakoisesta arviointimenetelmästä ja karttuvan tiedon testistä.
Kyselyn perusteella formatiivisten arviointimenetelmien käyttö ei ole vakiinnuttanut asemaansa Turun lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelmassa. Kiinnostus itsearvioinnin työkalujen lisäämiseen nousi tuloksissa esiin ja karttuvan tiedon testin käyttöönottoon suhtauduttiin pääasiassa myönteisesti. Kaksijakoinen arviointimenetelmä jakaa tiedekunnassa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Tulevaisuutta ajatellen keskeistä olisi selvittää opiskelijoiden kokemuksia arvioinnista ja sen vaikutuksista oppimiseen.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään kirjallisuuden avulla formatiivisen arvioinnin keskeisiä periaatteita, hyötyjä ja toteutukseen liittyviä haasteita. Lisäksi tarkastellaan sen roolia lääketieteen peruskoulutuksen kokonaisarvioinnissa.
Tutkimusosassa käsitellään Turun lääketieteellisen tiedekunnan opintokokonaisuuksista vastaavalle henkilökunnalle suunnatun kyselytutkimuksen tuloksia. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa Turun lääketieteellisessä tiedekunnassa käytössä olevat arviointimenetelmät. Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselykaavakkeena keväällä 2019. Kysymykset olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä liittyen käytettäviin arviointimenetelmiin, henkilökohtaiseen palautteeseen ja osaamistavoitteisiin. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin avoimia kysymyksiä täsmentämään tiettyjä monivalintakysymyksiin annettuja vastauksia. Lopuksi tiedusteltiin opetushenkilökunnan ajatuksia kaksijakoisesta arviointimenetelmästä ja karttuvan tiedon testistä.
Kyselyn perusteella formatiivisten arviointimenetelmien käyttö ei ole vakiinnuttanut asemaansa Turun lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelmassa. Kiinnostus itsearvioinnin työkalujen lisäämiseen nousi tuloksissa esiin ja karttuvan tiedon testin käyttöönottoon suhtauduttiin pääasiassa myönteisesti. Kaksijakoinen arviointimenetelmä jakaa tiedekunnassa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Tulevaisuutta ajatellen keskeistä olisi selvittää opiskelijoiden kokemuksia arvioinnista ja sen vaikutuksista oppimiseen.