Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”SE, MILLAINEN OPETTAJA MINUSTA TULEE, ON PITKÄLTI ITSESTÄNI KIINNI.” : Opettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijaksi kasvamisesta

Kotkavaara, Verna (2020-02-10)

”SE, MILLAINEN OPETTAJA MINUSTA TULEE, ON PITKÄLTI ITSESTÄNI KIINNI.” : Opettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijaksi kasvamisesta

Kotkavaara, Verna
(10.02.2020)
Katso/Avaa
Kotkavaara_Verna_opinnayte(1).pdf (884.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238766
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan fenomenologisen analyysin keinoin yhden suomalaisen yliopiston opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajan ammatista ja asiantuntijuudesta, koulutuksen yhteydestä asiantuntijuutensa kehitykseen, sekä käsitystä oman asiantuntijuutensa tasosta. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana ”Opettajuus ja asiantuntijuus”- opintojaksoa. Opintojakson kautta tutkimukseen saatiin 84 osallistujaa. Aineisto kerättiin opintojaksoon kuuluvan tentin yhteydessä, jossa osallistujia pyydettiin arvioimaan koulutustaan lukemansa kirjallisuuden perusteella.

Osallistujien kirjoittamista teksteistä muodostettiin fenomenologisen analyysin avulla merkitysyksiköitä ja merkitysverkostoja, joiden avulla kokemusta opettajan ammatista, koulutuksesta ja oman asiantuntijuuden tasosta tutkittiin. Osallistujat näkevät opettajan asiantuntijuuden vaikeasti tavoitettavana päämääränä, joka edellyttää elinikäistä oppimista, jatkuvaa mukautumista muutoksiin ja valmiutta kehittää omaa osaamistaan. Opettajankoulutuksesta puhutaan yliopistoon, harjoittelukouluun, vertaissuhteisiin tai omaan vastuuseen viitaten, kohdistaen kaikkiin mainittuihin positiivisia mainintoja, kritiikkiä tai kehitysehdotuksia. Nämä maininnat nähtiin tässä tutkimuksessa asiantuntijuuden kehitystä edistävinä, estävinä, kehittävinä tai toteavina huomioina. Suurin osa opiskelijoista koki sijoittuvansa intermediaatti-vaiheeseen, noviisiin ja asiantuntijan välimaastoon.

Tämän tutkimuksen tulokset ovat yhden yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä, eivätkä ne ole suoraan yleistettävissä kansalliselle tasolle. Ne kuitenkin antavat viitteitä siitä, mitä opettajaopiskelijat arvostavat koulutuksessaan, sekä miten he käsittävät oman alansa asiantuntijuuden.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste