Aito vai ihanteellinen minä? Nuorten minäesitys Instagramissa profiilityön keinoin
Akkanen, Pinja (2020-02-12)
Aito vai ihanteellinen minä? Nuorten minäesitys Instagramissa profiilityön keinoin
Akkanen, Pinja
(12.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276786
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276786
Tiivistelmä
Digitaalisen kulttuurin pro gradu -tutkielma käsittelee nuorten aitouden ja ihanneminuuden kokemuksia Instagramissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan nuorten profiilityön keinoja Instagramissa.
Tutkimus pohjautuu maaliskuussa vuonna 2019 tehtyihin kuuteen puolistrukturoituun ryhmähaastatteluun. Haastatteluihin osallistui yhteensä 35 lukiolaisnuorta, jotka ovat iältään 16–18-vuotiaita. Ryhmähaastatteluista saatuja vastauksia on lähestytty aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Analyysin avulla pyritään selvittämään muun muassa, kokevatko nuoret olevansa aitoja Instagramissa vai rakentavatko he palvelussa ihanneminuuttaan.
Tutkimus osoittaa, että nuoret kokevat olevansa aitoja Instagramissa, vaikka heistä saa palvelun kautta yksipuolisen ja rajatun kuvan. Sen sijaan nuoret eivät koe rakentavansa ihanneminuuttaan Instagramin avulla. Nuoret julkaisevat Instagramissa ainoastaan parhaimmat kuvansa ja korostavat onnellisia asioita. Lisäksi tutkimus paljastaa, että aktiivinen profiilityö on tärkeässä roolissa nuorten Instagramin käytössä. Nuorten tarkkaan harkittuja päätöksiä Instagramissa ohjaavat eniten sosiaaliset syyt, sillä kavereiden mielipiteet koetaan tärkeiksi myös yhteisöpalveluissa.
Tutkimus pohjautuu maaliskuussa vuonna 2019 tehtyihin kuuteen puolistrukturoituun ryhmähaastatteluun. Haastatteluihin osallistui yhteensä 35 lukiolaisnuorta, jotka ovat iältään 16–18-vuotiaita. Ryhmähaastatteluista saatuja vastauksia on lähestytty aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Analyysin avulla pyritään selvittämään muun muassa, kokevatko nuoret olevansa aitoja Instagramissa vai rakentavatko he palvelussa ihanneminuuttaan.
Tutkimus osoittaa, että nuoret kokevat olevansa aitoja Instagramissa, vaikka heistä saa palvelun kautta yksipuolisen ja rajatun kuvan. Sen sijaan nuoret eivät koe rakentavansa ihanneminuuttaan Instagramin avulla. Nuoret julkaisevat Instagramissa ainoastaan parhaimmat kuvansa ja korostavat onnellisia asioita. Lisäksi tutkimus paljastaa, että aktiivinen profiilityö on tärkeässä roolissa nuorten Instagramin käytössä. Nuorten tarkkaan harkittuja päätöksiä Instagramissa ohjaavat eniten sosiaaliset syyt, sillä kavereiden mielipiteet koetaan tärkeiksi myös yhteisöpalveluissa.