Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aito vai ihanteellinen minä? Nuorten minäesitys Instagramissa profiilityön keinoin

Akkanen, Pinja (2020-02-12)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Akkanen_Pinja_opinnayte.pdf (959.9Kb)
Lataukset: 

avoin
Akkanen, Pinja
12.02.2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276786
Tiivistelmä
Digitaalisen kulttuurin pro gradu -tutkielma käsittelee nuorten aitouden ja ihanneminuuden kokemuksia Instagramissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan nuorten profiilityön keinoja Instagramissa.
Tutkimus pohjautuu maaliskuussa vuonna 2019 tehtyihin kuuteen puolistrukturoituun ryhmähaastatteluun. Haastatteluihin osallistui yhteensä 35 lukiolaisnuorta, jotka ovat iältään 16–18-vuotiaita. Ryhmähaastatteluista saatuja vastauksia on lähestytty aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Analyysin avulla pyritään selvittämään muun muassa, kokevatko nuoret olevansa aitoja Instagramissa vai rakentavatko he palvelussa ihanneminuuttaan.
Tutkimus osoittaa, että nuoret kokevat olevansa aitoja Instagramissa, vaikka heistä saa palvelun kautta yksipuolisen ja rajatun kuvan. Sen sijaan nuoret eivät koe rakentavansa ihanneminuuttaan Instagramin avulla. Nuoret julkaisevat Instagramissa ainoastaan parhaimmat kuvansa ja korostavat onnellisia asioita. Lisäksi tutkimus paljastaa, että aktiivinen profiilityö on tärkeässä roolissa nuorten Instagramin käytössä. Nuorten tarkkaan harkittuja päätöksiä Instagramissa ohjaavat eniten sosiaaliset syyt, sillä kavereiden mielipiteet koetaan tärkeiksi myös yhteisöpalveluissa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4325]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste