Ruskeaihoisten toisteiset paikantumiset : Aika, tila ja toimijuus suomalaisessa 2010 -luvun populaarielokuvassa
Hakala, Eeva (2020-03-06)
Ruskeaihoisten toisteiset paikantumiset : Aika, tila ja toimijuus suomalaisessa 2010 -luvun populaarielokuvassa
Hakala, Eeva
(06.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610493
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610493
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee jälkikoloniaalisten teorioiden keinoin ruskeaihoisten pääosahahmojen paikantumista sekä toimijuutta kohtaamistilanteissa suomalaisen yhteiskunnan tilarakenteessa suomalaisessa 2010 -luvun populaarielokuvassa. Tarkastelunäkökulmana on yhteiskunnallisen osallisuuden havainnoiminen liikkeessä olevassa maailmassa, jossa kuuluminen, eron teko ja poissulkeminen saavat erityisiä kansallisia muotoja.
Tutkimusaineistona on viisi elokuvaa: Jos rakastat, Vuosaari, Leijonasydän, Muutoksii ja Saattokeikka. Aineistoanalyysi käsittää kaksi osaa: 1. ruskeaihoisten pääosahahmojen intersektionaalinen paikantuminen elokuvissa ja 2. lähiluvun menetelmin toteutettu elokuvien kohtaamistilanteiden analyysi, jonka kautta olen muodostanut kolme toisteista teemaa: riippuvuuden, nautinnon ja nöyryyden.
Tutkimus tuottaa ensinnäkin tietoa siitä, miten jälkikoloniaalisia teorioita voidaan käyttää instrumentteina tutkittaessa osallisuutta, ruumiillisuutta ja ihon väriä suomalaisen elokuvan kontekstissa, ja toiseksi millaisia toisteisia kerronnan valtasuhteisia ja ruumiillisuuden paikantumisia aikakauden elokuvissa on havaittavissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella ruskeaihoisten hahmojen esittämisessä on havaittavissa yhdenmukaista paikantumista suhteessa sukupuoleen, ikään, sosioekonomiseen asemaan ja asuinpaikkaan, sekä liikkumiseen ja toimijuuteen yhteiskunnan tiloissa. Ruskeaihoiset nuoret miehet paikantuvat pääkaupunkiseudun lähiöihin ja heidät esitetään alisteisissa asemissa suhteessa vaaleaihoisiin. Kohtaamisten ambivalenteissa tilanteissa ratkaisumalleiksi esitetään ruskeaihoisen passiivista käytöstä ja vetäytymistä tilanteesta.
Tutkimusaineistona on viisi elokuvaa: Jos rakastat, Vuosaari, Leijonasydän, Muutoksii ja Saattokeikka. Aineistoanalyysi käsittää kaksi osaa: 1. ruskeaihoisten pääosahahmojen intersektionaalinen paikantuminen elokuvissa ja 2. lähiluvun menetelmin toteutettu elokuvien kohtaamistilanteiden analyysi, jonka kautta olen muodostanut kolme toisteista teemaa: riippuvuuden, nautinnon ja nöyryyden.
Tutkimus tuottaa ensinnäkin tietoa siitä, miten jälkikoloniaalisia teorioita voidaan käyttää instrumentteina tutkittaessa osallisuutta, ruumiillisuutta ja ihon väriä suomalaisen elokuvan kontekstissa, ja toiseksi millaisia toisteisia kerronnan valtasuhteisia ja ruumiillisuuden paikantumisia aikakauden elokuvissa on havaittavissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella ruskeaihoisten hahmojen esittämisessä on havaittavissa yhdenmukaista paikantumista suhteessa sukupuoleen, ikään, sosioekonomiseen asemaan ja asuinpaikkaan, sekä liikkumiseen ja toimijuuteen yhteiskunnan tiloissa. Ruskeaihoiset nuoret miehet paikantuvat pääkaupunkiseudun lähiöihin ja heidät esitetään alisteisissa asemissa suhteessa vaaleaihoisiin. Kohtaamisten ambivalenteissa tilanteissa ratkaisumalleiksi esitetään ruskeaihoisen passiivista käytöstä ja vetäytymistä tilanteesta.