Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reumatologian virtuaaliopetus lääketieteen lisensiaatin koulutusohjelmassa

Lämsä, Inka (2020-03-16)

Reumatologian virtuaaliopetus lääketieteen lisensiaatin koulutusohjelmassa

Lämsä, Inka
(16.03.2020)
Katso/Avaa
Lamsa_Inka_Opinnayte.pdf (611.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003319960
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää virtuaalipotilastapausten käyttöä lääketieteen opetuksessa, sekä suunnitella käsikirjoitukset reumatologisille virtuaalipotilastapauksille. Lähtökohtana tutkimuksella oli miettiä parempia opetusmetodeja lääketieteen opetukseen, ja vastata tarpeeseen verkko-opetuksen lisäämisestä ja kehittämisestä. Virtuaalipotilastapaukset tulevat käytettäväksi MEDigi-hankkeeseen, joka on maanlaajuinen lääketieteellisten hanke yhteisen oppimateriaalipankin kehittämiseksi.

Tutkimuksen menetelmä oli kirjallisuuskatsaus, ja aineistona käytettiin virtuaalipotilastapauksista sekä verkko-opetuksesta kertovia artikkeleja. Artikkelit ovat sekä alkuperäisiä tieteellisiä tutkimusartikkeleja että review-artikkeleja. Potilastapaukset luotiin aitojen potilastapausten pohjalta, sekoittamalla potilastapauksia keskenään, ja muokaten niitä opetukseen sopivimmiksi. Käsikirjoitusten tavoitteena oli luoda lineaarisinteraktiivinen polku, jossa opiskelijan valinnoilla on vaikutusta potilastapauksen etenemiseen.

Keskeisinä tuloksina kirjallisuuskatsauksessa todettiin virtuaalipotilastapausten hyödyllisyys lääketieteen opetuksessa. Virtuaalisilla potilastapauksilla voidaan harjoitella potilaan kohtaamista, sekä tarvittaessa osaltaan korvata puutteellisiksi määrältään jääviä oikeita potilaskohtaamisia. Opiskelijat itse suhtautuvat myönteisesti virtuaalipotilastapauksiin, ja niiden käytöstä on saatu myös esille oppimistulosten sekä motivaation parantumista. Johtopäätöksenä virtuaalisista potilastapauksista olisi selkeästi hyötyä lääketieteen muun opetuksen lisänä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [6699]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste