Luokanopettajien asenteet ja valmiudet varhennettuun kielten opetukseen
Impilä, Fiia; Heilä, Pauliina (2020-03-09)
Luokanopettajien asenteet ja valmiudet varhennettuun kielten opetukseen
Impilä, Fiia
Heilä, Pauliina
(09.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003259291
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003259291
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkimuksessa analysoitiin luokanopettajien asenteita ja valmiuksia
varhennettuun kieltenopetukseen. Lisäksi kartoitettiin opettajien motivaatiota opettaa
A1-kieltä ensimmäiseltä luokalta alkaen ja varhennetun kieltenopetuksen toteuttamiseen
saatuja resursseja. Koska on näyttöä, että opettajan omat asenteet ja aikaisemmat
henkilökohtaiset kokemukset vaikuttavat toteutuneen opetuksen laatuun (Hildén & Salo
2011), haluttiin selvittää, millaisia asenteita ja valmiuksia kentällä toimivilla
luokanopettajilla on toteuttaa kieltenopetusta varhennetusti.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 33
luokanopettajaa. Kyselyssä oli niin avoimia kuin suljettujakin kysymyksiä, joilla
selvitettiin opettajien asenteita ja valmiuksia varhennettuun kielten opetukseen.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttäen sisällönanalyysia ja kvantitatiivista, kuvailevaa
tutkimusotetta.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajien asenteet olivat pääosin myönteisiä varhennettua
kieltenopetusta kohtaan ja motivaatio opettaa vierasta kieltä oli korkea jo 1. luokasta
alkaen. Vaikka vain alle puolelle vastanneista opettajista oli tarjottu täydennyskoulutusta
varhennetun kielten opetuksen toteuttamiseksi, kokivat opettajat valmiutensa opettaa
kieltä varhennetusti yleisesti ottaen hyviksi. Tutkimuksemme aihe on ajankohtainen,
koska A1-kielen opetuksen varhentaminen astui voimaan syksyllä 2019, eikä aiheesta ole
vielä tehty juurikaan tutkimuksia. Tulokset lisäävät tietoa kentällä toimivien
luokanopettajien suhtautumisesta A1-kielen uudistukseen ja nostavat esiin mahdollisia
kehityskohtia varhennetun kieltenopetuksen toteuttamiseen.
varhennettuun kieltenopetukseen. Lisäksi kartoitettiin opettajien motivaatiota opettaa
A1-kieltä ensimmäiseltä luokalta alkaen ja varhennetun kieltenopetuksen toteuttamiseen
saatuja resursseja. Koska on näyttöä, että opettajan omat asenteet ja aikaisemmat
henkilökohtaiset kokemukset vaikuttavat toteutuneen opetuksen laatuun (Hildén & Salo
2011), haluttiin selvittää, millaisia asenteita ja valmiuksia kentällä toimivilla
luokanopettajilla on toteuttaa kieltenopetusta varhennetusti.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 33
luokanopettajaa. Kyselyssä oli niin avoimia kuin suljettujakin kysymyksiä, joilla
selvitettiin opettajien asenteita ja valmiuksia varhennettuun kielten opetukseen.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttäen sisällönanalyysia ja kvantitatiivista, kuvailevaa
tutkimusotetta.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajien asenteet olivat pääosin myönteisiä varhennettua
kieltenopetusta kohtaan ja motivaatio opettaa vierasta kieltä oli korkea jo 1. luokasta
alkaen. Vaikka vain alle puolelle vastanneista opettajista oli tarjottu täydennyskoulutusta
varhennetun kielten opetuksen toteuttamiseksi, kokivat opettajat valmiutensa opettaa
kieltä varhennetusti yleisesti ottaen hyviksi. Tutkimuksemme aihe on ajankohtainen,
koska A1-kielen opetuksen varhentaminen astui voimaan syksyllä 2019, eikä aiheesta ole
vielä tehty juurikaan tutkimuksia. Tulokset lisäävät tietoa kentällä toimivien
luokanopettajien suhtautumisesta A1-kielen uudistukseen ja nostavat esiin mahdollisia
kehityskohtia varhennetun kieltenopetuksen toteuttamiseen.