Jaettu arvo yrityksen menestystekijänä : Case-tutkimus metalliteollisuuden yrityksestä
Heikkinen, Paula (2019-12-09)
Jaettu arvo yrityksen menestystekijänä : Case-tutkimus metalliteollisuuden yrityksestä
Heikkinen, Paula
(09.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848793
Tiivistelmä
Yritysten arvonluonti on jatkuvassa muutoksessa ja pärjätäkseen tämän päivän markkinoilla yrityksen tulee osallistua aiempaa monimutkaisempiin arvonluonnin prosesseihin. Paine yhteiskunnallisten asioiden huomioimisesta liiketoiminnassa on lisääntynyt ja jaetun arvon luomisen ajattelumalli on noussut yhdeksi keinoksi aikaansaada samanaikaisesti sekä taloudellista tulosta että yhteiskunnallista hyvää. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella case-tutkimuksen keinoin jaetun arvon luomisen roolia yrityksen kannattavuuden parantamisessa ja keinoja luoda jaettua arvoa. Lisäksi tutkielmassa pyrittiin selvittämään, millaisten mittareiden käyttöä johdon laskentatoimelta edellytetään, jotta saatava laskentainformaatio on riittävän monipuolista jaetun arvon strategisiin valintoihin liittyvän päätöksenteon tukemiseksi. Tutkielmassa pyrittiin havainnollistamaan jaetun arvon luomisen mahdollisuuksia sekä yleisesti organisaatiotasolla että johdon laskentatoimessa, mutta myös valitussa kohdeorganisaatiossa.
Tutkielmassa tarkasteltiin jaetun arvon luomisen keinoja kolmen strategian kautta, joita olivat tuoteinnovaatiot ja markkinatilanteen uudelleenarviointi, arvoketjun tuottavuuden uudelleenmäärittely sekä yhteistyöverkostot. Tulosten ja jaetun arvon ajattelumallin mukaan parhaiten yritys luo jaettua arvoa silloin, kun jaetun arvon luomisen strategia pohjautuu juuri niihin huolellisesti valittuihin teemoihin, joihin yritys itse kokee pystyvänsä eniten vaikuttamaan omalla liiketoiminnallaan.
Tutkielman tutkimusote on toiminta-analyyttinen, ja tutkimusmetodologialtaan tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen toteuttamismetodeiksi valittiin teemahaastattelu sekä osittain myös havainnointi. Haastateltavien valintaa ohjasi pyrkimys tutkia organisaation eri toimintoja mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksen empiirisen aineiston voidaan todeta vastaavan jaettua arvoa käsittelevää teoreettista aineistoa hyvin.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että teorian ja empirian valossa tarkasteltuna jaetulla arvolla voidaan tulkita olevan yrityksen kannattavuutta suotuisasti edistäviä ominaisuuksia. Jaetun arvon luomisen strategiset keinot rohkaisevat liiketoimintamahdollisuuksien aiempaa laajempaan kartoittamiseen ja tarjoavat siten yritykselle uudenlaisia ideoita arvonluomiseen, joka usein näkyy myös yrityksen taloudellisena tuloksena. Ratkaisujen keksiminen yhteiskunnan haasteisiin aikaansaa näitä liiketoimintamahdollisuuksia, mutta parantaa myös yritysten asemaa markkinoilla. Jaetun arvon luomisen laajempi hyödyntäminen edellyttäisi standardoitujen ja vertailukelpoisten mittarointijärjestelmien kehittämistä. Vastuu näiden järjestelmien edistämisestä ja kehittämisestä tulisi olla ensisijaisesti valtioilla ja lainsäätäjillä luotettavien mittareiden aikaansaamiseksi.
Tutkielmassa tarkasteltiin jaetun arvon luomisen keinoja kolmen strategian kautta, joita olivat tuoteinnovaatiot ja markkinatilanteen uudelleenarviointi, arvoketjun tuottavuuden uudelleenmäärittely sekä yhteistyöverkostot. Tulosten ja jaetun arvon ajattelumallin mukaan parhaiten yritys luo jaettua arvoa silloin, kun jaetun arvon luomisen strategia pohjautuu juuri niihin huolellisesti valittuihin teemoihin, joihin yritys itse kokee pystyvänsä eniten vaikuttamaan omalla liiketoiminnallaan.
Tutkielman tutkimusote on toiminta-analyyttinen, ja tutkimusmetodologialtaan tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen toteuttamismetodeiksi valittiin teemahaastattelu sekä osittain myös havainnointi. Haastateltavien valintaa ohjasi pyrkimys tutkia organisaation eri toimintoja mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksen empiirisen aineiston voidaan todeta vastaavan jaettua arvoa käsittelevää teoreettista aineistoa hyvin.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että teorian ja empirian valossa tarkasteltuna jaetulla arvolla voidaan tulkita olevan yrityksen kannattavuutta suotuisasti edistäviä ominaisuuksia. Jaetun arvon luomisen strategiset keinot rohkaisevat liiketoimintamahdollisuuksien aiempaa laajempaan kartoittamiseen ja tarjoavat siten yritykselle uudenlaisia ideoita arvonluomiseen, joka usein näkyy myös yrityksen taloudellisena tuloksena. Ratkaisujen keksiminen yhteiskunnan haasteisiin aikaansaa näitä liiketoimintamahdollisuuksia, mutta parantaa myös yritysten asemaa markkinoilla. Jaetun arvon luomisen laajempi hyödyntäminen edellyttäisi standardoitujen ja vertailukelpoisten mittarointijärjestelmien kehittämistä. Vastuu näiden järjestelmien edistämisestä ja kehittämisestä tulisi olla ensisijaisesti valtioilla ja lainsäätäjillä luotettavien mittareiden aikaansaamiseksi.