Kasvatustieteilijöiden tulevaisuususko: generalistialan kasvatustieteilijöiden näkemyksiä roolistaan tulevaisuuden työmarkkinoilla
Pajari, Hanna-Maria (2019-12-20)
Kasvatustieteilijöiden tulevaisuususko: generalistialan kasvatustieteilijöiden näkemyksiä roolistaan tulevaisuuden työmarkkinoilla
Pajari, Hanna-Maria
(20.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276788
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli selvittää generalisteiksi lukeutuvien kasvatustieteilijöiden ammatillisen identiteetin ilmiötä, kasvatustieteen koulutukselle annettuja merkityksiä sekä näkemyksiä kasvatustieteilijöiden roolista tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen ja sen teoreettinen osio käsittelee työelämän murrosta ja työn tulevaisuutta, ammatillisen identiteetin käsitteellistä muutosta sekä akateemisia generalisteja ja kasvatustieteen asiantuntijakoulutusta. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenen kasvatustieteilijän teemahaastatteluista ja se on kerätty syksyn 2018 aikana Turun ja pääkaupunkiseudun alueilla.
Tutkielma on saanut alkunsa kiinnostuksestani generalistien ja erityisesti kasvatustieteilijöiden asemaan työmarkkinoilla. Tämän päivän työmarkkinoilla vallitsevat ristikkäiset kehityssuunnat toimivat mielenkiintoisena pelikenttänä ammatillisille roolijaoille ja saattavat tuoda esiin uudenlaisia osaamistarpeita. Minkälaisena kasvatustieteilijät kokevat oman ammatillisen identiteettinsä ja minkälaisia mahdollisuuksia kasvatustieteilijät näkevät osaamiselleen tulevaisuuden työelämässä? Entä minkälaisena teknologisoituva työelämä näyttäytyy kasvatustieteilijöiden silmissä? Tulevaisuusorientoitunut näkökulma aiheeseen kuvastaa hyvin tämän hetken trendejä; kiinnostusta tulevaisuudessa avautuviin mahdollisuuksiin ja toisaalta epävarmuutta tuntemattomasta.
Kasvatustieteilijyyden ydintä kuvaa ihmislähtöinen näkökulma, mutta itse ammatillista identiteettiä hahmotetaan eri tavoin. Kasvatustieteilijöiden varmuuden ja luottamuksen tunnetta sekä alan tunnettuutta tulee vahvistaa. Kasvatustieteilijät arvottavat koulutustaan tulevaisuuden työelämän näkökulmasta kahtalaisesti; opintoihin kaivataan lisää työelämälähtöisyyttä, generalistitutkinto koetaan sekä hyvänä, että haittaavana tekijänä ja menestyminen työelämässä edellyttää tietynlaista työmarkkina-asennetta. Viisi eri tulevaisuusnäkymää osoittavat, että rooli työelämässä on vuorovaikutus- ja ihmisosaamisen korostumisen näkökulmasta sekä tarpeeksi laaja-alaisen ja mukautumisvalmiin ammatillisen identiteetin puolesta kohentumassa, mikäli alan varmuuden ja luottamuksen tunnetta saadaan vahvistettua ja korkeakoulututkintojen arvostus ei tule dramaattisesti laskemaan.
Tutkielma on saanut alkunsa kiinnostuksestani generalistien ja erityisesti kasvatustieteilijöiden asemaan työmarkkinoilla. Tämän päivän työmarkkinoilla vallitsevat ristikkäiset kehityssuunnat toimivat mielenkiintoisena pelikenttänä ammatillisille roolijaoille ja saattavat tuoda esiin uudenlaisia osaamistarpeita. Minkälaisena kasvatustieteilijät kokevat oman ammatillisen identiteettinsä ja minkälaisia mahdollisuuksia kasvatustieteilijät näkevät osaamiselleen tulevaisuuden työelämässä? Entä minkälaisena teknologisoituva työelämä näyttäytyy kasvatustieteilijöiden silmissä? Tulevaisuusorientoitunut näkökulma aiheeseen kuvastaa hyvin tämän hetken trendejä; kiinnostusta tulevaisuudessa avautuviin mahdollisuuksiin ja toisaalta epävarmuutta tuntemattomasta.
Kasvatustieteilijyyden ydintä kuvaa ihmislähtöinen näkökulma, mutta itse ammatillista identiteettiä hahmotetaan eri tavoin. Kasvatustieteilijöiden varmuuden ja luottamuksen tunnetta sekä alan tunnettuutta tulee vahvistaa. Kasvatustieteilijät arvottavat koulutustaan tulevaisuuden työelämän näkökulmasta kahtalaisesti; opintoihin kaivataan lisää työelämälähtöisyyttä, generalistitutkinto koetaan sekä hyvänä, että haittaavana tekijänä ja menestyminen työelämässä edellyttää tietynlaista työmarkkina-asennetta. Viisi eri tulevaisuusnäkymää osoittavat, että rooli työelämässä on vuorovaikutus- ja ihmisosaamisen korostumisen näkökulmasta sekä tarpeeksi laaja-alaisen ja mukautumisvalmiin ammatillisen identiteetin puolesta kohentumassa, mikäli alan varmuuden ja luottamuksen tunnetta saadaan vahvistettua ja korkeakoulututkintojen arvostus ei tule dramaattisesti laskemaan.