Monikulttuurisuus alakoulun historian oppikirjoissa ja opetuksessa : Oppikirja-analyysi ja haastattelututkimus
Stenius, Magdalena; Hietanen, Riku (2019-11-22)
Monikulttuurisuus alakoulun historian oppikirjoissa ja opetuksessa : Oppikirja-analyysi ja haastattelututkimus
Stenius, Magdalena
Hietanen, Riku
(22.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848806
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848806
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viidennen luokan historian opetuksen monikulttuurisia sisältöjä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia monikulttuurista oppimista tukevia sisältöjä oppikirjallisuudessa esiintyy ja minkälaisia monikulttuurisuutta tukevia menetelmiä luokanopettajat käyttävät opettaessaan historiaa. Oppikirjat erosivat toisistaan huomattavasti siinä, minkälaisia monikulttuurisen pedagogiikan menetelmiä niissä esiintyi. Yleisimmin esiintyvä monikulttuurisen pedagogiikan muoto oli tiedon konstruoinnin prosessin tarkastelu, jossa kirjoissa esitetyn tiedon kokoamista ja sen kriittistä arviointia tehtiin oppilaille näkyväksi. Osalle opettajista oppikirja oli keskeinen tuntien sisällön ohjaaja, toisille vain lähdeteos muiden materiaalien joukossa. Opettajat tunnistivat oppikirjojen puutteet ja kertoivat täydentävänsä oppitunteja muista lähteistä. Luokanopettajat pyrkivät toteuttamallaan monikulttuurisella pedagogiikalla historian opetuksessa vähentämään kulttuurien välisiä ennakkoluuloja, rohkaisemaan oppilaita tekemään omia tulkintoja opiskeltavista sisällöistä ja ohjaamaan tarjolla olevan tiedon kriittiseen arviointiin. Oppikirjat tukevat tällaista pedagogiikkaa tarkastelemalla historiallista tietoa kriittisesti, ohjaten oppilaita tiedon omaan tulkintaan.