Mikä kuormittaa opettajaa? : Seurantatutkimus opettajan työn kuormittavuudesta
Saarni, Kastehelmi; Kallioniemi, Roosa-Mari (2020-02-12)
Mikä kuormittaa opettajaa? : Seurantatutkimus opettajan työn kuormittavuudesta
Saarni, Kastehelmi
Kallioniemi, Roosa-Mari
(12.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249135
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249135
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tapaustutkimuksena toteutettu seuranta aikaisemmalle survey-menetelmällä toteutetulle tutkimukselle, jossa selvitettiin opettajan työn kuormittavuutta vuonna 2017. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät kuormittavat opettajia sekä mitkä tekijät toisaalta vähentävät opettajan työn kuormittavuutta. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kokevatko opettajat työnsä kuormittavaksi sekä kuinka työn kuormittavuuden kokemus on muuttunut tutkittavilla vuodesta 2017. Otos koostui kymmenestä opettajasta (N=10) eri puolilta Suomea. Tutkittavat olivat osallistuneet tutkijoiden aiemmin teettämään tutkimukseen, jolle tämä tutkimus suoritettiin jatkotutkimuksena. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla vuosina 2017 sekä 2019. Haastattelut toteutettiin keväällä 2019. Aineiston analyysi toteutettiin hyödyntäen teemoittelua. Opettajat kokivat työnsä edelleen kuormittavaksi verrattuna vuoteen 2017. Eniten työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä olivat sosiaaliset suhteet niin esimiehen, kollegoiden ja oppilaiden sekä vanhempien kanssa. Sosiaalisten suhteiden lisäksi työn kuormittavuutta aiheuttivat eniten liiallinen työn määrä sekä puutteellinen työn rajaus. Muita työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä olivat puutteellinen fyysinen työympäristö, uusi tai jatkuvasti vaihtuva työympäristö sekä vähäiset vaikutusmahdollisuudet omaan työhönsä. Työn kuormittavuutta vähentävinä tekijöinä todettiin olevan toimivat sosiaaliset suhteet varsinkin kollegoiden kanssa. Lisäksi vähentävinä tekijöinä toimivat fyysinen työympäristö, vaikutusmahdollisuudet ja osallisuus, sopiva työn määrä ja työn oikeanlainen rajaus sekä erilaiset vapaa-ajan toiminnot. Saadut tutkimustulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin aiheesta tehdyt aiemmat tutkimukset. Monet kuormittavuutta aiheuttavista tekijöistä olivat hyvin moniulotteisia ja saattoivat olla sekä kuormittavuutta edistäviä että sitä vähentäviä tekijöitä. Tutkimustulosten perusteella opettajat tarvitsisivat paljon tukea, varsinkin uran alkuvaiheessa. Myös esimiehen rooli työn kuormittavuuden vähentämisessä on oleellinen. Esimiehen tulee luoda työlle raamit ja olla läsnä työyhteisön arjessa. Tämän tutkimusten tulosten perusteella voidaan löytää keinoja vähentää opettajien kokemaa työn kuormittavuutta sekä edistää opettajien työhyvinvointia.