Vastuullista poissulkemista : Poissulkemisperusteet osana vastuullisia julkisia hankintoja
Laakso, Harri (2019-11-11)
Vastuullista poissulkemista : Poissulkemisperusteet osana vastuullisia julkisia hankintoja
Laakso, Harri
(11.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748619
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748619
Tiivistelmä
Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (Hankintalaki, 1397/2016) kokonaisuudistuksen tavoitteena oli keventää ja joustavoittaa hankintamenettelyjä lisäämällä hankintayksikön harkinnanvaltaa. Erityisesti kansallisissa hankinnoissa luovuttiin kokonaan yksityiskohtaisesti säännellystä hankintamenettelystä. Suurempi harkinnanvalta lisää hankintayksiköiden vastuuta vastuullisista toimintatavoista ja käytännöistä.
Tutkielman aiheena on hankintalain 80 §:n ja 81 §:n poissulkemisperusteiden vastuullinen soveltaminen. Tutkielma sijoittuu oikeussosiologiaan ja tukee aiheesta tehtyjä lainopillisia tutkielmia. Tutkielmassa tarkastelen teoriaohjaavan temaattisen analyysin menetelmin, mitä lausunnonantajat ovat hankintalain kokonaisuudistuksessa lausuneet poissulkemisperusteista sekä tunnistan teemoista lausunnonantajien esittämiä keskeisiä vastuullisuusnäkökulmia. Keskeisiksi vastuullisuusnäkökulmiksi nostan poissulkemisperusteiden soveltamisen kaikissa hankinnoissa, alihankkijoiden poissulkemisen, hallinnollisen taakan hallitsemisen, poissulkemisperusteiden laajentamisen sekä tarjoajien korjaat toimenpiteet ja mahdollisuus puolustautua.
Tutkielmassa tarkastelen oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta sekä tunnistan vastuullisia käytäntöjä ja toimintatapoja, joiden avulla hankintayksikkö voi harkinnanvallassaan ottaa huomioon keskeiset vastuullisuusnäkökulmat. Hankintayksikön harkinnanvaltaa ohjaavat viime kädessä hankintalain 3 §:n yleiset periaatteet. Lisäksi merkittävä osa julkisia hankintoja koskevista oikeusohjeista on muodostuu oikeuskäytännöstä. Hankinnoista vain satunnaisesti vastuussa olevalle henkilölle julkiset hankinnat saattavatkin olla vaikeasti hallittava kokonaisuus. Tutkielmassa pyrin kokoamaan yhteen erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä poissulkemisperusteiden soveltamisesta ja siihen liittyvästä hankintayksikön harkinnanvallasta.
Tutkielman perusteella on myös havaittavissa, että poissulkemisperusteiden tavoitteet eivät kaikilta osin toteudu poissulkemisperusteiden jäädessä osittain tehottomiksi ja hallinnollisen taakan olevan merkittävä poissulkemisperusteiden soveltamisessa. Lisäksi poissulkemisperusteiden soveltaminen ja tarjoajien korjaavista toimenpiteistä esittämän näytön arvioiminen on hankintayksiköille haastavaa. Hankintalain puutteiden ja ongelmien korjaaminen edellyttäisi lainsäätäjältämme toimia. Hankintayksikön on kuitenkin mahdollista toimimalla vastuullisesti ottaa huomioon myös hankintalain puutteet ja ongelmat sekä vähentää esimerkiksi sen ja tarjoajien hallinnollista taakkaa. Tutkielman tarkoituksena on tältä osin olla käytännönläheinen opas hankintayksiköille vastuulliseen poissulkemiseen.
Tutkielman aiheena on hankintalain 80 §:n ja 81 §:n poissulkemisperusteiden vastuullinen soveltaminen. Tutkielma sijoittuu oikeussosiologiaan ja tukee aiheesta tehtyjä lainopillisia tutkielmia. Tutkielmassa tarkastelen teoriaohjaavan temaattisen analyysin menetelmin, mitä lausunnonantajat ovat hankintalain kokonaisuudistuksessa lausuneet poissulkemisperusteista sekä tunnistan teemoista lausunnonantajien esittämiä keskeisiä vastuullisuusnäkökulmia. Keskeisiksi vastuullisuusnäkökulmiksi nostan poissulkemisperusteiden soveltamisen kaikissa hankinnoissa, alihankkijoiden poissulkemisen, hallinnollisen taakan hallitsemisen, poissulkemisperusteiden laajentamisen sekä tarjoajien korjaat toimenpiteet ja mahdollisuus puolustautua.
Tutkielmassa tarkastelen oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta sekä tunnistan vastuullisia käytäntöjä ja toimintatapoja, joiden avulla hankintayksikkö voi harkinnanvallassaan ottaa huomioon keskeiset vastuullisuusnäkökulmat. Hankintayksikön harkinnanvaltaa ohjaavat viime kädessä hankintalain 3 §:n yleiset periaatteet. Lisäksi merkittävä osa julkisia hankintoja koskevista oikeusohjeista on muodostuu oikeuskäytännöstä. Hankinnoista vain satunnaisesti vastuussa olevalle henkilölle julkiset hankinnat saattavatkin olla vaikeasti hallittava kokonaisuus. Tutkielmassa pyrin kokoamaan yhteen erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä poissulkemisperusteiden soveltamisesta ja siihen liittyvästä hankintayksikön harkinnanvallasta.
Tutkielman perusteella on myös havaittavissa, että poissulkemisperusteiden tavoitteet eivät kaikilta osin toteudu poissulkemisperusteiden jäädessä osittain tehottomiksi ja hallinnollisen taakan olevan merkittävä poissulkemisperusteiden soveltamisessa. Lisäksi poissulkemisperusteiden soveltaminen ja tarjoajien korjaavista toimenpiteistä esittämän näytön arvioiminen on hankintayksiköille haastavaa. Hankintalain puutteiden ja ongelmien korjaaminen edellyttäisi lainsäätäjältämme toimia. Hankintayksikön on kuitenkin mahdollista toimimalla vastuullisesti ottaa huomioon myös hankintalain puutteet ja ongelmat sekä vähentää esimerkiksi sen ja tarjoajien hallinnollista taakkaa. Tutkielman tarkoituksena on tältä osin olla käytännönläheinen opas hankintayksiköille vastuulliseen poissulkemiseen.