Luksuksen ilmeneminen luksusbrändien mainoskuvissa
Pajunen, Sofia (2020-02-20)
Luksuksen ilmeneminen luksusbrändien mainoskuvissa
Pajunen, Sofia
(20.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003117964
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003117964
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee luksuksen ilmenemistä luksusbrändien mainoskuvissa. Aihetta lähestyttiin neljän esimerkkiluksusbrändin kautta. Tutkielmaan valikoitui tarkasteltavaksi neljä luksusmuotibrändiä, jotka ovat Burberry, Chanel, Dior ja Louis Vuitton. Valikoidut brändit ovat huippuluokka-tasolle kuuluvia luksusbrändejä, eli ne tunnustetaan epäilemättä luksusbrändeiksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tekijät, joiden avulla luksus ilmenee mainoskuvista. Tutkimuksessa teoreettisena pohjana toimi luksusbrändejä sekä mainontaa koskeva tutkimus.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Menetelmässä yhdistyi semiotiikka sekä kuva-analyysi. Markkinoinnissa semiotiikkaa voidaan hyödyntää, koska merkkien avulla voidaan edustaa tuotetta ja ohjailla mielikuvia.
Tämä tutkimus toteutettiin tarkastelemalla valikoitujen luksusbrändien mainoskuvia. Tutkimukseen valikoitui yhteensä kaksitoista mainoskuvaa. Mainoskuvien tarkastelussa kiinnitettiin huomiota mainoskuvan malliin, ympäristöön, esille nousevaan tuotteeseen, mainostavaan yritykseen sekä tunnistettavaan graafiseen ilmeeseen. Tämän jälkeen mainoskuvista esille nousseet asiat analysoitiin tarkastelemalla, mikä on esille nousseiden asioiden merkitys tai mitä ne symboloivat. Tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi viiteryhmä havainnoi ja tulkitsi mainoskuvia.
Luksusbrändien mainoskuvista oli löydettävissä erityispiirteitä. Erityispiirteet koskivat kaikkia tarkasteltuja osa-alueita. Tietyt piirteet toistuivat kaikissa mainoskuvissa.
Tutkimuksesta nousi esille selkeitä piirteitä siitä, miten luksus ilmenee. Luksuksen ilmeneminen näkyi mainoksen mallissa, ympäristössä, mainoksesta esille nousevassa tuotteessa, mainostavan yrityksen ilmenemisessä sekä mainoksessa esiintyneessä tunnistettavassa graafisessa ilmeessä. Tutkimustulokset antoivat saman suuntaisia havaintoja kuin jo aiemmin luksusbrändeistä tehty tutkimus. Tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä luksuksen ilmenemisestä sekä siitä, miten mainoksen yksityiskohdat vaikuttavat luksuksen ilmenemiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tekijät, joiden avulla luksus ilmenee mainoskuvista. Tutkimuksessa teoreettisena pohjana toimi luksusbrändejä sekä mainontaa koskeva tutkimus.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Menetelmässä yhdistyi semiotiikka sekä kuva-analyysi. Markkinoinnissa semiotiikkaa voidaan hyödyntää, koska merkkien avulla voidaan edustaa tuotetta ja ohjailla mielikuvia.
Tämä tutkimus toteutettiin tarkastelemalla valikoitujen luksusbrändien mainoskuvia. Tutkimukseen valikoitui yhteensä kaksitoista mainoskuvaa. Mainoskuvien tarkastelussa kiinnitettiin huomiota mainoskuvan malliin, ympäristöön, esille nousevaan tuotteeseen, mainostavaan yritykseen sekä tunnistettavaan graafiseen ilmeeseen. Tämän jälkeen mainoskuvista esille nousseet asiat analysoitiin tarkastelemalla, mikä on esille nousseiden asioiden merkitys tai mitä ne symboloivat. Tutkimuksen luotettavuuden varmistamiseksi viiteryhmä havainnoi ja tulkitsi mainoskuvia.
Luksusbrändien mainoskuvista oli löydettävissä erityispiirteitä. Erityispiirteet koskivat kaikkia tarkasteltuja osa-alueita. Tietyt piirteet toistuivat kaikissa mainoskuvissa.
Tutkimuksesta nousi esille selkeitä piirteitä siitä, miten luksus ilmenee. Luksuksen ilmeneminen näkyi mainoksen mallissa, ympäristössä, mainoksesta esille nousevassa tuotteessa, mainostavan yrityksen ilmenemisessä sekä mainoksessa esiintyneessä tunnistettavassa graafisessa ilmeessä. Tutkimustulokset antoivat saman suuntaisia havaintoja kuin jo aiemmin luksusbrändeistä tehty tutkimus. Tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä luksuksen ilmenemisestä sekä siitä, miten mainoksen yksityiskohdat vaikuttavat luksuksen ilmenemiseen.