"Sehän onnistuu, kun asenne on oikein." Erityisopettajaopiskelijoiden kokemuksia harjoitteluiden yhteisopetuksesta.
Nylund, Minna (2019-11-11)
"Sehän onnistuu, kun asenne on oikein." Erityisopettajaopiskelijoiden kokemuksia harjoitteluiden yhteisopetuksesta.
Nylund, Minna
(11.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848850
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita erityispedagogiikkaa pääaineenaan opiskelevien erityisopettajaopiskelijoiden kokemuksista harjoitteluiden yhteisopetuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erityispedagogiikkaa pääaineenaan opiskelevat erityisopettajaopiskelijat kokivat yhteisopetuksen kahden ensimmäisen harjoittelun aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisin menetelmin käyttäen yksilöllisiä teemahaastatteluja.
Tutkimustulokset osoittivat, että harjoitteluiden yhteisopetustuntien osalta opiskelijat kokivat positiivisena tuntien yhteissuunnittelun ja toteutuksen samanhenkisten opiskelijoiden kanssa. Ohjaavan opettajan kannustavalla ja eteenpäin vievällä palautteella oli suuri merkitys opiskelijoiden opetustilanteiden jälkeisissä palautehetkissä.
Tässä tutkimuksessa opiskelijat kokivat suurena haasteena yhteisopetustuntien suunnitteluun varattavan ajan resurssoinnin. Lisäksi haastavaa oli opetustuntien suunnittelu ja toteutus niiden opiskelijoiden kohdalla, joilla oma kokemus opetustyöstä oli vähäinen.
Erityisopettajaopiskelijoiden näkemyksien mukaan yhteisopetusta suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon, että yhteisopetuksen tulisi olla opettajalle vapaaehtoista ja suunnitteluun tulisi varata riittävästi aikaa. Lisäksi tärkeäksi koettiin työskentelyyn varattujen tilojen riittävyys ja monipuolisuus, rehtorin yhteisopetusta tukeva näkemys ja asenne sekä koulutuksen järjestäjän tahto kuunnella opettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Yliopistokoulutuksen osalta toivottiin sisältöjä, joissa on mahdollisuus tutustua konkreettisesti eri yhteisopetuksen malleihin riittävän tieto- ja kokemuspohjan luomiseksi.
Valmistumisensa jälkeen useimmat erityisopettajat sijoittuvat koulumaailmaan erityisopetuksen asiantuntijoiksi. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintakulttuurin kehittymiseen yhteistoiminnallisempaan suuntaan inklusiivisen opettajuuden ja yhteisopettajuuden myötä oppilaiden oppimista tukien.
Tutkimustulokset osoittivat, että harjoitteluiden yhteisopetustuntien osalta opiskelijat kokivat positiivisena tuntien yhteissuunnittelun ja toteutuksen samanhenkisten opiskelijoiden kanssa. Ohjaavan opettajan kannustavalla ja eteenpäin vievällä palautteella oli suuri merkitys opiskelijoiden opetustilanteiden jälkeisissä palautehetkissä.
Tässä tutkimuksessa opiskelijat kokivat suurena haasteena yhteisopetustuntien suunnitteluun varattavan ajan resurssoinnin. Lisäksi haastavaa oli opetustuntien suunnittelu ja toteutus niiden opiskelijoiden kohdalla, joilla oma kokemus opetustyöstä oli vähäinen.
Erityisopettajaopiskelijoiden näkemyksien mukaan yhteisopetusta suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon, että yhteisopetuksen tulisi olla opettajalle vapaaehtoista ja suunnitteluun tulisi varata riittävästi aikaa. Lisäksi tärkeäksi koettiin työskentelyyn varattujen tilojen riittävyys ja monipuolisuus, rehtorin yhteisopetusta tukeva näkemys ja asenne sekä koulutuksen järjestäjän tahto kuunnella opettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Yliopistokoulutuksen osalta toivottiin sisältöjä, joissa on mahdollisuus tutustua konkreettisesti eri yhteisopetuksen malleihin riittävän tieto- ja kokemuspohjan luomiseksi.
Valmistumisensa jälkeen useimmat erityisopettajat sijoittuvat koulumaailmaan erityisopetuksen asiantuntijoiksi. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintakulttuurin kehittymiseen yhteistoiminnallisempaan suuntaan inklusiivisen opettajuuden ja yhteisopettajuuden myötä oppilaiden oppimista tukien.