Opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen käytöstä peruskoulussa
Mikkola, Niina (2020-01-30)
Opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen käytöstä peruskoulussa
Mikkola, Niina
(30.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047291
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047291
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin peruskoulun opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen käytöstä peruskoulussa. Tutkimuksen tutkimusjoukkona olivat käänteistä opetusta kokeilleet peruskoulun opettajat. Tutkimuksessa tutkittiin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia käänteisen opetuksen yhteydestä oppimiseen oppimistulosten ja -motivaation näkökulmista.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan, jotka olivat: Mitä on opettajien mielestä käänteinen opetus? Miten käänteinen opetus on opettajien mielestä yhteydessä oppimiseen? Mitä vahvuuksia ja heikkouksia opettajien mielestä käänteisellä opetuksella on? Tutkimusongelmien avulla luotiin kyselylomake, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2019 verkkokyselyn avulla, kolmesta eri Facebook-ryhmästä, ”Käänteinen oppiminen”, ”Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa/ICT in Education” ja ”Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus”. Saatu aineisto käsiteltiin teemoittelun avulla.
Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan peruskoulun opettajat kokivat, että käänteinen opetus kasvattaa oppilaiden oppimismotivaatiota ja parantaa oppimistuloksia. Opettajan rooli muuttuu opettajasta ohjaajaksi ja oppilaat saavat isomman roolin omassa oppimisessaan. Saatujen tutkimustulosten mukaan käänteinen opetus voisi olla yksi opetusmenetelmä, jolla saataisiin kasvatettua oppilaiden motivaatiota oppimista kohtaan.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan, jotka olivat: Mitä on opettajien mielestä käänteinen opetus? Miten käänteinen opetus on opettajien mielestä yhteydessä oppimiseen? Mitä vahvuuksia ja heikkouksia opettajien mielestä käänteisellä opetuksella on? Tutkimusongelmien avulla luotiin kyselylomake, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2019 verkkokyselyn avulla, kolmesta eri Facebook-ryhmästä, ”Käänteinen oppiminen”, ”Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa/ICT in Education” ja ”Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus”. Saatu aineisto käsiteltiin teemoittelun avulla.
Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan peruskoulun opettajat kokivat, että käänteinen opetus kasvattaa oppilaiden oppimismotivaatiota ja parantaa oppimistuloksia. Opettajan rooli muuttuu opettajasta ohjaajaksi ja oppilaat saavat isomman roolin omassa oppimisessaan. Saatujen tutkimustulosten mukaan käänteinen opetus voisi olla yksi opetusmenetelmä, jolla saataisiin kasvatettua oppilaiden motivaatiota oppimista kohtaan.