Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityisopetuksen etiikka : Filosofinen katsaus normatiiviseen etiikkaan erityispedagogiikan kontekstissa

Järmälä, Elisa (2019-12-03)

Erityisopetuksen etiikka : Filosofinen katsaus normatiiviseen etiikkaan erityispedagogiikan kontekstissa

Järmälä, Elisa
(03.12.2019)
Katso/Avaa
Jarmala_Elisa_opinnayte.pdf (873.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243425
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on etiikka ja erityispedagogiikka. Tutkimuksen kohteena on normatiivinen etiikka ja kehitysvammaisuus. Tarkoituksena on selvittää velvollisuusetiikan, seurausetiikan, hyve- ja huolen etiikan yhtymäkohdat erityispedagogiikkaan ja erityisesti kehitysvammaisuuteen. Tämä narratiivinen kirjallisuuskatsaus nostaa esiin tunnettujen moraalifilosofien ajatuksia etiikasta ja moraalista heidän pääteostensa välityksellä.

Erityisopettajan opintoihin sisältyy tietoa erityisopetuksen kohderyhmistä. Opintojaksoilla etiikkaan ja kehitysvammaisten opetukseen liittyvät asiat on käsitelty vähäisesti. Vammaisuuteen tutustuminen on ollut lähinnä vapaaehtoista. Työssään erityisopettaja on tekemisissä monenlaisten oppilaiden kanssa. Erityisopettaja on kasvattaja, jonka työtä ohjaavat eettiset periaatteet, lait ja säädökset. Kasvattajan ja opettajan on hyvä tietää sääntöjen ja periaatteiden taustalla olevia etiikan teorioita. Tieto, taito, tunne ja tahto auttavat opettajaa ratkaisemaan, mitä pitää tehdä.

Koulun ja opettajan kasvatustehtävää voidaan kuvata sivistysprosessiksi, jossa pohditaan keinoja ja menetelmiä kasvatettavan parhaaksi. Ristiriitaisuuteen kasvatuksen välttämättömyyden ja vapauden välillä voidaan soveltaa etiikan teorioita ja pohtia preferenssejä. Hyvä ja oikea voi olla eri ihmisille eri asia eri kulttuureissa. Erityisopettajan oma ihmiskäsitys, arvot ja ajatus hyvästä elämästä auttavat kohtaamaan oppilaita. Yhteiskunnassa vähemmistöjen sorrosta on edetty kohti kaikkien ihmisten yhteiskuntaa, koulutusta ja kasvatusta, tosin hitaasti.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste