Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemaattinen minäkäsitys, sisäinen motivaatio ja joustavat aritmeettiset taidot 3. ja 6. luokalla

Tuomisto, Lotta (2020-02-12)

Matemaattinen minäkäsitys, sisäinen motivaatio ja joustavat aritmeettiset taidot 3. ja 6. luokalla

Tuomisto, Lotta
(12.02.2020)
Katso/Avaa
opinnäytetyö.pdf (846.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238889
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään 3.- ja 6.-luokkalaisten matemaattisen minäkäsityksen ja sisäisen motivaation yhteyttä joustaviin aritmeettisiin taitoihin. Tutkimuksessa hyödynnettiin aikaisemmissa tutkimuksissa kehitettyä kyselyä ja tehtävää. Kysely mittasi matemaattista minäkäsitystä ja motivaatiota ja tehtävä joustavia aritmeettisia taitoja. Tutkimukseen osallistui 3.- (n=41) ja 6.-luokkalaisia (n=43) yhteensä kolmesta eri koulusta Varsinais-Suomen alueella. Tutkija kävi itse kouluissa teetättämässä tehtävät oppilailla yhden oppitunnin aikana. Tehtävät olivat täysin samat 3.- ja 6.-luokkalaisilla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen t-testiä, Pearsonin korrelaatiotestiä, Mann-Whitneyn U-testiä, faktori- ja klusterianalyysejä sekä Khiin neliö -testiä. Lisäksi korrelaatioiden eroja tarkasteltiin COCOR-sivuston avulla. Tuloksissa tuli ilmi, että 6.-luokkalaisilla matemaattinen minäkäsitys oli 3.-luokkalaisia heikompi. Sen sijaan 6.-luokkalaisilla matemaattinen minäkäsitys ja sisäinen motivaatio olivat vahvemmin yhteydessä joustaviin aritmeettisiin taitoihin kuin 3.-luokkalaisilla. Sukupuolten välisessä vertailussa ei yleisellä tasolla tullut merkitseviä eroja, mutta 6.-luokkalaisten kohdalla pojilla matemaattisen minäkäsityksen ja sisäisen motivaation yhteys joustaviin aritmeettisiin taitoihin oli hyvin vahva. Tulosten perusteella opettajat voisivat kiinnittää enemmän huomiota oppilaiden matemaattisen minäkäsityksen edistämiseen, sillä tällä oli selkeä yhteys joustavan aritmetiikan taitoihin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [6699]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste