Family office -sijoitusyhtiö pääomasijoittajana : Kilpailuetuna brändi
Kovanen, Eeva (2020-01-17)
Family office -sijoitusyhtiö pääomasijoittajana : Kilpailuetuna brändi
Kovanen, Eeva
(17.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001233213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001233213
Tiivistelmä
Pääomasijoittaminen on oman pääoman ehtoisten sijoitusten tekemistä hyvien kasvu- ja kehittymis-mahdollisuuksien omaaviin yrityksiin. Se eroaa muusta arvopapereihin kohdistuvasta sijoitustoimin-nasta muun muassa sillä, että pääomasijoittaja osallistuu aktiivisesti sijoituskohteen strategian luomi-seen, hallitustyöskentelyyn ja liiketoiminnan kehittämiseen. Family office -sijoitustoiminta osana pääomasijoitustoimintaa on Suomessa kasvava trendi, vaikka vain yhdellä prosentilla suomalaisista perheyrityksistä on erillinen family office tällä hetkellä. Kuitenkin 12 prosentilla suomalaisista per-heyrityksistä on family office -toimintoja perheyrityksen sisällä, kuten omistajasuvun tai
-perheen sijoitus-, vero- tai lakiasioiden hoitoa, joita hoidetaan muun yritystoiminnan ohella.
Pääomasijoittaja tuo yritykseen omaa osaamistaan aikaisemman työkokemuksensa sekä kontaktiver-kostonsa kautta. Family office -sijoitusyhtiö tuo lisäksi kohdeyrityksille henkistä pääomaa, kuten aikaisempaa yrittäjäkokemustaan sekä pitkäjänteistä omistajuutta. Selkein ero perinteisen pääomasi-joittajan ja family office -yhtiön välillä voidaan sanoa olevan se, että family office -yhtiö tekee sijoi-tuksia omasta taseesta perinteisen pääomasijoittajan sijoittaessa rahaston kautta sijoitettuja varoja. Lisäksi family office -yhtiö toimiessaan pääomasijoittajana ei välttämättä aseta sijoitukselleen selke-ää määräaikaa tai määräaika on huomattavasti pidempi kuin pääomasijoitusrahastoilla.
Tutkielman tavoitteena on tehdä poikkitieteellinen tutkimus perheomisteisen family office -yhtiön pääomasijoitustoiminnasta ja yrityksen brändin vaikutuksesta pääomasijoitustoimintaan. Family of-fice -termille ei löytynyt yhtä yksiselitteistä määritelmää. Yhtenäistä kaikille määritelmille voidaan kuitenkin sanoa olevan perheen tai suvun varojen hallinnointi ja sijoitustoiminta. Tutkimuksen perus-teella voidaan sanoa, että perinteisen pääomasijoittajan ja family office -toimijan tavoitteet eroavat toisistaan. Family office -yhtiöillä tavoitteena ei ole välttämättä saada ennalta määritellyssä ajassa sijoitukselle mahdollisimman hyvä tuotto kohdeyrityksen arvonnousun kautta ja onnistunut exit. Perheomisteisella sijoitusyhtiöllä tavoitteet ovat usein ei-rahamääräisiä. Family office -yhtiöillä arvot määrittävät, millä perusteella sijoituspäätöksiä tehdään.
Tutkimuksen teoriaosuuden perusteella luotiin pääomasijoittamiselle uusi viitekehys, jossa family office -yhtiöt määritellään yhdeksi pääomasijoittamisen alaluokaksi yhdessä perinteisten private equity -pääomasijoittajien, venture capital -sijoittajien ja bisnesenkeleiden kanssa. Tutkimuksessa havainnot on koottu tutkimuksen tekijän omien havaintojen ja työkokemusten perusteella eikä erilli-siä tutkimushaastatteluja ole tehty. Lisäksi tutkimustuloksia on tehty tutkimuksen case-yrityksen perusteella.
-perheen sijoitus-, vero- tai lakiasioiden hoitoa, joita hoidetaan muun yritystoiminnan ohella.
Pääomasijoittaja tuo yritykseen omaa osaamistaan aikaisemman työkokemuksensa sekä kontaktiver-kostonsa kautta. Family office -sijoitusyhtiö tuo lisäksi kohdeyrityksille henkistä pääomaa, kuten aikaisempaa yrittäjäkokemustaan sekä pitkäjänteistä omistajuutta. Selkein ero perinteisen pääomasi-joittajan ja family office -yhtiön välillä voidaan sanoa olevan se, että family office -yhtiö tekee sijoi-tuksia omasta taseesta perinteisen pääomasijoittajan sijoittaessa rahaston kautta sijoitettuja varoja. Lisäksi family office -yhtiö toimiessaan pääomasijoittajana ei välttämättä aseta sijoitukselleen selke-ää määräaikaa tai määräaika on huomattavasti pidempi kuin pääomasijoitusrahastoilla.
Tutkielman tavoitteena on tehdä poikkitieteellinen tutkimus perheomisteisen family office -yhtiön pääomasijoitustoiminnasta ja yrityksen brändin vaikutuksesta pääomasijoitustoimintaan. Family of-fice -termille ei löytynyt yhtä yksiselitteistä määritelmää. Yhtenäistä kaikille määritelmille voidaan kuitenkin sanoa olevan perheen tai suvun varojen hallinnointi ja sijoitustoiminta. Tutkimuksen perus-teella voidaan sanoa, että perinteisen pääomasijoittajan ja family office -toimijan tavoitteet eroavat toisistaan. Family office -yhtiöillä tavoitteena ei ole välttämättä saada ennalta määritellyssä ajassa sijoitukselle mahdollisimman hyvä tuotto kohdeyrityksen arvonnousun kautta ja onnistunut exit. Perheomisteisella sijoitusyhtiöllä tavoitteet ovat usein ei-rahamääräisiä. Family office -yhtiöillä arvot määrittävät, millä perusteella sijoituspäätöksiä tehdään.
Tutkimuksen teoriaosuuden perusteella luotiin pääomasijoittamiselle uusi viitekehys, jossa family office -yhtiöt määritellään yhdeksi pääomasijoittamisen alaluokaksi yhdessä perinteisten private equity -pääomasijoittajien, venture capital -sijoittajien ja bisnesenkeleiden kanssa. Tutkimuksessa havainnot on koottu tutkimuksen tekijän omien havaintojen ja työkokemusten perusteella eikä erilli-siä tutkimushaastatteluja ole tehty. Lisäksi tutkimustuloksia on tehty tutkimuksen case-yrityksen perusteella.