Kenelle minun tulisi tämä tieto jakaa? : Tapaustutkimus: myynnin ja projektinhallinnan välisen tiedonsiirron kehittäminen
Kätkä, Matti (2019-11-28)
Kenelle minun tulisi tämä tieto jakaa? : Tapaustutkimus: myynnin ja projektinhallinnan välisen tiedonsiirron kehittäminen
Kätkä, Matti
(28.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748589
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli kehittää myynnin ja projektinhallinnan välistä tiedonsiirtoa eräässä kohdeyrityksessä, jolta aihe saatiin toimeksiantona. Tiedonsiirron nykytila ei ollut ongelmallinen, mutta sitä haluttiin saada yhä paremmaksi ulkopuolisen havainnoinnin avulla tuoden esille tiedonsiirron haasteet ja mahdolliset toimenpide-ehdotukset. Teoreettisena lähestymistapana käytettiin tietämyksenhallinnan ja oppivan organisaation viitekehyksiä. Tutkimuskysymyksenä oli, miten tietämyksenhallintaa voidaan kehittää oppivan organisaation tukemana tapausorganisaatiossa. Tutkimuksen alakysymyksinä olivat, miten tieto siirtyy myynnin ja projektinhallinnan välisillä rajapinnoilla tapausorganisaatiossa, mitkä tekijät heikentävät tiedonsiirtoa tapausorganisaatiossa ja miten oppiva organisaatio toteutuu käytännössä tapausorganisaatiossa. Tutkielma kuuluu laadulliseen tutkimukseen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla yhteensä 14 kohdeorganisaation myynti- ja projektipäälliköltä useammalta paikkakunnalta. Tulokset osoittivat tiedonsiirron onnistuvan hyvin siinä tapauksessa, kun myynti ja projektinhallinta toimivat samoissa toimitiloissa. Toisistaan erillään olleiden myynnin ja projektinhallintaryhmien tiedonsiirrossa oli havaittavissa haasteita ja erityisesti tämä liittyi kokemusperäisen eli hiljaisen tiedon jakamiseen. Eksplisiittisen tiedon löytäminen oli työlästä ja jopa vaikeaa. Työntekijät kaipasivat enemmän johtajuutta ja useampia epävirallisia tilaisuuksia jakaa tietämystä yli osastorajojen. Yrityksessä käytetty Lessons learned -toimintamalli ei käytännössä toiminut toivotun mukaisesti. Oppiva organisaatio -teorian mukainen toimintatapa toteutui kohdeorganisaatiossa jossain määrin, mutta ainoastaan tietyillä osa-alueilla. Tutkielman johtopäätöksenä todettiin, että erillään olleiden toimipisteiden myynti- ja projektipäälliköiden oli erittäin tärkeää kohdata toisensa säännöllisesti sekä virallisissa että epävirallisissa tapahtumissa. Organisaatiossa tarvittiin yhteisöllisyyden vahvistamista. Tiedon löytämistä helpottaisivat kaikkien hyväksymä ja noudattama tiedontallentamisen malli ja yhteiset tiedontallentamisenpaikat. Johtajuutta tuli kehittää monella eri osa-alueella, erityisesti Lessons learned palaverien saattamisessa täyteen potentiaaliinsa. Yhdessä oppimisessa, tietämyksen luomisessa ja jakamisessa sekä yhteisten päätösten loppuunsaattamisessa oli kehitettävää. Oppivan organisaation kokonaisvaltainen käyttö tukisi tiedonsiirtoa organisaation sisällä. Organisaatio voisi tiedonsiirrossa ja toiminnassaan ottaa huomioon myös tekemisen helppouden näkökulman.