Johtajan tunneäly ja tunnetaidot sisäisen brändin rakentumisessa
Raukko, Jani (2019-12-08)
Johtajan tunneäly ja tunnetaidot sisäisen brändin rakentumisessa
Raukko, Jani
(08.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848798
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848798
Tiivistelmä
Suomalaisessa yrityskulttuurissa ei aiemmassa historiassa ole juuri annettu sijaa tunteista puhumiselle. Kuitenkin viime vuosina tunteita on yhä enemmän alettu ymmärtää ja niiden painoarvolle on alettu antaa enemmän huomiota. Tunneälystä ja -taidoista on enenevissä määrin keskusteltu ajankohtaisissa artikkeleissa ja johtamisen näkökulmana tunnetaitoisen esimiestyön merkitykselle kiinnitetty huomiota. Tunnetaitoisen johtamisen merkitykselle yritysten ja organisaatioiden sisäisessä brändäyksessä ei kuitenkaan ole annettu juuri painoarvoa aiemmissa tutkimuksissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan johtajan tunnetaitojen merkitystä sisäisen brändin rakentumisen kannalta. Tutkimuksessa tuodaan esille tunneälyn teoria sekä näihin liittyvät tunnetaidot. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään ihmisten johtamisen kautta syntyvään sisäisen brändin muodostumiseen ja teoria painottuu sisäisen brändin johtamiseen sekä brändin kommunikaatioon. Näistä muodostuu tutkimuksen yhtenäinen viitekehys. Tutkimusstrategiana käytetään laadullista tutkimusta ja empiirinen osuus muodostuu puolistruktutoiduista haastatteluista. Haastateltavat valikoituivat tutkijan sidosryhminen kautta sekä tutkijan LinkedIn-verkoston kautta tulleista haastateltavista mediaan esitetyn kysymyksen perusteella.
Tunnetaitoinen ja tunneälykäs johtaminen rakentavat tämän tutkimuksen mukaan sisäistä brändiä merkityksen, vahvan arvolatauksen kokemisen, osallistumisen kokemuksen sekä sisäisiin ajureihin vaikuttamisen kautta. Empatiakyky edesauttaa sisäisen merkityksen luomisessa johtajan tunnistaessa ihmisten erilaisuuden ja heidän oman sisäisen maailmansa ja asiat, jotka heille ovat tärkeitä. kuuntelun taito, ihmisten innostamisen taito, yhteisten päämäärien eteen toiminta, esimerkin näyttäminen ja arvojen mukaan eläminen puolestaan nousivat esille sosiaalisista kyvyistä sisäistä brändiä rakentavana voimana. Muihin ihmisiin vaikuttaminen tunnepuolella merkityksen ja osallisuuden kokemisella nousevat esille hyvän johtamisen ajureina sisäisen brändin rakentumisessa.
Tutkimus osoittaa, että tunnetaitojen ymmärtämisellä ja huomioimisella johtamisessa on myönteistä merkitystä yrityksen ilmapiiriin, ihmisten arvostukseen ja sitoutumiseen työhön. Havaintojen perusteella tutkimus tuo myös esille tunnetaitoisen johtamisen merkityksen sisäisen brändin muodostumisessa. Tunneälykäs ja -taitoinen ihmisten johtaminen on tutkimuksen näkökulmasta sisäiseen brändiin vaikuttava tärkeä asia.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan johtajan tunnetaitojen merkitystä sisäisen brändin rakentumisen kannalta. Tutkimuksessa tuodaan esille tunneälyn teoria sekä näihin liittyvät tunnetaidot. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään ihmisten johtamisen kautta syntyvään sisäisen brändin muodostumiseen ja teoria painottuu sisäisen brändin johtamiseen sekä brändin kommunikaatioon. Näistä muodostuu tutkimuksen yhtenäinen viitekehys. Tutkimusstrategiana käytetään laadullista tutkimusta ja empiirinen osuus muodostuu puolistruktutoiduista haastatteluista. Haastateltavat valikoituivat tutkijan sidosryhminen kautta sekä tutkijan LinkedIn-verkoston kautta tulleista haastateltavista mediaan esitetyn kysymyksen perusteella.
Tunnetaitoinen ja tunneälykäs johtaminen rakentavat tämän tutkimuksen mukaan sisäistä brändiä merkityksen, vahvan arvolatauksen kokemisen, osallistumisen kokemuksen sekä sisäisiin ajureihin vaikuttamisen kautta. Empatiakyky edesauttaa sisäisen merkityksen luomisessa johtajan tunnistaessa ihmisten erilaisuuden ja heidän oman sisäisen maailmansa ja asiat, jotka heille ovat tärkeitä. kuuntelun taito, ihmisten innostamisen taito, yhteisten päämäärien eteen toiminta, esimerkin näyttäminen ja arvojen mukaan eläminen puolestaan nousivat esille sosiaalisista kyvyistä sisäistä brändiä rakentavana voimana. Muihin ihmisiin vaikuttaminen tunnepuolella merkityksen ja osallisuuden kokemisella nousevat esille hyvän johtamisen ajureina sisäisen brändin rakentumisessa.
Tutkimus osoittaa, että tunnetaitojen ymmärtämisellä ja huomioimisella johtamisessa on myönteistä merkitystä yrityksen ilmapiiriin, ihmisten arvostukseen ja sitoutumiseen työhön. Havaintojen perusteella tutkimus tuo myös esille tunnetaitoisen johtamisen merkityksen sisäisen brändin muodostumisessa. Tunneälykäs ja -taitoinen ihmisten johtaminen on tutkimuksen näkökulmasta sisäiseen brändiin vaikuttava tärkeä asia.