Vanhempien toiveita kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi : Näkökulmana lasten hyvinvoinnin tukeminen ja vanhempainiltojen kehittäminen
Pitkänen, Saija (2020-01-09)
Vanhempien toiveita kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi : Näkökulmana lasten hyvinvoinnin tukeminen ja vanhempainiltojen kehittäminen
Pitkänen, Saija
(09.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125268
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125268
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee peruskouluikäisten lasten vanhempien toiveita kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimustehtävä jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan vanhempien toiveita koskien sitä, miten he haluaisivat olla mukana tukemassa lasten hyvinvointia koulussa. Toisessa osassa tarkastellaan sitä, miten vanhemmat haluaisivat vanhempainiltoja kehitettävän. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajien sekä koulun henkilökunnan työssä, kun pohditaan, miten yhteisyötä tulisi kehittää siten, että vanhemmat saataisiin sitoutettua yhteistyöhön koulun kanssa. Tutkimuksessa nostettiin esiin myös konkreettisia toiveita yhteistyön toteuttamiseksi, jotka saattavat olla avuksi niille opettajille, joiden on haastavaa sitoutua yhteistyöhön vanhempien kanssa.
Tämän tutkimuksen aineisto on osa Vanhempien barometri 2018 -aineistoa, joka kerättiin valtakunnallisesti sähköisellä Webropol-lomakkeella Suomen Vanhem-painyhdistyksen ja Förbundet Hem och Skola i Finland:in toimesta aikavälillä 17.4.–21.5.2018. Tutkimus sisältää sekä laadullisia että määrällisiä piirteitä. Tutkimus rajattiin koskemaan suomen kielellä koulua käyvien peruskouluikäisten lasten vanhempia ja heidän vastauksiaan kahteen kodin ja koulun yhteistyötä käsittelevään avoimeen kysymykseen. Aineiston analyysi toteutettiin mukaillen aineistolähtöisen sisällönanalyysin mallia siten, että aineistoa pelkistämällä pyrittiin nostamaan esiin vanhempien toiveet kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi.
Tulokset osoittavat, että kodin ja koulun yhteistyö kaipaa vielä kehittämistä. Vanhempien enemmistö toivoo koulun suunnalta enemmän mahdollisuuksia päästä osallistumaan kodin ja koulun yhteistyön suunnitteluun sekä yleisemmin osaksi koulun toimintaa. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista toivoi, että lasten hyvinvoinnin tukeminen toteutettaisiin yhteistyössä kodin ja koulun välillä siten, että kumpikin taho saisi tuoda yhteistyöhön omaa tietotaitoaan sekä vahvuuksiaan. Toisaalta lähes yhtä suuri osa vanhemmista katsoi, että heillä vanhempina olisi ensisijainen vastuu lasten hyvinvoinnin tukemisesta niin kotona kuin koulussakin. Vastausten perusteella voidaankin todeta, että vanhempien käsitykset vastuunjaosta lasten hyvinvoinnin tukemisesta koulussa vaihtelevat vastaajien kesken.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vanhempien enemmistön mielestä kodin ja koulun yhteistyötä tulisi kehittää vuorovaikutteisempaan ja avoimempaan suuntaan. Vanhempien mielestä kodin ja koulun yhteistyön tulisi perustua tasavertaisuuteen ja viestinnän tulisi olla tehokasta sekä riittävää tahojen välillä. Vanhempien kesken toiveissa on kuitenkin eroja ja toiveiden perusteella voidaan havaita, että kodin ja koulun yhteistyölle ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa. Tutkimuksen tulos herätteleekin pohtimaan, miten koulun ja yksittäisten opettajien tulisi vastata näihin vanhempien monenkirjaviin toiveisiin kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi.
Tämän tutkimuksen aineisto on osa Vanhempien barometri 2018 -aineistoa, joka kerättiin valtakunnallisesti sähköisellä Webropol-lomakkeella Suomen Vanhem-painyhdistyksen ja Förbundet Hem och Skola i Finland:in toimesta aikavälillä 17.4.–21.5.2018. Tutkimus sisältää sekä laadullisia että määrällisiä piirteitä. Tutkimus rajattiin koskemaan suomen kielellä koulua käyvien peruskouluikäisten lasten vanhempia ja heidän vastauksiaan kahteen kodin ja koulun yhteistyötä käsittelevään avoimeen kysymykseen. Aineiston analyysi toteutettiin mukaillen aineistolähtöisen sisällönanalyysin mallia siten, että aineistoa pelkistämällä pyrittiin nostamaan esiin vanhempien toiveet kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi.
Tulokset osoittavat, että kodin ja koulun yhteistyö kaipaa vielä kehittämistä. Vanhempien enemmistö toivoo koulun suunnalta enemmän mahdollisuuksia päästä osallistumaan kodin ja koulun yhteistyön suunnitteluun sekä yleisemmin osaksi koulun toimintaa. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista toivoi, että lasten hyvinvoinnin tukeminen toteutettaisiin yhteistyössä kodin ja koulun välillä siten, että kumpikin taho saisi tuoda yhteistyöhön omaa tietotaitoaan sekä vahvuuksiaan. Toisaalta lähes yhtä suuri osa vanhemmista katsoi, että heillä vanhempina olisi ensisijainen vastuu lasten hyvinvoinnin tukemisesta niin kotona kuin koulussakin. Vastausten perusteella voidaankin todeta, että vanhempien käsitykset vastuunjaosta lasten hyvinvoinnin tukemisesta koulussa vaihtelevat vastaajien kesken.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vanhempien enemmistön mielestä kodin ja koulun yhteistyötä tulisi kehittää vuorovaikutteisempaan ja avoimempaan suuntaan. Vanhempien mielestä kodin ja koulun yhteistyön tulisi perustua tasavertaisuuteen ja viestinnän tulisi olla tehokasta sekä riittävää tahojen välillä. Vanhempien kesken toiveissa on kuitenkin eroja ja toiveiden perusteella voidaan havaita, että kodin ja koulun yhteistyölle ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa. Tutkimuksen tulos herätteleekin pohtimaan, miten koulun ja yksittäisten opettajien tulisi vastata näihin vanhempien monenkirjaviin toiveisiin kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi.