Koululiikuntaan suhtautumisen ja sukupuolen yhteys koettuihin vaikutusmahdollisuuksiin koululiikunnassa
Karlsson, Henna-Mari; Kauvosaari, Kaisa (2020-02-24)
Koululiikuntaan suhtautumisen ja sukupuolen yhteys koettuihin vaikutusmahdollisuuksiin koululiikunnassa
Karlsson, Henna-Mari
Kauvosaari, Kaisa
(24.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238891
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238891
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko vaikutusmahdollisuuksien eli autonomian ja osallisuuden kokemisella yhteyttä yläkoululaisten koululiikuntaan suhtautumiseen, jotta fyysiseen aktiivisuuteen ja liikunnalliseen elämäntapaan kannustavaa koululiikuntaa voitaisiin kehittää. Lisäksi tutkittiin, onko sukupuolella yhteyttä yläkoululaisten vaikutusmahdollisuuksien kokemiseen koululiikunnassa. Oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien kokemista tarkasteltiin Soinin ja kollegoiden motivaatioilmastomittarin (2004) autonomiaa koskevien osakysymysten muodostaman viisiportaisen Likert-asteikon avulla. Aineisto (n= 84) kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ja analysoitiin frekvensseillä, toistomittausten varianssianalyysillä (ANOVA) sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Vaikutusmahdollisuuksien kokemisella havaittiin tilastollisesti erittäin merkitsevä yhteys yläkoululaisten koululiikuntaan suhtautumiseen. Koululiikuntaan erittäin positiivisesti suhtautuvat kokivat enemmän vaikutusmahdollisuuksia kuin muut. Myös sukupuolella havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevä yhteys yläkoululaisten vaikutusmahdollisuuksien kokemiseen koululiikunnassa. Tytöt kokivat poikia merkitsevästi enemmän saaneensa vaikutusmahdollisuuksia liikuntatunneilla. Tutkimuksessa selvisi myös, että tytöt suhtautuivat koululiikuntaan myönteisemmin kuin pojat. Luokka-asteittain verrattaessa koululiikuntaan suhtautuminen muuttui pojilla kielteisemmäksi yläkoulun edetessä. Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien kokeminen on yhteydessä positiiviseen suhtautumiseen koululiikuntaa kohtaan. Tulokset viittaavat siihen, että liikunnanopettajien olisi hyvä tarjota autonomian ja osallisuuden kokemuksia positiivisten liikuntakokemusten saamiseksi. Tämä edesauttaisi liikunnallisen elämäntavan kehittymistä.