Teknologian lukutaito käsityön opetuksessa : Käsityön opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä teknologian lukutaidon keskeisistä osaamisalueista, oppimistavoitteista, oppisisällöistä ja opetusmenetelmistä
Tupasela, Aleksi; Hjelt, Joni (2020-02-18)
Teknologian lukutaito käsityön opetuksessa : Käsityön opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä teknologian lukutaidon keskeisistä osaamisalueista, oppimistavoitteista, oppisisällöistä ja opetusmenetelmistä
Tupasela, Aleksi
Hjelt, Joni
(18.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249112
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249112
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää käsityön opettajien ja opettajaksi opiskelevien näkemyksiä siitä, millaiset taidot ovat keskeisiä teknologian lukutaidon osaamisalueita, sekä millaisia oppimistavoitteita, oppisisältöjä ja opetusmenetelmiä he pitävät tarpeellisina ja hyödyllisinä teknologian lukutaidon oppimisen kannalta. Tuloksia tarkasteltiin myös ristiintaulukoimalla ne taustamuuttujia vasten. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten näkemykset teknologian lukutaidosta ovat muuttuneet 20-vuodessa.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat rakentuivat teknologiakasvatuksen ja teknologian lukutaidon käsitteiden ympärille. Tutkimuksen mittarin pohjana käytettiin Blandown (1991) ja Laytonin (1993) määrittelemiä teknologian lukutaidon osaamisalueita, sekä Parikan (1998) tekemää teknologian lukutaidon operationalisointia toiminnalliseen tasoon. Mittari muokattiin vastaamaan tämän hetkistä peruskoulun käsityön opetusta.
Tutkimusaineisto kerättiin kohdejoukolle suunnatun avoimen kyselyn kautta jakamalla kyselylomaketta sähköisesti. Tutkimukseen osallistui yhteensä N=88 henkilöä, joista n=21 toimi pääasiassa luokanopettajina, n=33 käsityön aineenopettajina, n=26 opettajaopiskelijoina ja n=8 jossain muualla. Aineisto analysoitiin pääasiassa määrällisin menetelmin, tähdäten tilastollisesti kuvaavaan analyysiin ristiintaulukoinnin ja keskeisten tunnuslukujen tarkastelun avulla. Kyselomakkeen avoimiin kohtiin saaduilla vastauksilla nostettiin esille vastausten taustalla olleita tausta-ajatuksia.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin teknologian lukutaidon rakentuvan työturvallisuuden, ongelmaratkaisu- ja innovointitaitojen ympärille. Teknologian lukutaitoon liitettiin keskeisesti myös suunnittelutaidot, tiedon soveltaminen sekä koneiden ja laitteiden käyttö. Saatu koulutus ja työnkuva vaikuttivat paikoitellen vastaajien näkemyksiin teknologian lukutaidosta. Muutosta 20 vuoden takaisiin tutkimustuloksiin oli tapahtunut erityisesti työturvallisuuden huomioimisen ja kehittyvien teknologioiden osalta.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat rakentuivat teknologiakasvatuksen ja teknologian lukutaidon käsitteiden ympärille. Tutkimuksen mittarin pohjana käytettiin Blandown (1991) ja Laytonin (1993) määrittelemiä teknologian lukutaidon osaamisalueita, sekä Parikan (1998) tekemää teknologian lukutaidon operationalisointia toiminnalliseen tasoon. Mittari muokattiin vastaamaan tämän hetkistä peruskoulun käsityön opetusta.
Tutkimusaineisto kerättiin kohdejoukolle suunnatun avoimen kyselyn kautta jakamalla kyselylomaketta sähköisesti. Tutkimukseen osallistui yhteensä N=88 henkilöä, joista n=21 toimi pääasiassa luokanopettajina, n=33 käsityön aineenopettajina, n=26 opettajaopiskelijoina ja n=8 jossain muualla. Aineisto analysoitiin pääasiassa määrällisin menetelmin, tähdäten tilastollisesti kuvaavaan analyysiin ristiintaulukoinnin ja keskeisten tunnuslukujen tarkastelun avulla. Kyselomakkeen avoimiin kohtiin saaduilla vastauksilla nostettiin esille vastausten taustalla olleita tausta-ajatuksia.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin teknologian lukutaidon rakentuvan työturvallisuuden, ongelmaratkaisu- ja innovointitaitojen ympärille. Teknologian lukutaitoon liitettiin keskeisesti myös suunnittelutaidot, tiedon soveltaminen sekä koneiden ja laitteiden käyttö. Saatu koulutus ja työnkuva vaikuttivat paikoitellen vastaajien näkemyksiin teknologian lukutaidosta. Muutosta 20 vuoden takaisiin tutkimustuloksiin oli tapahtunut erityisesti työturvallisuuden huomioimisen ja kehittyvien teknologioiden osalta.