”Me ollaan paljon enemmän kuin fyysinen taso”, New age -henkisyys ja siinä esiintyvät terveyskäsitykset osana suomalaista länsimaista kulttuuria 2000-luvun alussa
Uusisalo, Nea (2019-12-09)
”Me ollaan paljon enemmän kuin fyysinen taso”, New age -henkisyys ja siinä esiintyvät terveyskäsitykset osana suomalaista länsimaista kulttuuria 2000-luvun alussa
Uusisalo, Nea
(09.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949094
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949094
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee new age -henkisyyden käsitystä kokonaisvaltaisesta terveydestä ja terveyden ylläpitämisestä sekä ympäröivän yhteiskunnan suhtautumista new age -henkiseen terveydenhuoltoon 2000-luvun alun Suomessa. Millainen asema terveyden käsitteellä on new age -henkisyydessä ja miten new age -henkiset yksilöt hoitavat terveyttään? Tätä pääkysymystä hahmotan alakysymyksillä, miten new age -henkisyydelle tyypillinen kumma vaikuttaa new age -henkisyyden marginaalissa elävien käsityksiin henkisestä terveydenhuollosta tai miten new age -henkisyyttä ympäröivä yhteiskunta suhtautuu henkiseen terveydenhuoltoon ja miten tällaiseen tilanteeseen on historiallisesti päädytty?
Tutkimuksen alkuperäisaineistona toimivat etnografisin menetelmin suoritetut neljä tutkijan tekemää haastattelua. Kaksi haastateltavista on new age -henkisiä hoitajia, joiden kautta tutkielmassa pyritään hahmottamaan new age -henkisten terveyskäsityksiä ja terveydenhoidon tapoja. Lisäksi haastateltavana ovat olleet kaksi edustajaa kahden länsimaiselle kulttuurille historiallisesti äärimmäisen merkittävän instituution piiristä: lääketieteen edustaja, sekä teologian edustaja. Näiden haastattelujen kautta tutkielmassa on mahdollista tuottaa kulttuurista dialogia new age -henkisistä terveydenhuollon tavoista ja historiallisten kausaliteettien merkityksestä henkisten hoitajien identiteettiin ja diskursiiviseen positioon suhteessa valtakulttuuriin.
Tutkielmani osoittaa, että new age -henkisyydessä terveyden käsite on yksi keskeisimmistä. Terveys ymmärretään monitasoisena prosessina ja täydentävät hoitomuodot ovat new age -henkisyydessä tärkeitä. Hoidot kuitenkin sisältävät länsimaista valtavirtaa huolestuttavia piirteitä. Länsimaisen tieteen tutkimusperinteen pituuteen ja sen arvostukseen perustuva lääketieteen dikotomia tuottaa henkisistä hoidoista käytävään kulttuuriseen dialogiin ongelmia: henkisyydestä on vaikea puhua ja sen negatiivissävytteinen arvostelu on marginaalin ulkopuolisille tyypillistä. New age -henkisyys tarjoaa kuitenkin harjoittajalleen psyykkistä koherenssia, joka tarjoaa runsaasti tutkimuksellisia kysymyksiä tulevalle tutkimukselle.
Tutkimuksen alkuperäisaineistona toimivat etnografisin menetelmin suoritetut neljä tutkijan tekemää haastattelua. Kaksi haastateltavista on new age -henkisiä hoitajia, joiden kautta tutkielmassa pyritään hahmottamaan new age -henkisten terveyskäsityksiä ja terveydenhoidon tapoja. Lisäksi haastateltavana ovat olleet kaksi edustajaa kahden länsimaiselle kulttuurille historiallisesti äärimmäisen merkittävän instituution piiristä: lääketieteen edustaja, sekä teologian edustaja. Näiden haastattelujen kautta tutkielmassa on mahdollista tuottaa kulttuurista dialogia new age -henkisistä terveydenhuollon tavoista ja historiallisten kausaliteettien merkityksestä henkisten hoitajien identiteettiin ja diskursiiviseen positioon suhteessa valtakulttuuriin.
Tutkielmani osoittaa, että new age -henkisyydessä terveyden käsite on yksi keskeisimmistä. Terveys ymmärretään monitasoisena prosessina ja täydentävät hoitomuodot ovat new age -henkisyydessä tärkeitä. Hoidot kuitenkin sisältävät länsimaista valtavirtaa huolestuttavia piirteitä. Länsimaisen tieteen tutkimusperinteen pituuteen ja sen arvostukseen perustuva lääketieteen dikotomia tuottaa henkisistä hoidoista käytävään kulttuuriseen dialogiin ongelmia: henkisyydestä on vaikea puhua ja sen negatiivissävytteinen arvostelu on marginaalin ulkopuolisille tyypillistä. New age -henkisyys tarjoaa kuitenkin harjoittajalleen psyykkistä koherenssia, joka tarjoaa runsaasti tutkimuksellisia kysymyksiä tulevalle tutkimukselle.