ANATOMINEN RUUMIINAVAUS -OPINTOJAKSON OPPIMATERIAALIN UUDISTAMINEN VUOSINA 2017-2018
Luotonen, Janne (2020-01-31)
Luotonen, Janne
31.01.2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002034353
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002034353
Tiivistelmä
Syventävien opintojen projektityöni koostui kahdesta erillisestä osasta sekä kirjallisesta työstä. Ensimmäisenä osatyönä valmistimme anatominen ruumiinavaus -opintojaksolla olevien opiskelijoiden käyttöön mallivainajan, jonka avulla toisen vuoden lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijat pystyvät tarkastelemaan avaussaliopetuksen aikana valmiiksi esille otettuja anatomisia rakenteita.
Mallivainajan dissekointi tehtiin työryhmässä, johon minun lisäkseni kuuluivat lääketieteen opiskelijat Jesse Kaukomo, Petri Ojala ja Aino Pellinen. Jokaisella oli oma vastuualueensa mallivainajan valmistelussa. Minun tehtäväni oli dissekoida mallivainajan alaraajat.
Toisena osatyönä uudistimme Anatominen ruumiinavaus/soveltava anatomia -opintojakson ruumiinavauksissa käytettävän opetusmateriaalin. Tarkoituksena oli uudistaa anatominen ruumiinavaus -opintojaksolla käytettävä opetusmateriaali vastaamaan paremmin nykyistä toteutustapaa Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.
Keräsimme Anatominen ruumiinavaus -opintojaksolle osallistuneiden opiskelijoiden mielipiteitä uusista ohjeista. Palautteen perusteella käytettävät uudet avausohjeistukset olivat suurimman osan opiskelijoiden mielestä tarpeelliset sekä hyödyttivät avausopetukseen osallistumista. Palautteen avulla muokkasimme kirjalliset ohjeet entistä paremmin soveltuviksi Anatominen ruumiinavaus -opintojakson käyttöön, esimerkiksi selkeyttämällä sanastoa.
Mallivainajan dissekointi tehtiin työryhmässä, johon minun lisäkseni kuuluivat lääketieteen opiskelijat Jesse Kaukomo, Petri Ojala ja Aino Pellinen. Jokaisella oli oma vastuualueensa mallivainajan valmistelussa. Minun tehtäväni oli dissekoida mallivainajan alaraajat.
Toisena osatyönä uudistimme Anatominen ruumiinavaus/soveltava anatomia -opintojakson ruumiinavauksissa käytettävän opetusmateriaalin. Tarkoituksena oli uudistaa anatominen ruumiinavaus -opintojaksolla käytettävä opetusmateriaali vastaamaan paremmin nykyistä toteutustapaa Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.
Keräsimme Anatominen ruumiinavaus -opintojaksolle osallistuneiden opiskelijoiden mielipiteitä uusista ohjeista. Palautteen perusteella käytettävät uudet avausohjeistukset olivat suurimman osan opiskelijoiden mielestä tarpeelliset sekä hyödyttivät avausopetukseen osallistumista. Palautteen avulla muokkasimme kirjalliset ohjeet entistä paremmin soveltuviksi Anatominen ruumiinavaus -opintojakson käyttöön, esimerkiksi selkeyttämällä sanastoa.