Tuottojen ja volatiliteetin ennustaminen sentimentin avulla
Saarinen, Tuomas (2020-01-13)
Tuottojen ja volatiliteetin ennustaminen sentimentin avulla
Saarinen, Tuomas
(13.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001283769
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001283769
Tiivistelmä
Perinteinen rahoitusteoria pohjautuu osapuolten rationaaliseen käyttäytymiseen markkinoilla, eikä
se tunnista sijoittajien sentimentin olemassaoloa. Tästä huolimatta, sentimentillä on tutkitusti huomattu
olevan merkitystä sijoittajien käyttäytymisessä, jolloin erilaiset sosiologiset ja psykologiset
irrationaalisuudet ja vinoumat vaikuttavat päätöksentekoon.
Googlen Search Volume Index on ollut monen aikaisemman sentimenttitutkimuksen kohteena, sillä
sen hakumääristä koostuvaa dataa on kerätty jo vuodesta 2006. Ei-ammattimaisten sijoittajien ja
internetin käyttäjämäärien kasvaessa, on sentimentin tutkimukseen keskitytty yhä enemmän juuri
erilaisten internetin hakukoneiden avulla.
Tässä tutkielmassa luodaan viikkotasolla senttimentti-indeksi positiivisilla ja negatiivisilla taloudellisilla
sanoilla, jotka on suomennettu Harvardin IV-4 ja Lasswell Valuen kehittämä sanaluettelosta.
Sentimentti-indekseillä pyritään ennustamaan ja selittämään Suomen osakemarkkinoita seuraavia
kahdeksaa Morgan Stanley Capital Internalionalin ylläpitämää osakeindeksiä. Tutkimuksen aineisto
on periodilta 2014–2018, jolloin kaikilta osakeindekseiltä on aineisto saatavilla.
Tutkimus tehdään aikasarja-analyysinä, jossa hyödynnetään ARMA- ja GARCH-malleja. Kullekin
indeksille luodaan sitä selittävä aikasarjamalli hyödyntäen Boxin ja Jenkisin menetelmää mallien
laatimiseksi. Kullekin indeksille luodun mallin jälkeen pyritään tutkimaan mallin ja indeksin korrelaatiota
hetkillä t, t +1 ja t +2.
Tutkielmassa esitellyt teoriat selittävät osittain saatuja tuloksia, sillä sijoittajien sentimentin voidaan
nähdä vaikuttavan vahvemmin pieniä yhtiöitä sisältäviin osakeindeksein. Regressiomallien avulla
saatujen tuloksien regressiokertoimet jäivät kuitenkin hyvin pieniksi, jolloin varsinaisia johtopäätöksiä
ei sijoittajien sentimentistä ja Suomen osakemarkkinoiden välisestä yhteydestä voi tehdä.
se tunnista sijoittajien sentimentin olemassaoloa. Tästä huolimatta, sentimentillä on tutkitusti huomattu
olevan merkitystä sijoittajien käyttäytymisessä, jolloin erilaiset sosiologiset ja psykologiset
irrationaalisuudet ja vinoumat vaikuttavat päätöksentekoon.
Googlen Search Volume Index on ollut monen aikaisemman sentimenttitutkimuksen kohteena, sillä
sen hakumääristä koostuvaa dataa on kerätty jo vuodesta 2006. Ei-ammattimaisten sijoittajien ja
internetin käyttäjämäärien kasvaessa, on sentimentin tutkimukseen keskitytty yhä enemmän juuri
erilaisten internetin hakukoneiden avulla.
Tässä tutkielmassa luodaan viikkotasolla senttimentti-indeksi positiivisilla ja negatiivisilla taloudellisilla
sanoilla, jotka on suomennettu Harvardin IV-4 ja Lasswell Valuen kehittämä sanaluettelosta.
Sentimentti-indekseillä pyritään ennustamaan ja selittämään Suomen osakemarkkinoita seuraavia
kahdeksaa Morgan Stanley Capital Internalionalin ylläpitämää osakeindeksiä. Tutkimuksen aineisto
on periodilta 2014–2018, jolloin kaikilta osakeindekseiltä on aineisto saatavilla.
Tutkimus tehdään aikasarja-analyysinä, jossa hyödynnetään ARMA- ja GARCH-malleja. Kullekin
indeksille luodaan sitä selittävä aikasarjamalli hyödyntäen Boxin ja Jenkisin menetelmää mallien
laatimiseksi. Kullekin indeksille luodun mallin jälkeen pyritään tutkimaan mallin ja indeksin korrelaatiota
hetkillä t, t +1 ja t +2.
Tutkielmassa esitellyt teoriat selittävät osittain saatuja tuloksia, sillä sijoittajien sentimentin voidaan
nähdä vaikuttavan vahvemmin pieniä yhtiöitä sisältäviin osakeindeksein. Regressiomallien avulla
saatujen tuloksien regressiokertoimet jäivät kuitenkin hyvin pieniksi, jolloin varsinaisia johtopäätöksiä
ei sijoittajien sentimentistä ja Suomen osakemarkkinoiden välisestä yhteydestä voi tehdä.