Varhaiskasvatuksen sisällön pedagoginen johtaminen Länsi-Suomalaisten päiväkotien johtajien näkökulmasta
Rantanen, Eero (2020-02-18)
Varhaiskasvatuksen sisällön pedagoginen johtaminen Länsi-Suomalaisten päiväkotien johtajien näkökulmasta
Rantanen, Eero
(18.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057415
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057415
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee sisällön pedagogista johtamista Länsi-Suomalaisten päiväkodin johtajien toimesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sitä, minkälainen johtajan työnkuva on päiväkodeissa, miten varhaiskasvatuksen sisältöä johdetaan ja minkälaisia pedagogisen johtamisen menetelmiä johtajilla on käytössä.
Tutkimus toteutui haastattelututkimuksena Länsi-Suomen alueella kuudelle varhaiskasvatuksessa toimivalle esimiehelle. Haastattelumetodina käytettiin puolistrukturoitua haastattelua jaoteltuna tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin. Jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin aineiston analyysia varten. Lisäksi pedagogisen sisällön johtamisen analyysin tukena käytettiin johtajilta saatuja asiakirjoja, joiden kautta tarkasteltiin varhaiskasvatuksen sisällön osa-alueita osana pedagogisen johtamisen menetelmiä.
Haastatteluista saadut tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen johtajien työnkuvat koostuvat lisääntyvässä määrin erilaisista hallinnollisista tehtävistä, jolloin pedagogisella johtajuudelle suunnattua aikaa on rajatusti. Pedagoginen johtajuus määriteltiin haastateltujen työnkuvissa suppeasti, jolloin mahdollisuuksia henkilökohtaiselle merkityksenannolle jäi enemmän. Pedagogisen johtamisen menetelmiä sekä sisällön että henkilöstön kannalta on useita ja ne painottuvat keskusteluiden ja palavereiden kaltaisiin tapoihin johtaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja laatua.
Tulosten mukaan uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat tuoneet kentällä lisää normittavuutta ja yhtenäistä tapaa toteuttaa varhaiskasvatusta. Pedagogisen sisällön johtamisen kannalta merkitykselliseltä vaikuttaa johtajan omat tavat toteuttaa johtajuutta, substanssiosaaminen, pedagogiselle johtajuudelle annettu arvo ja aika, sekä sisällön tarkoituksenmukainen ymmärtäminen.
Tutkimus toteutui haastattelututkimuksena Länsi-Suomen alueella kuudelle varhaiskasvatuksessa toimivalle esimiehelle. Haastattelumetodina käytettiin puolistrukturoitua haastattelua jaoteltuna tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin. Jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin aineiston analyysia varten. Lisäksi pedagogisen sisällön johtamisen analyysin tukena käytettiin johtajilta saatuja asiakirjoja, joiden kautta tarkasteltiin varhaiskasvatuksen sisällön osa-alueita osana pedagogisen johtamisen menetelmiä.
Haastatteluista saadut tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen johtajien työnkuvat koostuvat lisääntyvässä määrin erilaisista hallinnollisista tehtävistä, jolloin pedagogisella johtajuudelle suunnattua aikaa on rajatusti. Pedagoginen johtajuus määriteltiin haastateltujen työnkuvissa suppeasti, jolloin mahdollisuuksia henkilökohtaiselle merkityksenannolle jäi enemmän. Pedagogisen johtamisen menetelmiä sekä sisällön että henkilöstön kannalta on useita ja ne painottuvat keskusteluiden ja palavereiden kaltaisiin tapoihin johtaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja laatua.
Tulosten mukaan uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat tuoneet kentällä lisää normittavuutta ja yhtenäistä tapaa toteuttaa varhaiskasvatusta. Pedagogisen sisällön johtamisen kannalta merkitykselliseltä vaikuttaa johtajan omat tavat toteuttaa johtajuutta, substanssiosaaminen, pedagogiselle johtajuudelle annettu arvo ja aika, sekä sisällön tarkoituksenmukainen ymmärtäminen.