Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Välittävä vuorovaikutus etsivän nuorisotyön työskentelyperiaatteena : analyysi työskentelyperiaatteen sisällöstä

Mäkinen, Essi (2020-03-05)

Välittävä vuorovaikutus etsivän nuorisotyön työskentelyperiaatteena : analyysi työskentelyperiaatteen sisällöstä

Mäkinen, Essi
(05.03.2020)
Katso/Avaa
opinnäytetyö.pdf (873.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003128124
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkastelen välittävää vuorovaikutusta työskentelyperiaatteena etsivän työn periaatteisiin perustuvassa 12-15-vuotiaille varhaisnuorille suunnatussa toiminnassa. Kiinnostukseni kohteena on, mitä sisältöjä välittävä vuorovaikutus saa työskentelyperiaatteena työntekijöiden ja varhaisnuorten dialogisissa arvioissa. Välittävä vuorovaikutus perustuu ajatukseen, että ihmisestä välitetään hänen itsensä vuoksi, ja hänet kohdataan arvostavasti, oikeuksiaan kunnioittaen yksilönä.

Tutkielman aineisto on syntynyt tiiviissä yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön Vamos- toiminnan kanssa. Aineiston olen kerännyt dialogisen arvioinnin menetelmällä, jossa tietoa tuotetaan dialogissa haastattelutilanteessa varhaisnuoren, työntekijän ja haastattelijan toimesta. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmesta varhaisnuoren, työntekijän ja haastattelijan dialogisesta arvioinnista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Välittävän vuorovaikutuksen keskeisiä sisältöjä työskentelyssä olivat tämän tutkielman perusteella luottamuksellisen suhteen luominen varhaisnuoreen, dialoginen työskentely, johon liittyivät sekä yhteisen ymmärryksen muodostaminen että vastavuoroisuus, ja vertaissuhteiden merkitys Vamoksen ryhmätoiminnassa. Tutkielman tulokset tukivat aikaisempaa käsitystä siitä, että Vamoksella nuoriin luodaan luottamuksellinen suhde, ja heidät kohdataan tasavertaisina, hierarkkisia asiakas- työntekijä asetelmia välttäen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [6569]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste