“Mä oon sitä mieltä, että jokaisen pitäisi päästä kokeilemaan tällainen Auntie-palvelu...” : Yritys X:n henkilöstön kokemuksia Auntie – palvelun merkityksestä hyvinvointiin työssä
Karvonen, Sirpa (2020-03-09)
“Mä oon sitä mieltä, että jokaisen pitäisi päästä kokeilemaan tällainen Auntie-palvelu...” : Yritys X:n henkilöstön kokemuksia Auntie – palvelun merkityksestä hyvinvointiin työssä
Karvonen, Sirpa
(09.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610519
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610519
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää millainen merkitys videovälitteisesti tuotetuilla, mielen hyvinvoinnin ammattilaisen kanssa käydyillä keskusteluilla koettiin olevan hyvinvointiin työssä. Kokonaiskuvan saamiseksi tutkimuksessa tutkittiin myös minkä tekijöiden koettiin kuormittavan palveluun hakeuduttaessa sekä miten kuormittuminen ilmeni. Tämän lisäksi tutkittiin sitä, miten palvelu auttoi palautumaan työn kuormituksesta. Tutkittava keskustelupalvelu oli Auntie Solutions Oy:n tuottama.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointia ja työssä kuormittumista sekä palautumisen liittyviä teorioita ja palautumisen mekanismeja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelemalla kahdeksan Auntie-palveluun osallistunutta henkilöä Yritys X:stä. Haastatelluista viisi työskenteli asiantuntijatehtävissä ja kolme esimiehenä. Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että keskeisinä kuormittavina tekijöinä nousivat esiin työn luonteeseen liittyvät tekijät, erityisesti työn intensiivisyys, kiire ja työn suuri määrä. Työn intensiivisyys haastoi erityisesti tunnollisen työntekijän. Haastatellut esimiehet toivat edellisen lisäksi esiin myös esimiestyön sisältöön ja vaatimuksiin liittyviä kuormittavia tekijöitä. Kuormittavina tekijöinä tuotiin esiin myös työn sosiaaliseen ja organisatoriseen kontekstiin liittyviä tekijöitä, jotka liittyivät koettuun huonoon esimiestyöhön sekä työn ja yksityiselämän yhteensovittamisen haasteisiin. Näiden lisäksi kuormittavana tekijänä tuotiin esiin myös yksityiselämän haasteet. Kun tuloksia tarkastellaan palautumisen mekanismien kautta, Auntie-palvelu auttoi erityisesti psykologisessa työssä irrottautumisessa sekä rentoutumisessa. Jokainen haastateltava koki kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa lisääntyneen Auntie-palvelun aikana. Tutkimuksessa tuli esiin myös se, että itse keskusteluilla Auntie-ammattilaisen kanssa oli suuri merkitys hyvinvointiin työssä. Se, että joku kuunteli ja oli kiinnostunut kuinka henkilö jaksaa, koettiin suurena voimavarana. Lisäksi tuli esiin se, että Auntie-palveluun ei liittynyt häpeää tai salailun tarvetta palvelun käytöstä.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että Auntie-palvelun videovälitteiset keskustelut hyvinvoinnin ammattilaisen kanssa auttoivat yksilöä nopeastikin tunnistamaan oman hyvinvoinnin ja jaksamisen tilanteen, katkaisemaan mahdollisen kuormittumisen kierteen ja tekemään tarvittavia, konkreettisia muutoksia oman hyvinvoinnin ja jaksamisen suhteen. Hyvinvoinnin tukemiseen työssä tarvitaan yksilöllisiä, matalan kynnyksen keskustelupalveluja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jo ennen kuormittumisen kokemusta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointia ja työssä kuormittumista sekä palautumisen liittyviä teorioita ja palautumisen mekanismeja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelemalla kahdeksan Auntie-palveluun osallistunutta henkilöä Yritys X:stä. Haastatelluista viisi työskenteli asiantuntijatehtävissä ja kolme esimiehenä. Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että keskeisinä kuormittavina tekijöinä nousivat esiin työn luonteeseen liittyvät tekijät, erityisesti työn intensiivisyys, kiire ja työn suuri määrä. Työn intensiivisyys haastoi erityisesti tunnollisen työntekijän. Haastatellut esimiehet toivat edellisen lisäksi esiin myös esimiestyön sisältöön ja vaatimuksiin liittyviä kuormittavia tekijöitä. Kuormittavina tekijöinä tuotiin esiin myös työn sosiaaliseen ja organisatoriseen kontekstiin liittyviä tekijöitä, jotka liittyivät koettuun huonoon esimiestyöhön sekä työn ja yksityiselämän yhteensovittamisen haasteisiin. Näiden lisäksi kuormittavana tekijänä tuotiin esiin myös yksityiselämän haasteet. Kun tuloksia tarkastellaan palautumisen mekanismien kautta, Auntie-palvelu auttoi erityisesti psykologisessa työssä irrottautumisessa sekä rentoutumisessa. Jokainen haastateltava koki kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa lisääntyneen Auntie-palvelun aikana. Tutkimuksessa tuli esiin myös se, että itse keskusteluilla Auntie-ammattilaisen kanssa oli suuri merkitys hyvinvointiin työssä. Se, että joku kuunteli ja oli kiinnostunut kuinka henkilö jaksaa, koettiin suurena voimavarana. Lisäksi tuli esiin se, että Auntie-palveluun ei liittynyt häpeää tai salailun tarvetta palvelun käytöstä.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että Auntie-palvelun videovälitteiset keskustelut hyvinvoinnin ammattilaisen kanssa auttoivat yksilöä nopeastikin tunnistamaan oman hyvinvoinnin ja jaksamisen tilanteen, katkaisemaan mahdollisen kuormittumisen kierteen ja tekemään tarvittavia, konkreettisia muutoksia oman hyvinvoinnin ja jaksamisen suhteen. Hyvinvoinnin tukemiseen työssä tarvitaan yksilöllisiä, matalan kynnyksen keskustelupalveluja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jo ennen kuormittumisen kokemusta.