TEKNOLOGIAOPETTAJA TAHTOO JA TAITAA : Kyselytutkimus opettajaopiskelijoiden sekä 5-8 vuotiaiden lasten opettajien teknologiakompetenssista
Arikka, Waltteri; Laiho, Atte (2019-12-28)
TEKNOLOGIAOPETTAJA TAHTOO JA TAITAA : Kyselytutkimus opettajaopiskelijoiden sekä 5-8 vuotiaiden lasten opettajien teknologiakompetenssista
Arikka, Waltteri
Laiho, Atte
(28.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276781
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276781
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin opettajaopiskelijoiden sekä 5-8 -vuotiaiden lasten alku-, esi- ja varhaiskasvatusopettajien teknologiakompetenssia. Teknologiakompetenssi tutkimuksessa koostuu teknologia-asenteesta, asenteesta teknologian opettamiseen, teknologisista tiedoista ja -taidoista sekä siitä, miten tutkimukseen vastanneet ymmärtävät teknologian käsitteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vastaajien osaamiserojen tilastollista merkitsevyyttä.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Tutkimukseen osallistui 119 vastaajaa, joista 40 on alku-, esi- ja varhaiskasvatuksen opettajia ja 79 opettajaopiskelijoita Turun yliopiston Rauman kampukselta. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -lomakkeella keväällä 2019. Aineisto analysoitiin tilastollisesti. Analyysissä tarkasteltiin teknologiakompetenssin jakautumista opettajat ja opettajaopiskelijat -vastaajaryhmien välillä.
Opettajan positiivinen suhtautuminen teknologiaan ja kiinnostus teknologiaan ovat aiempien tutkimustulosten mukaan yhteydessä oppilaiden parempiin teknologisten sisältöjen oppimistuloksiin. Tästä syystä opettajien teknologia-asenteiden tutkiminen on tärkeää. Asennetutkimuksessa havaittiin, että opettajat ja opettajaopiskelijat pitävät teknologiaa tärkeänä asiana, mutta eivät itse olisi halukkaita työskentelemään teknologian parissa. Opettajien teknologiset tiedot ja taidot ovat tyydyttävällä tasolla, mutta täydennyskoulutukselle on selvästi tarvetta. Havaittiin, ettei opettajien ja opiskelijoiden teknologiakompetenssin välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tutkittavat ymmärsivät teknologian ensisijaisesti tieto- ja viestintäteknologisiksi laitteiksi, mutta suurin osa vastaajista tunnisti myös tavalliset käsityövälineet teknologiaksi.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Tutkimukseen osallistui 119 vastaajaa, joista 40 on alku-, esi- ja varhaiskasvatuksen opettajia ja 79 opettajaopiskelijoita Turun yliopiston Rauman kampukselta. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -lomakkeella keväällä 2019. Aineisto analysoitiin tilastollisesti. Analyysissä tarkasteltiin teknologiakompetenssin jakautumista opettajat ja opettajaopiskelijat -vastaajaryhmien välillä.
Opettajan positiivinen suhtautuminen teknologiaan ja kiinnostus teknologiaan ovat aiempien tutkimustulosten mukaan yhteydessä oppilaiden parempiin teknologisten sisältöjen oppimistuloksiin. Tästä syystä opettajien teknologia-asenteiden tutkiminen on tärkeää. Asennetutkimuksessa havaittiin, että opettajat ja opettajaopiskelijat pitävät teknologiaa tärkeänä asiana, mutta eivät itse olisi halukkaita työskentelemään teknologian parissa. Opettajien teknologiset tiedot ja taidot ovat tyydyttävällä tasolla, mutta täydennyskoulutukselle on selvästi tarvetta. Havaittiin, ettei opettajien ja opiskelijoiden teknologiakompetenssin välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tutkittavat ymmärsivät teknologian ensisijaisesti tieto- ja viestintäteknologisiksi laitteiksi, mutta suurin osa vastaajista tunnisti myös tavalliset käsityövälineet teknologiaksi.