Erityisopetuksen etiikka : Filosofinen katsaus normatiiviseen etiikkaan erityispedagogiikan kontekstissa
Järmälä, Elisa (2019-12-03)
Erityisopetuksen etiikka : Filosofinen katsaus normatiiviseen etiikkaan erityispedagogiikan kontekstissa
Järmälä, Elisa
(03.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243425
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243425
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on etiikka ja erityispedagogiikka. Tutkimuksen kohteena on normatiivinen etiikka ja kehitysvammaisuus. Tarkoituksena on selvittää velvollisuusetiikan, seurausetiikan, hyve- ja huolen etiikan yhtymäkohdat erityispedagogiikkaan ja erityisesti kehitysvammaisuuteen. Tämä narratiivinen kirjallisuuskatsaus nostaa esiin tunnettujen moraalifilosofien ajatuksia etiikasta ja moraalista heidän pääteostensa välityksellä.
Erityisopettajan opintoihin sisältyy tietoa erityisopetuksen kohderyhmistä. Opintojaksoilla etiikkaan ja kehitysvammaisten opetukseen liittyvät asiat on käsitelty vähäisesti. Vammaisuuteen tutustuminen on ollut lähinnä vapaaehtoista. Työssään erityisopettaja on tekemisissä monenlaisten oppilaiden kanssa. Erityisopettaja on kasvattaja, jonka työtä ohjaavat eettiset periaatteet, lait ja säädökset. Kasvattajan ja opettajan on hyvä tietää sääntöjen ja periaatteiden taustalla olevia etiikan teorioita. Tieto, taito, tunne ja tahto auttavat opettajaa ratkaisemaan, mitä pitää tehdä.
Koulun ja opettajan kasvatustehtävää voidaan kuvata sivistysprosessiksi, jossa pohditaan keinoja ja menetelmiä kasvatettavan parhaaksi. Ristiriitaisuuteen kasvatuksen välttämättömyyden ja vapauden välillä voidaan soveltaa etiikan teorioita ja pohtia preferenssejä. Hyvä ja oikea voi olla eri ihmisille eri asia eri kulttuureissa. Erityisopettajan oma ihmiskäsitys, arvot ja ajatus hyvästä elämästä auttavat kohtaamaan oppilaita. Yhteiskunnassa vähemmistöjen sorrosta on edetty kohti kaikkien ihmisten yhteiskuntaa, koulutusta ja kasvatusta, tosin hitaasti.
Erityisopettajan opintoihin sisältyy tietoa erityisopetuksen kohderyhmistä. Opintojaksoilla etiikkaan ja kehitysvammaisten opetukseen liittyvät asiat on käsitelty vähäisesti. Vammaisuuteen tutustuminen on ollut lähinnä vapaaehtoista. Työssään erityisopettaja on tekemisissä monenlaisten oppilaiden kanssa. Erityisopettaja on kasvattaja, jonka työtä ohjaavat eettiset periaatteet, lait ja säädökset. Kasvattajan ja opettajan on hyvä tietää sääntöjen ja periaatteiden taustalla olevia etiikan teorioita. Tieto, taito, tunne ja tahto auttavat opettajaa ratkaisemaan, mitä pitää tehdä.
Koulun ja opettajan kasvatustehtävää voidaan kuvata sivistysprosessiksi, jossa pohditaan keinoja ja menetelmiä kasvatettavan parhaaksi. Ristiriitaisuuteen kasvatuksen välttämättömyyden ja vapauden välillä voidaan soveltaa etiikan teorioita ja pohtia preferenssejä. Hyvä ja oikea voi olla eri ihmisille eri asia eri kulttuureissa. Erityisopettajan oma ihmiskäsitys, arvot ja ajatus hyvästä elämästä auttavat kohtaamaan oppilaita. Yhteiskunnassa vähemmistöjen sorrosta on edetty kohti kaikkien ihmisten yhteiskuntaa, koulutusta ja kasvatusta, tosin hitaasti.