Luottamuksen rakentuminen virtuaalitiimeissä esimiehen ja työntekijän välillä : Onko tapaamisille tarvetta?
Hairisto, Arto (2020-02-13)
Luottamuksen rakentuminen virtuaalitiimeissä esimiehen ja työntekijän välillä : Onko tapaamisille tarvetta?
Hairisto, Arto
(13.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047269
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047269
Tiivistelmä
Kommunikaatioteknologian kehittymisen myötä myös mahdollisuudet virtuaalitiimien hyödyntämiseen ovat parantuneet huomattavasti. Virtuaalitiimien määrä onkin viime aikoina kasvanut kovaa vauhtia ja globaalisti toimivissa yrityksissä määrän kasvu tulee todennäköisesti vielä entisestään kiihtymään. Kasvun perusteena on kansainvälisesti toimivien yritysten halu kehittää omaa kustannustehokkuuttaan ja varmistaa maantieteellisesti hajallaan olevan osaamisen hyödyntäminen.
Vaikka kiinnostus ja määrä myös virtuaalitiimien tutkimusta kohtaan on kasvanut, on aiheen tutkimisessa vielä huomattavia aukkoja. Aiempi tutkimus onkin keskittynyt suurelta osin virtuaalitiimien johtamiseen sekä niiden suorituskykyyn ja monelta osin etäjohdettavan näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Tämän tutkimuksen aiheena oli virtuaalitiimissä työskentelevän henkilön kokemus siitä, miten virtuaalitiimissä luottamus rakentuu etäällä toimivan esimiehen kanssa. Lähinnä tutkimuksessa on keskitytty siihen, miten johtajan tapa kommunikoida ja mahdollisuus kasvokkain tapaamisiin esimiehen kanssa vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen ja ylläpitoon.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu teemahaastatteluista, joissa haastateltiin yhteensä kahdeksaa kohdeyrityksessä työskentelevää virtuaalitiimin jäsentä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luottamuksen rakentumista nopeuttaa ja eheyttää mahdollisuus tavata esimies kasvokkain. Ensimmäisen tapaamisen olisi hyvä tapahtua jo ennen tiimin varsinaista aloittamista tai ainakin yhteistyön alkutaipaleella. Vaikka kommunikaatioteknologia jo nykyään tarjoaa hyvät mahdollisuudet laadukkaaseen viestintään, on työntekijöillä tarvetta tavata oma esimies säännöllisesti kasvokkain. Säännöllisesti tapahtuvalla, sähköisiä viestintämenetelmiä hyödyntävällä, kommunikoinnilla esimies pystyy toki myös ylläpitämään ja kehittämään luottamusta parempaan suuntaan mutta monet elementit, kuten eleet, ilmeet ja läheisyys vuorovaikutuksesta jäävät uupumaan. Organisaatioiden on myös tärkeää varmistaa, että virtuaalitiimeillä on käytössään luotettavasti toimivat kommunikaatioteknologiat ja että niiden hyödyntämisen varmistamiseksi tarjotaan riittävästi koulutusta ja tukea.
Vaikka kiinnostus ja määrä myös virtuaalitiimien tutkimusta kohtaan on kasvanut, on aiheen tutkimisessa vielä huomattavia aukkoja. Aiempi tutkimus onkin keskittynyt suurelta osin virtuaalitiimien johtamiseen sekä niiden suorituskykyyn ja monelta osin etäjohdettavan näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Tämän tutkimuksen aiheena oli virtuaalitiimissä työskentelevän henkilön kokemus siitä, miten virtuaalitiimissä luottamus rakentuu etäällä toimivan esimiehen kanssa. Lähinnä tutkimuksessa on keskitytty siihen, miten johtajan tapa kommunikoida ja mahdollisuus kasvokkain tapaamisiin esimiehen kanssa vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen ja ylläpitoon.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu teemahaastatteluista, joissa haastateltiin yhteensä kahdeksaa kohdeyrityksessä työskentelevää virtuaalitiimin jäsentä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luottamuksen rakentumista nopeuttaa ja eheyttää mahdollisuus tavata esimies kasvokkain. Ensimmäisen tapaamisen olisi hyvä tapahtua jo ennen tiimin varsinaista aloittamista tai ainakin yhteistyön alkutaipaleella. Vaikka kommunikaatioteknologia jo nykyään tarjoaa hyvät mahdollisuudet laadukkaaseen viestintään, on työntekijöillä tarvetta tavata oma esimies säännöllisesti kasvokkain. Säännöllisesti tapahtuvalla, sähköisiä viestintämenetelmiä hyödyntävällä, kommunikoinnilla esimies pystyy toki myös ylläpitämään ja kehittämään luottamusta parempaan suuntaan mutta monet elementit, kuten eleet, ilmeet ja läheisyys vuorovaikutuksesta jäävät uupumaan. Organisaatioiden on myös tärkeää varmistaa, että virtuaalitiimeillä on käytössään luotettavasti toimivat kommunikaatioteknologiat ja että niiden hyödyntämisen varmistamiseksi tarjotaan riittävästi koulutusta ja tukea.