Added value of track and trace in evaluating 3PL services
Rinne, Ilona (2020-03-23)
Added value of track and trace in evaluating 3PL services
Rinne, Ilona
(23.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610507
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610507
Tiivistelmä
Supply chain visibility is becoming one of the key themes in managing supply chains and it has even been argued that transparency and information sharing across the entire extended supply chain is the new competitive basis for companies. Supply chain visibility can positively impact supply chain agility and it can help companies to quickly adapt to changes.
Because of the growing importance of supply chain agility on the one hand and the growing emphasis on supply chain visibility on the other hand, the aim of this study is to explore the added value of implementing a track and trace service which can serve as a means for companies to achieve greater visibility. More and more companies are turning to external service providers for logistic processes and therefore this research is focused on studying how real time track and trace data, derived from the service, could be used in evaluating 3PL partners’ performance. Measuring performance allows the company to identify weaknesses within the processes, to increase overall supply chain visibility and to motivate suppliers.
This research seeks to answer the question: does real time track and trace data bring added value in measuring 3PL service quality and if so, how? In order to answer the question, a study is carried out in a case company operating in the fashion industry. A pilot on tracking and tracing of containers is evaluated for its value in evaluating 3PL service quality. The study is a quantitative study based on comparing the currently used data of the case company with the data offered by the track and trace service.
In the study it is concluded that a track and trace service may provide value for evaluating 3PL performance but more in companies with limited supply chain visibility. The added value is derived from being able to evaluate 3PL compliance to service level agreements on supply chain security, lead times and data delivery and consistency. Further research is needed to verify the results outside of the case company and piloted service and a track and trace service could add value in other business areas not investigated in this research. Toimitusketjun läpinäkyvyys on yksi toimitusketjujen johtamisen keskeisistä ajankohtaisista teemoista ja riittävän läpinäkyvyyden on jopa väitetty olevan kilpailukykyisten toimitusketjujen uusi standardi. Toimitusketjun läpinäkyvyys voi parantaa yrityksen ketteryyttä sillä se helpottaa ja tukee nopeaa mukautumista muutoksiin.
Sekä toimitusketjujen ketteryys että itse toimitusketjujen läpinäkyvyys kasvattavat merkitystään, ja siksi tämä tutkimus tutkii seurantapalvelun tuomaa lisäarvoa. Lisäarvoa tutkitaan erityisesti 3PL-toimittajien suorituskyvyn arvioinnin näkökulmasta, sillä yhä useammat yritykset turvautuvat ulkopuolisten toimittajien palveluihin logistiikan prosesseissa. Suorituskyvyn arviointi mahdollistaa heikkouksien tunnistamisen ja läpinäkyvyyden tehostamisen.
Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: parantaako seurantapalvelun käyttö 3PL-toimittajien suorituskyvyn arviointia, ja jos parantaa, miten? Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen tarkastelemalla muotialalla toimivassa case-yrityksessä toteutettua seurantapalvelun pilotointia. Tutkimus on määrällinen tutkimus, jossa verrataan seurantapalvelusta saatua dataa case-yrityksessä aiemmin saatavilla olevaan dataan.
Tutkimuksessa todetaan seurantapalvelun tuovan eniten lisäarvoa yrityksille, joilla on puutteita toimitusketjun läpinäkyvyydessä. Lisäarvoa tuo erityisesti mahdollisuus tarkastella, kuinka 3PL-toimittajat noudattavat palvelun tasoa ja laatua koskevia sopimuksia. seurantapalvelua auttaa arvioimaan erityisesti toimitusketjun turvallisuutta, toimitusaikoja ja datan siirtoa koskevia sopimuksia ja niissä pitäytymistä. Jatkotutkimusta tarvitaan tämän tutkimuksen tulosten yleistämiseksi laajemmin eri yrityksistä ja eri seurantapalveluista. Lisäksi tulisi tutkia seurantapalveluiden arvoa yritysten muissa prosesseissa 3PL-toimittajien suorituskyvyn arvioinnin lisäksi.
Because of the growing importance of supply chain agility on the one hand and the growing emphasis on supply chain visibility on the other hand, the aim of this study is to explore the added value of implementing a track and trace service which can serve as a means for companies to achieve greater visibility. More and more companies are turning to external service providers for logistic processes and therefore this research is focused on studying how real time track and trace data, derived from the service, could be used in evaluating 3PL partners’ performance. Measuring performance allows the company to identify weaknesses within the processes, to increase overall supply chain visibility and to motivate suppliers.
This research seeks to answer the question: does real time track and trace data bring added value in measuring 3PL service quality and if so, how? In order to answer the question, a study is carried out in a case company operating in the fashion industry. A pilot on tracking and tracing of containers is evaluated for its value in evaluating 3PL service quality. The study is a quantitative study based on comparing the currently used data of the case company with the data offered by the track and trace service.
In the study it is concluded that a track and trace service may provide value for evaluating 3PL performance but more in companies with limited supply chain visibility. The added value is derived from being able to evaluate 3PL compliance to service level agreements on supply chain security, lead times and data delivery and consistency. Further research is needed to verify the results outside of the case company and piloted service and a track and trace service could add value in other business areas not investigated in this research.
Sekä toimitusketjujen ketteryys että itse toimitusketjujen läpinäkyvyys kasvattavat merkitystään, ja siksi tämä tutkimus tutkii seurantapalvelun tuomaa lisäarvoa. Lisäarvoa tutkitaan erityisesti 3PL-toimittajien suorituskyvyn arvioinnin näkökulmasta, sillä yhä useammat yritykset turvautuvat ulkopuolisten toimittajien palveluihin logistiikan prosesseissa. Suorituskyvyn arviointi mahdollistaa heikkouksien tunnistamisen ja läpinäkyvyyden tehostamisen.
Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: parantaako seurantapalvelun käyttö 3PL-toimittajien suorituskyvyn arviointia, ja jos parantaa, miten? Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen tarkastelemalla muotialalla toimivassa case-yrityksessä toteutettua seurantapalvelun pilotointia. Tutkimus on määrällinen tutkimus, jossa verrataan seurantapalvelusta saatua dataa case-yrityksessä aiemmin saatavilla olevaan dataan.
Tutkimuksessa todetaan seurantapalvelun tuovan eniten lisäarvoa yrityksille, joilla on puutteita toimitusketjun läpinäkyvyydessä. Lisäarvoa tuo erityisesti mahdollisuus tarkastella, kuinka 3PL-toimittajat noudattavat palvelun tasoa ja laatua koskevia sopimuksia. seurantapalvelua auttaa arvioimaan erityisesti toimitusketjun turvallisuutta, toimitusaikoja ja datan siirtoa koskevia sopimuksia ja niissä pitäytymistä. Jatkotutkimusta tarvitaan tämän tutkimuksen tulosten yleistämiseksi laajemmin eri yrityksistä ja eri seurantapalveluista. Lisäksi tulisi tutkia seurantapalveluiden arvoa yritysten muissa prosesseissa 3PL-toimittajien suorituskyvyn arvioinnin lisäksi.