Ennenaikaisuuden ja sikiön pienen syntymäpainon vaikutus oppimishäiriöiden ilmenemiseen - systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Sourander, Ona (2020-02-10)
Ennenaikaisuuden ja sikiön pienen syntymäpainon vaikutus oppimishäiriöiden ilmenemiseen - systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Sourander, Ona
(10.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003188462
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003188462
Tiivistelmä
Ennenaikaisen syntymän määritelmän mukaan lapsi on ennenaikainen, mikäli hän syntyy kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, eli ennen raskausviikkoa 37. Tämän määritelmän mukaan kehittyneissä maissa syntyneistä lapsista ennenaikaisia on 5-10%. Hyvin ennenaikaiseksi luetaan lapsi, joka syntyy ennen raskausviikkoa 32. Erittäin ennenaikainen lapsi syntyy ennen raskausviikkoa 28. Ennenaikaisuuden ennustaminen on haastavaa, sillä kyseessä on monen tekijän yhteisvaikutus. Raskauden kulkuun vaikuttaa geneettiset ja biologiset sekä psykososiaaliset ja sosioekonomiset tekijät. Pienipainoinen keskonen painaa syntyessään alle 1500 g, hyvin pienipainoinen keskonen painaa syntyessään alle 1000 g. Lapsi on alipainoinen, mikäli hän painaa syntyessään alle -2 SD raskauden kestoon nähden. Pienelle syntymäpainolle (SGA, small for gestational age) voi olla sikiöperäinen syy tai se voi johtua äidin sairaudesta tai häiriöstä, toisaalta syynä voi myös olla istukan toiminnan ongelma.
Oppimis- ja koodinaatiohäiriö -termi kattaa alleen puheen, matemaattisen sekä motorisen koordinaation vaikeuden. Oppimishäiriö tarkoittaa vaikeutta suorittaa tiettyä kognitiivista prosessia, mikä ei kuitenkaan ole sidoksissa henkilön älylliseen lahjakkuuteen. Samalla henkilöllä voi ilmetä monenlaisia oppimisen vaikeuksia samanaikaisesti. Oppimishäiriön laajuus vaikuttaa suoriutumiskykyyn yhdellä tai useammalla osa-alueella. Oppimishäiriön etiologia on moninainen ja sillä on vahva, mutta vaikeasti määriteltävä geneettinen tausta yhdistettynä pre- ja postnataalisiin ympäristötekijöihin.
Syventävän työn tavoitteena on tutustua ja käydä analyyttisesti läpi kirjallisuutta, joka käsittelee pienen syntymäpainon ja ennenaikaisuuden vaikutusta oppimishäiriöiden ilmenemiseen myöhemmin nuoruudessa. Kirjallisuuden pohjalta toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Oppimis- ja koodinaatiohäiriö -termi kattaa alleen puheen, matemaattisen sekä motorisen koordinaation vaikeuden. Oppimishäiriö tarkoittaa vaikeutta suorittaa tiettyä kognitiivista prosessia, mikä ei kuitenkaan ole sidoksissa henkilön älylliseen lahjakkuuteen. Samalla henkilöllä voi ilmetä monenlaisia oppimisen vaikeuksia samanaikaisesti. Oppimishäiriön laajuus vaikuttaa suoriutumiskykyyn yhdellä tai useammalla osa-alueella. Oppimishäiriön etiologia on moninainen ja sillä on vahva, mutta vaikeasti määriteltävä geneettinen tausta yhdistettynä pre- ja postnataalisiin ympäristötekijöihin.
Syventävän työn tavoitteena on tutustua ja käydä analyyttisesti läpi kirjallisuutta, joka käsittelee pienen syntymäpainon ja ennenaikaisuuden vaikutusta oppimishäiriöiden ilmenemiseen myöhemmin nuoruudessa. Kirjallisuuden pohjalta toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus.