Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen käytöstä peruskoulussa

Mikkola, Niina (2020-01-30)

Opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen käytöstä peruskoulussa

Mikkola, Niina
(30.01.2020)
Katso/Avaa
Mikkola_Niina_opinnayte.pdf (596.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047291
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin peruskoulun opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen käytöstä peruskoulussa. Tutkimuksen tutkimusjoukkona olivat käänteistä opetusta kokeilleet peruskoulun opettajat. Tutkimuksessa tutkittiin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen yhteydestä oppimiseen oppimistulosten ja -motivaation näkökulmista.

Tässä tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan, jotka olivat: Mitä on opettajien mielestä käänteinen opetus? Miten käänteinen opetus on opettajien mielestä yhteydessä oppimiseen? Mitä vahvuuksia ja heikkouksia opettajien mielestä käänteisellä opetuksella on? Tutkimusongelmien avulla luotiin kyselylomake, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2019 verkkokyselyn avulla, kolmesta eri Facebook-ryhmästä, ”Käänteinen oppiminen”, ”Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa/ICT in Education” ja ”Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus”. Saatu aineisto käsiteltiin teemoittelun avulla.

Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan peruskoulun opettajat kokivat, että käänteinen opetus kasvattaa oppilaiden oppimismotivaatiota ja parantaa oppimistuloksia. Opettajan rooli muuttuu opettajasta ohjaajaksi ja oppilaat saavat isomman roolin omassa oppimisessaan. Saatujen tutkimustulosten mukaan käänteinen opetus voisi olla yksi opetusmenetelmä, jolla saataisiin kasvatettua oppilaiden motivaatiota oppimista kohtaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste