Miksi kukaan haluaa teille töihin? - Työnantajabrändäys ulkoistetussa rekrytoinnissa
Kallinen, Tapio (2020-03-26)
Miksi kukaan haluaa teille töihin? - Työnantajabrändäys ulkoistetussa rekrytoinnissa
Kallinen, Tapio
(26.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610570
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610570
Tiivistelmä
Työvoimapula koettelee monia toimialoja ja trendi on nouseva. Yritysten on siten kasvatettava houkuttelevuuttaan potentiaalisten työntekijöiden silmissä. Yksi keinoista on työnantajabrändin rakentaminen ja viestintä. Yritykset voivat myös ulkoistaa rekrytointiprosessinsa alan ammattilaiselle.
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia työnantajabrändin viestintää ulkoistetussa rekrytoinnissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kolmen osaongelman kautta: miten toimeksiantajayritykset viestivät työnantajabrändiään ulkoistetussa rekrytoinnissa, millainen suhde tai yhteistyö rekrytointiyrityksen tai rekrytointikonsultin kanssa mahdollistaa työnantajabrändin tehokkaan viestinnän ja miten yrityksen omat rekrytoinnin prosessit ja ulkoistettu rekrytointiprosessi tukevat toisiaan työnantajabrändin viestinnässä.
Tutkimuksessa nousi esille, että yritykset pääsääntöisesti rakentavat työnantajabrändiään joko henkilöstön hyvinvoinnin tai yritysbrändin näkökulmasta. Kuitenkaan yrityksissä, jotka panostavat henkilöstön työhyvinvointiin ja viihtyvyyteen, ei työnantajabrändiä usein aktiivisesti viestitä henkilöstön verkostojen kautta ulkoistetun rekrytointiprosessin ollessa käynnissä. Vastaavasti yritysbrändin kautta työnantajabrändiään rakentavat yritykset eivät hyödynnä ulkoistetussa rekrytointiprosessissa samoja viestintäkanavia rekrytoinneissaan kuin yritysbrändäyksessään.
Tutkimuksen mukaan yritykset painottavat rekrytointikumppanivalinnassaan suhteen pitkäkestoisuutta. Erityisen tärkeäksi työnantajayrityksille nousee luottamus ulkoistuskumppaniin, sillä yrityksillä ei aina ole halua tai mahdollisuuksia varmistaa, että ulkoistuskumppani viestii yrityksen työnantajabrändiä yhdessä sovitulla tavalla rekrytointiprosessin aikana.
Työnantajayritysten ja rekrytointikumppanin prosessien yhtymäkohdat painottuvat usein alkuun ja prosessien yhtymäkohdat vaihtelevat yritysten välillä suuresti. Yritysten oma rekrytointiprosessi
ei usein integroidu ulkoistetun rekrytointikumppanin rekrytointiprosessiin.
Parhaiten työnantajabrändin viestinnässä menestyy yritys, joka panostaa voimakkaasti henkilöstön viihtyvyyteen, kannustaa aktiivisesti henkilöstöä viestimään työnantajabrändiä ulkoistetussa rekrytoinnissa, toimii jatkuvassa yhteistyössä rekrytointikumppanin kanssa ja integroi oman rekrytointiprosessinsa yhteensopivaksi rekrytointikumppaninsa prosessien kanssa.
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia työnantajabrändin viestintää ulkoistetussa rekrytoinnissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kolmen osaongelman kautta: miten toimeksiantajayritykset viestivät työnantajabrändiään ulkoistetussa rekrytoinnissa, millainen suhde tai yhteistyö rekrytointiyrityksen tai rekrytointikonsultin kanssa mahdollistaa työnantajabrändin tehokkaan viestinnän ja miten yrityksen omat rekrytoinnin prosessit ja ulkoistettu rekrytointiprosessi tukevat toisiaan työnantajabrändin viestinnässä.
Tutkimuksessa nousi esille, että yritykset pääsääntöisesti rakentavat työnantajabrändiään joko henkilöstön hyvinvoinnin tai yritysbrändin näkökulmasta. Kuitenkaan yrityksissä, jotka panostavat henkilöstön työhyvinvointiin ja viihtyvyyteen, ei työnantajabrändiä usein aktiivisesti viestitä henkilöstön verkostojen kautta ulkoistetun rekrytointiprosessin ollessa käynnissä. Vastaavasti yritysbrändin kautta työnantajabrändiään rakentavat yritykset eivät hyödynnä ulkoistetussa rekrytointiprosessissa samoja viestintäkanavia rekrytoinneissaan kuin yritysbrändäyksessään.
Tutkimuksen mukaan yritykset painottavat rekrytointikumppanivalinnassaan suhteen pitkäkestoisuutta. Erityisen tärkeäksi työnantajayrityksille nousee luottamus ulkoistuskumppaniin, sillä yrityksillä ei aina ole halua tai mahdollisuuksia varmistaa, että ulkoistuskumppani viestii yrityksen työnantajabrändiä yhdessä sovitulla tavalla rekrytointiprosessin aikana.
Työnantajayritysten ja rekrytointikumppanin prosessien yhtymäkohdat painottuvat usein alkuun ja prosessien yhtymäkohdat vaihtelevat yritysten välillä suuresti. Yritysten oma rekrytointiprosessi
ei usein integroidu ulkoistetun rekrytointikumppanin rekrytointiprosessiin.
Parhaiten työnantajabrändin viestinnässä menestyy yritys, joka panostaa voimakkaasti henkilöstön viihtyvyyteen, kannustaa aktiivisesti henkilöstöä viestimään työnantajabrändiä ulkoistetussa rekrytoinnissa, toimii jatkuvassa yhteistyössä rekrytointikumppanin kanssa ja integroi oman rekrytointiprosessinsa yhteensopivaksi rekrytointikumppaninsa prosessien kanssa.