Luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä matematiikan opetuksesta ulkona vuosiluokilla 3−6
Lehti, Hanna-Laura (2020-03-20)
Luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä matematiikan opetuksesta ulkona vuosiluokilla 3−6
Lehti, Hanna-Laura
(20.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003319950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003319950
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vuosiluokilla 3−6 opettavien luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä matematiikan opetuksesta ulkona. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetuskokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opettamisesta ulkona, miten he suhtautuvat matematiikan ulko-opetukseen ja mitkä ovat heidän mukaansa matematiikan ulko-opetuksen hyviä ja huonoja puolia verrattuna tavalliseen luokkaopetukseen. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisena luokanopettajat näkevät tulevaisuuden oppimisympäristön.
Tutkimukseen osallistui kuusi satakuntalaista opettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2019 ja nauhoitetut haastattelut litteroitiin. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Aineiston jäsentämisessä teemoihin käytettiin sekä pienempiä että suurempia analyysiyksiköitä, jotka lopuksi yhdistettiin loogisiksi kokonaisuuksiksi tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimuksessa ilmeni, että luokanopettajat suhtautuvat matematiikan ulko-opetukseen positiivisesti ja että opetus on ollut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaista. Ulko-opetukseen eniten vaikuttavia tekijöitä ovat ulko-oppimisympäristö, opettaja, oppilasryhmä ja sää. Opettajat olivat pääasiassa tyytyväisiä matematiikan ulko-opetuksessa käytettäviin opetusmateriaaleihin, mutta myös kehitysehdotuksia annettiin.
Opettajat kokivat, että matematiikan ulko-opetuksesta saatavat hyödyt ovat moninaiset. Ulkona opettaminen kehittää oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Ulkona oppiminen vaikuttaa myös oppilaan oppimiseen sekä motivaatioon. Opettajalle ulkona opettaminen tarjoaa mahdollisuuden havainnollistaa ja konkretisoida matematiikan oppiaineen sisältöjä. Matematiikan opettaminen ulkona vastaa hyvin myös opettajien visioihin tulevaisuuden oppimisympäristöistä. Ulko-opetuksen haasteiksi koettiin pääasiassa sen suunnittelun vaatima aika, oppilasryhmien erilaiset tuen tarpeet sekä alakoulun ylempien luokkien matematiikan oppiainesisältöjen haastavuus.
Matematiikan opettaminen ulkona soveltuu hyvin osaksi matematiikan opetusta. Ulkona opettaminen soveltuu erityisen hyvin matematiikan havainnollistamiseen autenttisissa ympäristöissä, ulkona voi toteuttaa matematiikan opetusta toiminnallisesti ja ulkoa saatavat hyödyt voivat vaikuttaa positiivisesti koko oppilasryhmän toimintaan. Tutkimuksen perusteella on suotavaa käyttää matematiikan ulko-opetusta yhtenä opetusmenetelmänä lisäämään opetuksen toiminnallisuutta ja monipuolisuutta.
Tutkimukseen osallistui kuusi satakuntalaista opettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2019 ja nauhoitetut haastattelut litteroitiin. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Aineiston jäsentämisessä teemoihin käytettiin sekä pienempiä että suurempia analyysiyksiköitä, jotka lopuksi yhdistettiin loogisiksi kokonaisuuksiksi tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimuksessa ilmeni, että luokanopettajat suhtautuvat matematiikan ulko-opetukseen positiivisesti ja että opetus on ollut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaista. Ulko-opetukseen eniten vaikuttavia tekijöitä ovat ulko-oppimisympäristö, opettaja, oppilasryhmä ja sää. Opettajat olivat pääasiassa tyytyväisiä matematiikan ulko-opetuksessa käytettäviin opetusmateriaaleihin, mutta myös kehitysehdotuksia annettiin.
Opettajat kokivat, että matematiikan ulko-opetuksesta saatavat hyödyt ovat moninaiset. Ulkona opettaminen kehittää oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Ulkona oppiminen vaikuttaa myös oppilaan oppimiseen sekä motivaatioon. Opettajalle ulkona opettaminen tarjoaa mahdollisuuden havainnollistaa ja konkretisoida matematiikan oppiaineen sisältöjä. Matematiikan opettaminen ulkona vastaa hyvin myös opettajien visioihin tulevaisuuden oppimisympäristöistä. Ulko-opetuksen haasteiksi koettiin pääasiassa sen suunnittelun vaatima aika, oppilasryhmien erilaiset tuen tarpeet sekä alakoulun ylempien luokkien matematiikan oppiainesisältöjen haastavuus.
Matematiikan opettaminen ulkona soveltuu hyvin osaksi matematiikan opetusta. Ulkona opettaminen soveltuu erityisen hyvin matematiikan havainnollistamiseen autenttisissa ympäristöissä, ulkona voi toteuttaa matematiikan opetusta toiminnallisesti ja ulkoa saatavat hyödyt voivat vaikuttaa positiivisesti koko oppilasryhmän toimintaan. Tutkimuksen perusteella on suotavaa käyttää matematiikan ulko-opetusta yhtenä opetusmenetelmänä lisäämään opetuksen toiminnallisuutta ja monipuolisuutta.