Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajan keinot puuttua matematiikka-ahdistukseen

Lammasniemi, Hanna (2020-01-08)

Opettajan keinot puuttua matematiikka-ahdistukseen

Lammasniemi, Hanna
(08.01.2020)
Katso/Avaa
Lammasniemi_Hanna_opinnayte.pdf (990.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001223066
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistus määritellään negatiivisina tunteina ja epämukavana tilana, joka häiritsee matemaattisten ongelmien ratkaisemista. Matematiikka-ahdistus ilmenee oppilaalla usein matematiikan välttelemisenä ja heikkoina matemaattisina taitoina. Koulussa matematiikan luokka itsessään saattaa herättää oppilaassa ahdistuksen tunteen. Matematiikan välttely ja osaamattomuus voivat seurata oppilaan valintoja jatko-opinnoissa, joten matematiikan opetuksessa on tärkeä puuttua oppilaassa ilmenevään matematiikka-ahdistukseen hyvissä ajoin.

Tässä tutkielmassa esitellään kirjallisuudessa esille tulleita keinoja, joilla opettaja pystyy puuttumaan oppilaan matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi perehdytään siihen, miten opettaja voi vaikuttaa oppilaan matematiikka-ahdistuksen kehittymiseen. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus.

Tutkielman perusteella matematiikka-ahdistusta lieventäviä keinoja matematiikan opetuksessa ovat oppilaan riittävien matemaattisten perustaitojen takaaminen, monipuolisten opetus- ja arviointitapojen käyttö, yhteistoiminnallisen oppimisen hyödyntäminen sekä myönteisen ja kannustavan oppimisympäristön luominen oppilaille. Oppilas voi yrittää päästä eroon ahdistuksestaan kirjoittamalla matematiikka-ahdistuksen tuomista negatiivisista tunteista. Opettaja voi puuttua oppilaan matematiikka-ahdistuksen kehittymiseen korostamalla matematiikan opetuksessa ymmärrystä ja matemaattisia perustaitoja sekä käyttämällä oppilaslähtöistä opetustapaa.

Koska matematiikka-ahdistuksella on suuri vaikutus oppilaan matematiikan opiskeluun, olisi opettajien syytä tiedostaa keinot, joilla matematiikka-ahdistusta voidaan ehkäistä ja lieventää. Matematiikka-ahdistusta ehkäisevät ja vähentävät keinot saattavat parantaa monen oppilaan matematiikan oppimista koulussa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste