Luokanopettajat mediakasvattajina
Lähteenmäki, Katri (2020-02-18)
Luokanopettajat mediakasvattajina
Lähteenmäki, Katri
(18.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238773
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238773
Tiivistelmä
Tämän Pro gradun tavoitteena oli tutkia sitä, millaisia valmiuksia luokanopettajilla on käyttää mediakasvatusta opetuksessa ja miten tärkeänä he sen kokevat. Tämän lisäksi kiinnostuksen kohteena oli analysoida, mitkä asiat opettajat kokevat mediakasvatuksen hyödyiksi ja haasteiksi, missä aineissa mediakasvatus opetuksessa näkyi ja miten sekä miten tärkeänä mediakasvatuksen sisällöt koettiin. Lisäksi selvitettiin, hyödynnettiinkö opetuksessa koulun ulkopuolisia tahoja osana mediakasvatusta, millainen oli opettajien oma mediasuhde sekä millainen oli koulun rooli mediakasvattajana luokanopettajien mielestä. Tutkimuskysymyksinä oli miten paljon luokanopettajat hyödyntävät mediakasvatusta opetuksessaan, miten tärkeänä opettajat kokevat mediakasvatuksen koulussa sekä mitkä asiat opettajat kokivat mediakasvatuksen hyödyiksi ja haasteiksi. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol -nettikyselynä luokanopettajilta maalis- ja huhtikuussa 2019. Kyselyyn vastasi yhteensä 30 opettaja.
Tulokset osoittivat, että 90 % vastaajista koki mediakasvatuksen tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi opetuksen sisällöksi ja suuri osa (67 %) vastaajista mainitsi käyttävänsä mediakasvatusta opetuksessaan kuukausittain tai viikoittain. Vaikka mediakasvatus koettiin tärkeäksi, sen käytössä ilmeni epävarmuutta ja haasteita. Näitä olivat esimerkiksi laitteiden rajalliset käyttömahdollisuudet, resurssit, aikapula sekä oman osaamisen puute. Koulun rooli mediakasvattajana koettiin tärkeäksi, sillä vanhempien mediakasvatustaidoissa koettiin olevan eroja.
Tulokset osoittivat, että 90 % vastaajista koki mediakasvatuksen tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi opetuksen sisällöksi ja suuri osa (67 %) vastaajista mainitsi käyttävänsä mediakasvatusta opetuksessaan kuukausittain tai viikoittain. Vaikka mediakasvatus koettiin tärkeäksi, sen käytössä ilmeni epävarmuutta ja haasteita. Näitä olivat esimerkiksi laitteiden rajalliset käyttömahdollisuudet, resurssit, aikapula sekä oman osaamisen puute. Koulun rooli mediakasvattajana koettiin tärkeäksi, sillä vanhempien mediakasvatustaidoissa koettiin olevan eroja.