Opettajan keinot puuttua matematiikka-ahdistukseen
Lammasniemi, Hanna (2020-01-08)
Opettajan keinot puuttua matematiikka-ahdistukseen
Lammasniemi, Hanna
(08.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001223066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001223066
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistus määritellään negatiivisina tunteina ja epämukavana tilana, joka häiritsee matemaattisten ongelmien ratkaisemista. Matematiikka-ahdistus ilmenee oppilaalla usein matematiikan välttelemisenä ja heikkoina matemaattisina taitoina. Koulussa matematiikan luokka itsessään saattaa herättää oppilaassa ahdistuksen tunteen. Matematiikan välttely ja osaamattomuus voivat seurata oppilaan valintoja jatko-opinnoissa, joten matematiikan opetuksessa on tärkeä puuttua oppilaassa ilmenevään matematiikka-ahdistukseen hyvissä ajoin.
Tässä tutkielmassa esitellään kirjallisuudessa esille tulleita keinoja, joilla opettaja pystyy puuttumaan oppilaan matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi perehdytään siihen, miten opettaja voi vaikuttaa oppilaan matematiikka-ahdistuksen kehittymiseen. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus.
Tutkielman perusteella matematiikka-ahdistusta lieventäviä keinoja matematiikan opetuksessa ovat oppilaan riittävien matemaattisten perustaitojen takaaminen, monipuolisten opetus- ja arviointitapojen käyttö, yhteistoiminnallisen oppimisen hyödyntäminen sekä myönteisen ja kannustavan oppimisympäristön luominen oppilaille. Oppilas voi yrittää päästä eroon ahdistuksestaan kirjoittamalla matematiikka-ahdistuksen tuomista negatiivisista tunteista. Opettaja voi puuttua oppilaan matematiikka-ahdistuksen kehittymiseen korostamalla matematiikan opetuksessa ymmärrystä ja matemaattisia perustaitoja sekä käyttämällä oppilaslähtöistä opetustapaa.
Koska matematiikka-ahdistuksella on suuri vaikutus oppilaan matematiikan opiskeluun, olisi opettajien syytä tiedostaa keinot, joilla matematiikka-ahdistusta voidaan ehkäistä ja lieventää. Matematiikka-ahdistusta ehkäisevät ja vähentävät keinot saattavat parantaa monen oppilaan matematiikan oppimista koulussa.
Tässä tutkielmassa esitellään kirjallisuudessa esille tulleita keinoja, joilla opettaja pystyy puuttumaan oppilaan matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi perehdytään siihen, miten opettaja voi vaikuttaa oppilaan matematiikka-ahdistuksen kehittymiseen. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus.
Tutkielman perusteella matematiikka-ahdistusta lieventäviä keinoja matematiikan opetuksessa ovat oppilaan riittävien matemaattisten perustaitojen takaaminen, monipuolisten opetus- ja arviointitapojen käyttö, yhteistoiminnallisen oppimisen hyödyntäminen sekä myönteisen ja kannustavan oppimisympäristön luominen oppilaille. Oppilas voi yrittää päästä eroon ahdistuksestaan kirjoittamalla matematiikka-ahdistuksen tuomista negatiivisista tunteista. Opettaja voi puuttua oppilaan matematiikka-ahdistuksen kehittymiseen korostamalla matematiikan opetuksessa ymmärrystä ja matemaattisia perustaitoja sekä käyttämällä oppilaslähtöistä opetustapaa.
Koska matematiikka-ahdistuksella on suuri vaikutus oppilaan matematiikan opiskeluun, olisi opettajien syytä tiedostaa keinot, joilla matematiikka-ahdistusta voidaan ehkäistä ja lieventää. Matematiikka-ahdistusta ehkäisevät ja vähentävät keinot saattavat parantaa monen oppilaan matematiikan oppimista koulussa.