Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden tärkeinä pitämät arvot opettajan työssä ja elämässä
Mäkinen, Aapo; Olin, Timi (2020-01-16)
Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden tärkeinä pitämät arvot opettajan työssä ja elämässä
Mäkinen, Aapo
Olin, Timi
(16.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276751
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276751
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä arvoja luokanopettajat ja opiskelijat pitävät tärkeinä luokanopettajan työssä ja elämässä muuten. Tärkeinä pidettyjä arvoja luokanopettajan työssä verrattiin vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustaan ja tärkeiksi koettuja arvoja elämässä Shalom Schwartzin (1992) kehittämään arvoteoriaan. Opettajilta ja opiskelijoilta kysyttiin myös, mitä he ajattelevat arvokasvatuksesta ja opetussuunnitelman arvoperustasta ja kokevatko he voivansa toimia omien arvojensa mukaan opettajan työssä. Aihe on tärkeä tutkittavaksi, sillä luokanopettaja on kodin ohella yksi tärkeimmistä arvokasvattajista ja roolimalleista alakouluikäisen lapsen elämässä (Sahin 2019, 83–84; Özdilekler, Altınay, Altınay & Dağlı 2018, 1053–1057; Ülavere & Tammik 2017, 141; Sigurdardottir & Einarsdottir 2016, 175; Thornberg & Oguz 2013, 52) eikä opettajan arvojen suhdetta opetussuunnitelman arvoperustaan ole suomalaisessa kontekstissa juurikaan tutkittu.
Tutkittavat olivat luokanopettajia (N=50) ja Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoita (N=104). Tutkimus sisälsi sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osan. Vastaukset kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella, joka koostui PVQ21 -mittarista ja tätä tutkimusta varten laaditusta mittarista, joka käsitteli POPS 2014:n arvoperustaa. Näiden lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimmiksi arvoiksi luokanopettajan työssä koettiin oikeudenmukaisuus, tasa-arvo ja kunnioitus. Luokanopettajaksi hakeutuvat kokevat pääasiassa voivansa toimia omien arvojensa mukaisesti luokanopettajan työssä. Suuri osa vastaajien tärkeimmiksi koetuista arvoista luokanopettajan työssä oli opetussuunnitelman arvoperustan mukaisia ja arvoperusta koettiin myös yleisesti tärkeäksi opetusta ohjaavaksi asiakirjaksi. Kokemukset arvokasvatuksesta luokanopettajan tehtävänä olivat moninaisia, mutta suurin osa piti sitä tärkeänä osana luokanopettajan ammattia. Tärkeimmiksi arvoiksi elämässä koettiin oma hyvinvointi ja ystävällisyys. Schwartzin (1992) arvotyypeistä tutkimuksessa korostuivat hyväntahtoisuus, turvallisuus, hedonismi, yhdenmukaisuus, virikkeellisyys ja suoriutuminen.
Luokanopettajaksi näyttäisi hakeutuvan ihmisiä, jotka jakavat hyvin samankaltaisen arvomaailman luokanopettajan työssä ja myös yleisesti elämässä. Arvot kuitenkin painottuvat hieman eri tavalla työelämässä kuin elämässä muuten. Arvokasvattajana opettaja joutuu siis tasapainoilemaan työarvojen ja elämän muiden arvojen välillä, joten luokanopettajan on tunnettava oma arvopohjansa.
Tutkittavat olivat luokanopettajia (N=50) ja Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoita (N=104). Tutkimus sisälsi sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osan. Vastaukset kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella, joka koostui PVQ21 -mittarista ja tätä tutkimusta varten laaditusta mittarista, joka käsitteli POPS 2014:n arvoperustaa. Näiden lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimmiksi arvoiksi luokanopettajan työssä koettiin oikeudenmukaisuus, tasa-arvo ja kunnioitus. Luokanopettajaksi hakeutuvat kokevat pääasiassa voivansa toimia omien arvojensa mukaisesti luokanopettajan työssä. Suuri osa vastaajien tärkeimmiksi koetuista arvoista luokanopettajan työssä oli opetussuunnitelman arvoperustan mukaisia ja arvoperusta koettiin myös yleisesti tärkeäksi opetusta ohjaavaksi asiakirjaksi. Kokemukset arvokasvatuksesta luokanopettajan tehtävänä olivat moninaisia, mutta suurin osa piti sitä tärkeänä osana luokanopettajan ammattia. Tärkeimmiksi arvoiksi elämässä koettiin oma hyvinvointi ja ystävällisyys. Schwartzin (1992) arvotyypeistä tutkimuksessa korostuivat hyväntahtoisuus, turvallisuus, hedonismi, yhdenmukaisuus, virikkeellisyys ja suoriutuminen.
Luokanopettajaksi näyttäisi hakeutuvan ihmisiä, jotka jakavat hyvin samankaltaisen arvomaailman luokanopettajan työssä ja myös yleisesti elämässä. Arvot kuitenkin painottuvat hieman eri tavalla työelämässä kuin elämässä muuten. Arvokasvattajana opettaja joutuu siis tasapainoilemaan työarvojen ja elämän muiden arvojen välillä, joten luokanopettajan on tunnettava oma arvopohjansa.