Toinen opettaa, toinen kasvattaa : Yhteisopettajuuden mahdollisuudet opetuksen ja oppimisen tukena
Elovaara, Kristiina (2020-02-20)
Toinen opettaa, toinen kasvattaa : Yhteisopettajuuden mahdollisuudet opetuksen ja oppimisen tukena
Elovaara, Kristiina
(20.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040914236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040914236
Tiivistelmä
Tulevaisuuden yksi kiinnostava opettamisen muoto on yhteisopettajuus. Yhteisopettajuudessa vähintään kaksi opettajaa suunnittelee, ohjaa ja arvioi yhdessä sovittua kokonaisuutta tai peruskoulun kokonaista opetusryhmää eli luokkaa. Yhteisopettajuus on parhaimmillaan hyvää yhteistyötä, vuorovaikutusta ja työarjen jakamista. Kahden opettajan yhteistyössä olennaista on vertaistuen saaminen, luottamus toiseen sekä jaettu opettajuus, jolloin molempien opettajien osaaminen ja vahvuus tulevat esille.
Tämän Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien omia kokemuksia yhteisopettajuuden mahdollisuuksista opetuksen tukena. Tutkimuskysymyksenä oli mitä hyötyä tai haasteita opettajat kokevat yhteisopettajuudessa. Pro gradu-tutkimus on jatkoa pilottitutkimukselle, joka tehtiin 2018 keväällä Pro seminaarityöhön.
Tutkimus toteutettiin avoimella teemahaastattelulla, jossa taustalla vaikuttaa fenomenografinen näkökulma. Tämän näkökulman tavoitteena oli selvittää ihmisten erilaisia päätelmiä, tulkintoja ja ajatuksia ja vertailla niitä, etsiä samankaltaisuuksia, erilaisuuksia tai poikkeavuuksia. Haastateltavina oli alakoulun opettajia ja yliopisto- opettajia Varsinais-Suomesta sekä Itä-Suomesta.
Viitekehyksenä tutkimuksessa on hyödynnetty Vygotskyn näkemystä yksilön kehitykseen ja oppimiseen sekä Vygotskyn käsitettä lähikehityksen vyöhykkeestä. Taustalla on myös kollaboratiivinen oppiminen (yhteisöllinen tai yhteistoiminnallinen oppiminen), joka muodostuu keskenään vuorovaikuttavien tekijöiden tuloksena.
Tämän Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien omia kokemuksia yhteisopettajuuden mahdollisuuksista opetuksen tukena. Tutkimuskysymyksenä oli mitä hyötyä tai haasteita opettajat kokevat yhteisopettajuudessa. Pro gradu-tutkimus on jatkoa pilottitutkimukselle, joka tehtiin 2018 keväällä Pro seminaarityöhön.
Tutkimus toteutettiin avoimella teemahaastattelulla, jossa taustalla vaikuttaa fenomenografinen näkökulma. Tämän näkökulman tavoitteena oli selvittää ihmisten erilaisia päätelmiä, tulkintoja ja ajatuksia ja vertailla niitä, etsiä samankaltaisuuksia, erilaisuuksia tai poikkeavuuksia. Haastateltavina oli alakoulun opettajia ja yliopisto- opettajia Varsinais-Suomesta sekä Itä-Suomesta.
Viitekehyksenä tutkimuksessa on hyödynnetty Vygotskyn näkemystä yksilön kehitykseen ja oppimiseen sekä Vygotskyn käsitettä lähikehityksen vyöhykkeestä. Taustalla on myös kollaboratiivinen oppiminen (yhteisöllinen tai yhteistoiminnallinen oppiminen), joka muodostuu keskenään vuorovaikuttavien tekijöiden tuloksena.