Luokanopettajien vaihtoehtoiset urapolut ja koulutuksen tarjoamat työelämävalmiudet
Alifrosti, Berit; Andersson, Emmi (2020-02-24)
Luokanopettajien vaihtoehtoiset urapolut ja koulutuksen tarjoamat työelämävalmiudet
Alifrosti, Berit
Andersson, Emmi
(24.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249077
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249077
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin opetusalan ulkopuolisiin työtehtäviin sijoittuneita luokanopettajia ja heidän urapolkujaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin miksi ja millaisten vaiheiden kautta luokanopettajankoulutuksesta valmistuneet ovat päätyneet opetusalan ulkopuolisiin työtehtäviin, ja millaisena he näkevät urapolkunsa tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin haastateltavien näkemyksiä siitä, millaisia työelämävalmiuksia luokanopettajankoulutus on antanut erilaisiin työtehtäviin opetusalan ulkopuolelle.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 11:tä suomalaisesta opettajankoulutuksesta valmistunutta luokanopettajaa, jotka olivat joko heti valmistuttuaan tai jo luokanopettajana työskenneltyään työllistyneet johonkin muuhun kuin luokanopettajan työtehtävään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelurungon pohjalta, joka sisälsi kysymyksiä haastateltavien koulutustaustasta, urapolusta sekä luokanopettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista opetusalan ulkopuolisiin työtehtäviin. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Haastattelujen perusteella vaihtoehtoisen urapolun valinneet luokanopettajat jaoteltiin nelikenttään sen mukaan, olivatko haastateltavat tehneet tietoisen päätöksen muihin työtehtäviin hakeutumisesta vai päätyneet opetusalan ulkopuolisiin työtehtäviin sattuman kautta sekä sen perusteella, kokivatko haastateltavat luokanopettajan työtehtäviin palaamisen mahdollisena tulevaisuudessa vai eivät. Nelikentän ryhmiksi muodostuivat kokeilijat, alanvaihtajat, etsijät ja etenijät. Haastateltavien kokemat luokanopettajankoulutuksen antamat työelämävalmiudet jaettiin teoreettisiin ja käytännöllisiin valmiuksiin sen perusteella, olivatko valmiudet luonteeltaan suoraan opintojen tarjoamia akateemisia tietoja ja taitoja, vai käytännöllisiä työelämätaitoja, joita haastateltavat olivat oppineet esimerkiksi luokanopettajankoulutuksen opiskelumenetelmien vuoksi. Teoreettisista valmiuksista luokanopettajankoulutuksen nähtiin antaneen kasvatustieteellistä osaamista sekä yleisesti akateemisen korkeakoulututkinnon ja käytännöllisistä valmiuksista organisointitaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä yleisesti työelämässä arvostettuja henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajankoulutus mahdollistaa työllistymisen monipuolisiin työtehtäviin myös opetusalan ulkopuolelle ja tarjoaa laaja-alaisia työelämävalmiuksia. Tutkimus tuo uuden, laadullisen näkökulman luokanopettajien sijoittumiseen työelämässä, tärkeää tietoa luokanopettajankoulutuksen mahdollistamista urapoluista ja työelämävalmiuksista sekä ideoita luokanopettajankoulutuksen kehittämiseen.
Asiasanat: luokanopettajankoulutus, urapolku, korkeakoulututkinto, työelämävalmius, teoreettiset valmiudet, käytännölliset valmiudet
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 11:tä suomalaisesta opettajankoulutuksesta valmistunutta luokanopettajaa, jotka olivat joko heti valmistuttuaan tai jo luokanopettajana työskenneltyään työllistyneet johonkin muuhun kuin luokanopettajan työtehtävään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelurungon pohjalta, joka sisälsi kysymyksiä haastateltavien koulutustaustasta, urapolusta sekä luokanopettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista opetusalan ulkopuolisiin työtehtäviin. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Haastattelujen perusteella vaihtoehtoisen urapolun valinneet luokanopettajat jaoteltiin nelikenttään sen mukaan, olivatko haastateltavat tehneet tietoisen päätöksen muihin työtehtäviin hakeutumisesta vai päätyneet opetusalan ulkopuolisiin työtehtäviin sattuman kautta sekä sen perusteella, kokivatko haastateltavat luokanopettajan työtehtäviin palaamisen mahdollisena tulevaisuudessa vai eivät. Nelikentän ryhmiksi muodostuivat kokeilijat, alanvaihtajat, etsijät ja etenijät. Haastateltavien kokemat luokanopettajankoulutuksen antamat työelämävalmiudet jaettiin teoreettisiin ja käytännöllisiin valmiuksiin sen perusteella, olivatko valmiudet luonteeltaan suoraan opintojen tarjoamia akateemisia tietoja ja taitoja, vai käytännöllisiä työelämätaitoja, joita haastateltavat olivat oppineet esimerkiksi luokanopettajankoulutuksen opiskelumenetelmien vuoksi. Teoreettisista valmiuksista luokanopettajankoulutuksen nähtiin antaneen kasvatustieteellistä osaamista sekä yleisesti akateemisen korkeakoulututkinnon ja käytännöllisistä valmiuksista organisointitaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä yleisesti työelämässä arvostettuja henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajankoulutus mahdollistaa työllistymisen monipuolisiin työtehtäviin myös opetusalan ulkopuolelle ja tarjoaa laaja-alaisia työelämävalmiuksia. Tutkimus tuo uuden, laadullisen näkökulman luokanopettajien sijoittumiseen työelämässä, tärkeää tietoa luokanopettajankoulutuksen mahdollistamista urapoluista ja työelämävalmiuksista sekä ideoita luokanopettajankoulutuksen kehittämiseen.
Asiasanat: luokanopettajankoulutus, urapolku, korkeakoulututkinto, työelämävalmius, teoreettiset valmiudet, käytännölliset valmiudet