Välittävä vuorovaikutus etsivän nuorisotyön työskentelyperiaatteena : analyysi työskentelyperiaatteen sisällöstä
Mäkinen, Essi (2020-03-05)
Välittävä vuorovaikutus etsivän nuorisotyön työskentelyperiaatteena : analyysi työskentelyperiaatteen sisällöstä
Mäkinen, Essi
(05.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003128124
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003128124
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkastelen välittävää vuorovaikutusta työskentelyperiaatteena etsivän työn periaatteisiin perustuvassa 12-15-vuotiaille varhaisnuorille suunnatussa toiminnassa. Kiinnostukseni kohteena on, mitä sisältöjä välittävä vuorovaikutus saa työskentelyperiaatteena työntekijöiden ja varhaisnuorten dialogisissa arvioissa. Välittävä vuorovaikutus perustuu ajatukseen, että ihmisestä välitetään hänen itsensä vuoksi, ja hänet kohdataan arvostavasti, oikeuksiaan kunnioittaen yksilönä.
Tutkielman aineisto on syntynyt tiiviissä yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön Vamos- toiminnan kanssa. Aineiston olen kerännyt dialogisen arvioinnin menetelmällä, jossa tietoa tuotetaan dialogissa haastattelutilanteessa varhaisnuoren, työntekijän ja haastattelijan toimesta. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmesta varhaisnuoren, työntekijän ja haastattelijan dialogisesta arvioinnista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Välittävän vuorovaikutuksen keskeisiä sisältöjä työskentelyssä olivat tämän tutkielman perusteella luottamuksellisen suhteen luominen varhaisnuoreen, dialoginen työskentely, johon liittyivät sekä yhteisen ymmärryksen muodostaminen että vastavuoroisuus, ja vertaissuhteiden merkitys Vamoksen ryhmätoiminnassa. Tutkielman tulokset tukivat aikaisempaa käsitystä siitä, että Vamoksella nuoriin luodaan luottamuksellinen suhde, ja heidät kohdataan tasavertaisina, hierarkkisia asiakas- työntekijä asetelmia välttäen.
Tutkielman aineisto on syntynyt tiiviissä yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön Vamos- toiminnan kanssa. Aineiston olen kerännyt dialogisen arvioinnin menetelmällä, jossa tietoa tuotetaan dialogissa haastattelutilanteessa varhaisnuoren, työntekijän ja haastattelijan toimesta. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmesta varhaisnuoren, työntekijän ja haastattelijan dialogisesta arvioinnista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Välittävän vuorovaikutuksen keskeisiä sisältöjä työskentelyssä olivat tämän tutkielman perusteella luottamuksellisen suhteen luominen varhaisnuoreen, dialoginen työskentely, johon liittyivät sekä yhteisen ymmärryksen muodostaminen että vastavuoroisuus, ja vertaissuhteiden merkitys Vamoksen ryhmätoiminnassa. Tutkielman tulokset tukivat aikaisempaa käsitystä siitä, että Vamoksella nuoriin luodaan luottamuksellinen suhde, ja heidät kohdataan tasavertaisina, hierarkkisia asiakas- työntekijä asetelmia välttäen.