Lean-ideologia henkilöstön brändisuhteessa
Heinonen, Ida (2020-02-03)
Lean-ideologia henkilöstön brändisuhteessa
Heinonen, Ida
(03.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002135369
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002135369
Tiivistelmä
Lean-ideologia on tuotantoteollisuudesta alkunsa saanut ajattelumalli, jonka lähtökohtana on hukan poistaminen, arvon luominen ja jatkuva parantaminen. Lean-ideologia on tuore ja ajankohtainen aihe palvelusektorilla. Mitä enemmän organisaatiot implementoivat Lean-ideologiaa, sitä kiinnostavampaa on tietää, onko Lean-ideologialla merkitystä henkilöstön brändisuhteessa. Brändisuhde on yksilön ja brändin välille kehittyvä, merkityksellinen, ihmissuhteeseen verrattava suhde. Työnantaja voi sitouttaa henkilöstöä huolehtimalla heidän välisestään brändisuhteesta ja panostamalla henkilöstön arvostamiin tekijöihin työpaikalla. Tutkimus käsittelee Lean-ideologiaa henkilöstön brändisuhteessa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä Lean-ideologian näyttäytymisestä henkilöstön kokemassa brändisuhteessa. Tutkimusongelmaa, miten Lean-ideologia näyttäytyy henkilöstön kokemassa brändisuhteessa, lähestytään brändisuhteen ja Lean-ideologian teorioita yhdistämällä. Teoreettinen viitekehys koostuu brändisuhdekokemukseen ja Lean-ideologiaan liittyvästä teoriasta. Aikaisempia tutkimuksia, jossa teoriaa olisi yhdistetty, ei tämän tutkimuksen tekoaikana havaittu. Tutkimusstrategiana toimii kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa kohdeorganisaatio on OP-ryhmään kuuluva osuuspankki. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnetään teemahaastatteluja. Haastattelut suoritettiin kohdeorganisaation henkilöstöön kuuluville kuudelle toimihenkilölle. Tutkimustuloksista ilmenee, että Lean-ideologia ei näyttäydy henkilöstön kokemassa brändisuhteessa. Lean-ideologia on yhtenä elementtinä mukana henkilöstön brändisuhteen kontekstissa, mutta se ei selitä brändisuhteen määrittelyä tai muutoksia. Brändisuhteen muutosten taustalla pääasiallisena syynä olivat henkilöstön kokemukset ja kasvanut tietämys organisaation sisäisistä asioista. Tärkeimpänä johtopäätöksenä ja tutkimuksen uutena argumenttina tieteelliselle keskustelulle esitetään vastaus tutkimusongelmaan, Lean-ideologia ei näyttäydy henkilöstön kokemassa brändisuhteessa. Lisäksi tutkimuksessa esitetään löydöksiä brändisuhteeseen ja Lean-ideologiaan liittyen. Uusina argumentteina tieteelliselle keskustelulle tutkimuksessa esitetään löydökset henkilökohtaisten negatiivisten kokemusten merkityksestä brändisuhteelle, kyseenalaistetaan luottamuksen ja emootioiden osuus tiedostettuina brändisuhteen olemassaolon elementteinä ja suhtaudutaan kriittisesti Lean-johtamisessa tarvittaviin taitoihin.