Koulun toimintakulttuurin liikunnallistaminen – neljän eurooppalaisen alakoulun kokemuksia Active School Days -projektista
Tuononen, Teemu; Kotiranta, Aleksi (2020-01-08)
Koulun toimintakulttuurin liikunnallistaminen – neljän eurooppalaisen alakoulun kokemuksia Active School Days -projektista
Tuononen, Teemu
Kotiranta, Aleksi
(08.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001314107
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001314107
Tiivistelmä
Suomalaisten lasten ja nuorten päivittäisestä reippaasta liikunnasta noin kolmasosa tapahtuu koulussa. Koulun rooli lasten liikuttajana on suuri, vaikka opiskeluun liittyy paljon myös paikallaanoloa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppilaiden fyysisen aktiivisuuden tukeminen ja liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen ovat saaneet aikaisempaa suurempaa näkyvyyttä ja 2000-luvun aikana suomalaislasten liikuntatottumuksissa on havaittu positiivista kehitystä. Kansainvälisissä vertailuissa suomalaiset ovat sijoittuneet henkilökohtaisen liikunnan määrällä mitattuna hyvin. Näistä tosiasioista huolimatta suomalaisista alakouluikäisistä lapsista edelleen alle puolet täyttää Maailman terveysjärjestö WHO:n määrittelemän päivittäisen liikunnan minimisuosituksen, mikä on uhka heidän terveydelleen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaiseen Liikkuva koulu -hankkeeseen pohjautuvan Active School Days -projektin tuomia muutoksia tutkimukseen osallistuneiden koulujen toimintakulttuureihin. Toimintakulttuurien muutosten lisäksi tutkittiin kohdekoulujen henkilökunnan ja oppilaiden suhtautumista projektiin sekä vertailtiin eri maiden edustajien vastauksia keskenään. Tutkimukseen osallistui yli 1000 oppilasta ja 125 henkilökunnan edustajaa neljästä eri maasta. Projektin aikana toteutettiin yhteensä kolme mittauskertaa.
Tutkittavat suhtautuivat Active School Days -projektiin ja sen tuomiin muutoksiin koulujen toimintakulttuureissa pääosin positiivisesti. Projekti onnistui lisäämään oppilaiden aktiivisuutta ja liikunnallistamaan koulujen toimintakulttuureita. Eri maiden vastausten välisiä keskiarvoja verrattaessa löydettiin myös tilastollisia eroja sekä projektiin suhtautumiseen että koulujen toimintakulttuurien muutoksiin liittyen. Oppilaiden vastaukset olivat usein yhteydessä siihen, kuinka aktiivisesti heidän oma opettajansa oli mukana Active School Days -projektissa. Aktiivisempien opettajien oppilaat muun muassa suhtautuivat projektiin muita positiivisemmin.
Kokonaisuutena Active School Days -projekti onnistui liikunnallistamistavoitteessaan hyvin, minkä pohjalta voidaan pohtia, voisivatko suomalaisille kouluille tutut fyysistä aktiivisuutta tukevat hankkeet ja projektit nousta entistä merkittävämmäksi suomalaisen koulutuksen vientiartikkeliksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaiseen Liikkuva koulu -hankkeeseen pohjautuvan Active School Days -projektin tuomia muutoksia tutkimukseen osallistuneiden koulujen toimintakulttuureihin. Toimintakulttuurien muutosten lisäksi tutkittiin kohdekoulujen henkilökunnan ja oppilaiden suhtautumista projektiin sekä vertailtiin eri maiden edustajien vastauksia keskenään. Tutkimukseen osallistui yli 1000 oppilasta ja 125 henkilökunnan edustajaa neljästä eri maasta. Projektin aikana toteutettiin yhteensä kolme mittauskertaa.
Tutkittavat suhtautuivat Active School Days -projektiin ja sen tuomiin muutoksiin koulujen toimintakulttuureissa pääosin positiivisesti. Projekti onnistui lisäämään oppilaiden aktiivisuutta ja liikunnallistamaan koulujen toimintakulttuureita. Eri maiden vastausten välisiä keskiarvoja verrattaessa löydettiin myös tilastollisia eroja sekä projektiin suhtautumiseen että koulujen toimintakulttuurien muutoksiin liittyen. Oppilaiden vastaukset olivat usein yhteydessä siihen, kuinka aktiivisesti heidän oma opettajansa oli mukana Active School Days -projektissa. Aktiivisempien opettajien oppilaat muun muassa suhtautuivat projektiin muita positiivisemmin.
Kokonaisuutena Active School Days -projekti onnistui liikunnallistamistavoitteessaan hyvin, minkä pohjalta voidaan pohtia, voisivatko suomalaisille kouluille tutut fyysistä aktiivisuutta tukevat hankkeet ja projektit nousta entistä merkittävämmäksi suomalaisen koulutuksen vientiartikkeliksi.