”SE, MILLAINEN OPETTAJA MINUSTA TULEE, ON PITKÄLTI ITSESTÄNI KIINNI.” : Opettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijaksi kasvamisesta
Kotkavaara, Verna (2020-02-10)
”SE, MILLAINEN OPETTAJA MINUSTA TULEE, ON PITKÄLTI ITSESTÄNI KIINNI.” : Opettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijaksi kasvamisesta
Kotkavaara, Verna
(10.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238766
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238766
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan fenomenologisen analyysin keinoin yhden suomalaisen yliopiston opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajan ammatista ja asiantuntijuudesta, koulutuksen yhteydestä asiantuntijuutensa kehitykseen, sekä käsitystä oman asiantuntijuutensa tasosta. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana ”Opettajuus ja asiantuntijuus”- opintojaksoa. Opintojakson kautta tutkimukseen saatiin 84 osallistujaa. Aineisto kerättiin opintojaksoon kuuluvan tentin yhteydessä, jossa osallistujia pyydettiin arvioimaan koulutustaan lukemansa kirjallisuuden perusteella.
Osallistujien kirjoittamista teksteistä muodostettiin fenomenologisen analyysin avulla merkitysyksiköitä ja merkitysverkostoja, joiden avulla kokemusta opettajan ammatista, koulutuksesta ja oman asiantuntijuuden tasosta tutkittiin. Osallistujat näkevät opettajan asiantuntijuuden vaikeasti tavoitettavana päämääränä, joka edellyttää elinikäistä oppimista, jatkuvaa mukautumista muutoksiin ja valmiutta kehittää omaa osaamistaan. Opettajankoulutuksesta puhutaan yliopistoon, harjoittelukouluun, vertaissuhteisiin tai omaan vastuuseen viitaten, kohdistaen kaikkiin mainittuihin positiivisia mainintoja, kritiikkiä tai kehitysehdotuksia. Nämä maininnat nähtiin tässä tutkimuksessa asiantuntijuuden kehitystä edistävinä, estävinä, kehittävinä tai toteavina huomioina. Suurin osa opiskelijoista koki sijoittuvansa intermediaatti-vaiheeseen, noviisiin ja asiantuntijan välimaastoon.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat yhden yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä, eivätkä ne ole suoraan yleistettävissä kansalliselle tasolle. Ne kuitenkin antavat viitteitä siitä, mitä opettajaopiskelijat arvostavat koulutuksessaan, sekä miten he käsittävät oman alansa asiantuntijuuden.
Osallistujien kirjoittamista teksteistä muodostettiin fenomenologisen analyysin avulla merkitysyksiköitä ja merkitysverkostoja, joiden avulla kokemusta opettajan ammatista, koulutuksesta ja oman asiantuntijuuden tasosta tutkittiin. Osallistujat näkevät opettajan asiantuntijuuden vaikeasti tavoitettavana päämääränä, joka edellyttää elinikäistä oppimista, jatkuvaa mukautumista muutoksiin ja valmiutta kehittää omaa osaamistaan. Opettajankoulutuksesta puhutaan yliopistoon, harjoittelukouluun, vertaissuhteisiin tai omaan vastuuseen viitaten, kohdistaen kaikkiin mainittuihin positiivisia mainintoja, kritiikkiä tai kehitysehdotuksia. Nämä maininnat nähtiin tässä tutkimuksessa asiantuntijuuden kehitystä edistävinä, estävinä, kehittävinä tai toteavina huomioina. Suurin osa opiskelijoista koki sijoittuvansa intermediaatti-vaiheeseen, noviisiin ja asiantuntijan välimaastoon.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat yhden yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä, eivätkä ne ole suoraan yleistettävissä kansalliselle tasolle. Ne kuitenkin antavat viitteitä siitä, mitä opettajaopiskelijat arvostavat koulutuksessaan, sekä miten he käsittävät oman alansa asiantuntijuuden.