Kuluttajien sitouttaminen videosisällöin sosiaalisen median brändiyhteisöissä
Vaissalo, Mikko (2020-03-23)
Kuluttajien sitouttaminen videosisällöin sosiaalisen median brändiyhteisöissä
Vaissalo, Mikko
(23.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610562
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610562
Tiivistelmä
Kuluttajien sitouttaminen on ollut viime vuosina keskeinen teema markkinoinnin alalla. Samaan aikaan sosiaalisen median korostuva merkitys on johtanut videosisältöjen määrän hurjaan nousuun. Videosisällöt kattavat jo 80 % kuluttajien internet-liikenteestä ja tätä ilmiötä yritykset pyrkivät hyödyntämään eri sosiaalisen median brändiyhteisöissä.
Aikaisempi tutkimus on tuottanut alustavaa ymmärrystä brändiyhteisöjen roolista kuluttajien sitouttamisessa. Tiedetään myös, että online-videoita käytetään laajasti sosiaalisen median brändiyhteisöissä osana kuluttajien sitouttamista. Aikaisemman tutkimuksen pohjalta ei kuitenkaan ymmärretä miten online-videot auttavat kuluttajan sitouttamisessa brändiyhteisöjen kontekstissa.
Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten online-videoita voidaan käyttää kuluttajien sitouttamiseen sosiaalisen median brändiyhteisöissä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä toimii temaattinen analyysi. Aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että online-videoilla voidaan parantaa kuluttajien sitoutumista kaikilla sitoutumisen tasoilla. Sosiaalisen median brändiyhteisöt ovat olennaisessa osassa online-videoiden sitoutuvuuden saavuttamisessa, sillä brändiyhteisöissä ajan myötä tapahtuva kehittyminen ja muutos vaikuttaa merkittävästi myös online-videoihin. Parhaimmillaan online-videot toimivat brändiyhteisöjen sisältötyypeistä parhaiten, tuottaen yritykselle useita positiivisia lopputulemia, kuten halutun brändimielikuvan kasvua, myynnin kasvua tai laadukkaamman asiakasdatan kertymistä.
Tutkimuksen kautta on saatu lisää tietoa online-videoiden hyödyntämisen haasteista ja hyödyistä sosiaalisen median brändiyhteisöjen kontekstissa. Tuloksia voidaan hyödyntää videoiden suunnittelun, toteutuksen ja jakelun parantamisessa.
Aikaisempi tutkimus on tuottanut alustavaa ymmärrystä brändiyhteisöjen roolista kuluttajien sitouttamisessa. Tiedetään myös, että online-videoita käytetään laajasti sosiaalisen median brändiyhteisöissä osana kuluttajien sitouttamista. Aikaisemman tutkimuksen pohjalta ei kuitenkaan ymmärretä miten online-videot auttavat kuluttajan sitouttamisessa brändiyhteisöjen kontekstissa.
Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten online-videoita voidaan käyttää kuluttajien sitouttamiseen sosiaalisen median brändiyhteisöissä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä toimii temaattinen analyysi. Aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että online-videoilla voidaan parantaa kuluttajien sitoutumista kaikilla sitoutumisen tasoilla. Sosiaalisen median brändiyhteisöt ovat olennaisessa osassa online-videoiden sitoutuvuuden saavuttamisessa, sillä brändiyhteisöissä ajan myötä tapahtuva kehittyminen ja muutos vaikuttaa merkittävästi myös online-videoihin. Parhaimmillaan online-videot toimivat brändiyhteisöjen sisältötyypeistä parhaiten, tuottaen yritykselle useita positiivisia lopputulemia, kuten halutun brändimielikuvan kasvua, myynnin kasvua tai laadukkaamman asiakasdatan kertymistä.
Tutkimuksen kautta on saatu lisää tietoa online-videoiden hyödyntämisen haasteista ja hyödyistä sosiaalisen median brändiyhteisöjen kontekstissa. Tuloksia voidaan hyödyntää videoiden suunnittelun, toteutuksen ja jakelun parantamisessa.