Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kasvatustieteilijöiden tulevaisuususko: generalistialan kasvatustieteilijöiden näkemyksiä roolistaan tulevaisuuden työmarkkinoilla

Pajari, Hanna-Maria (2019-12-20)

Kasvatustieteilijöiden tulevaisuususko: generalistialan kasvatustieteilijöiden näkemyksiä roolistaan tulevaisuuden työmarkkinoilla

Pajari, Hanna-Maria
(20.12.2019)
Katso/Avaa
Pajari_Hanna-Maria_opinnayte.pdf (989.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276788
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli selvittää generalisteiksi lukeutuvien kasvatustieteilijöiden ammatillisen identiteetin ilmiötä, kasvatustieteen koulutukselle annettuja merkityksiä sekä näkemyksiä kasvatustieteilijöiden roolista tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen ja sen teoreettinen osio käsittelee työelämän murrosta ja työn tulevaisuutta, ammatillisen identiteetin käsitteellistä muutosta sekä akateemisia generalisteja ja kasvatustieteen asiantuntijakoulutusta. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenen kasvatustieteilijän teemahaastatteluista ja se on kerätty syksyn 2018 aikana Turun ja pääkaupunkiseudun alueilla.

Tutkielma on saanut alkunsa kiinnostuksestani generalistien ja erityisesti kasvatustieteilijöiden asemaan työmarkkinoilla. Tämän päivän työmarkkinoilla vallitsevat ristikkäiset kehityssuunnat toimivat mielenkiintoisena pelikenttänä ammatillisille roolijaoille ja saattavat tuoda esiin uudenlaisia osaamistarpeita. Minkälaisena kasvatustieteilijät kokevat oman ammatillisen identiteettinsä ja minkälaisia mahdollisuuksia kasvatustieteilijät näkevät osaamiselleen tulevaisuuden työelämässä? Entä minkälaisena teknologisoituva työelämä näyttäytyy kasvatustieteilijöiden silmissä? Tulevaisuusorientoitunut näkökulma aiheeseen kuvastaa hyvin tämän hetken trendejä; kiinnostusta tulevaisuudessa avautuviin mahdollisuuksiin ja toisaalta epävarmuutta tuntemattomasta.

Kasvatustieteilijyyden ydintä kuvaa ihmislähtöinen näkökulma, mutta itse ammatillista identiteettiä hahmotetaan eri tavoin. Kasvatustieteilijöiden varmuuden ja luottamuksen tunnetta sekä alan tunnettuutta tulee vahvistaa. Kasvatustieteilijät arvottavat koulutustaan tulevaisuuden työelämän näkökulmasta kahtalaisesti; opintoihin kaivataan lisää työelämälähtöisyyttä, generalistitutkinto koetaan sekä hyvänä, että haittaavana tekijänä ja menestyminen työelämässä edellyttää tietynlaista työmarkkina-asennetta. Viisi eri tulevaisuusnäkymää osoittavat, että rooli työelämässä on vuorovaikutus- ja ihmisosaamisen korostumisen näkökulmasta sekä tarpeeksi laaja-alaisen ja mukautumisvalmiin ammatillisen identiteetin puolesta kohentumassa, mikäli alan varmuuden ja luottamuksen tunnetta saadaan vahvistettua ja korkeakoulututkintojen arvostus ei tule dramaattisesti laskemaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9288]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste