“Opettaja sanoi kyllä olevansa ihan kasvatustieteen maisteri eli siis pätevä, mutta se ulkonäkö. Huh!” : Opettajien kokemat ulkonäköpaineet ja työyhteisön jäsenten rooli opettajien ulkonäköpaineiden luojina sekä pätevyyden arvioitsijoina
Loponen, Janina; Mattila, Annina (2020-03-26)
“Opettaja sanoi kyllä olevansa ihan kasvatustieteen maisteri eli siis pätevä, mutta se ulkonäkö. Huh!” : Opettajien kokemat ulkonäköpaineet ja työyhteisön jäsenten rooli opettajien ulkonäköpaineiden luojina sekä pätevyyden arvioitsijoina
Loponen, Janina
Mattila, Annina
(26.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040710696
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040710696
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kokevatko peruskoulun opettajat ulkonäköpaineita. Tarkoitus oli myös selvittää iän, työkokemuksen ja opetettavan luokka-asteen vaikutus ulkonäköpaineiden kokemiseen. Tämän lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, ketkä ulkonäköpaineita opettajille luovat ja kokevatko peruskoulun opettajat oman pätevyytensä tulevan osittain arvioiduksi heidän ulkoisen olemuksensa kautta.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin verkkokyselynä, joka lähetettiin Alakoulun aarreaitta -nimiseen Facebook -ryhmään. Kyselylomake kehitettiin ainoastaan tätä tutkimusta varten ja se sisälsi 26 strukturoitua kysymystä. Tutkimukseen osallistui 167 peruskoulun opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista opettajista koki ulkonäköpaineita. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan tulosten mukaan kokenut ulkonäköpaineita vahvasti. Opetettavalla luokka-asteella oli ikää ja työkokemusta suurempi vaikutus ulkonäköpaineiden kokemiseen. Eniten opettajille ulkonäköpaineita loi yhteiskunnassa vallitseva käsitys siitä, miltä opettajan kuuluisi näyttää. Selvitettäessä sitä, kokivatko opettajat oman pätevyytensä joutuvan arvioiduksi heidän ulkonäkönsä kautta, opettajien itsekriittisyydellä sekä oppilaiden vanhemmilla koettiin olevan suurin vaikutus opettajien paineiden luojina.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin verkkokyselynä, joka lähetettiin Alakoulun aarreaitta -nimiseen Facebook -ryhmään. Kyselylomake kehitettiin ainoastaan tätä tutkimusta varten ja se sisälsi 26 strukturoitua kysymystä. Tutkimukseen osallistui 167 peruskoulun opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista opettajista koki ulkonäköpaineita. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan tulosten mukaan kokenut ulkonäköpaineita vahvasti. Opetettavalla luokka-asteella oli ikää ja työkokemusta suurempi vaikutus ulkonäköpaineiden kokemiseen. Eniten opettajille ulkonäköpaineita loi yhteiskunnassa vallitseva käsitys siitä, miltä opettajan kuuluisi näyttää. Selvitettäessä sitä, kokivatko opettajat oman pätevyytensä joutuvan arvioiduksi heidän ulkonäkönsä kautta, opettajien itsekriittisyydellä sekä oppilaiden vanhemmilla koettiin olevan suurin vaikutus opettajien paineiden luojina.