ADHD-LÄÄKITYKSEN VAIKUTUKSET OPPILAAN KOULUNKÄYNTIIN : Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia
Lindström, Kristiina (2020-03-12)
ADHD-LÄÄKITYKSEN VAIKUTUKSET OPPILAAN KOULUNKÄYNTIIN : Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia
Lindström, Kristiina
(12.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040914254
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040914254
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassani olen tutkinut ADHD-lääkityksen vaikutuksia
oppilaiden koulunkäyntiin. Tarkoituksenani oli selvittää, miten luokanopettajat olivat
kokeneet ADHD-lääkityksen vaikutukset ADHD-oppilaiden käyttäytymiseen koulussa
ja oliko lääkityksellä ollut positiivisia vaikutuksia ADHD-oppilaiden arvosanoihin.
Toisin sanoen tavoitteenani on kuvata ADHD-oppilaita opettavien luokanopettajien
näkemyksiä ja kokemuksia ADHD-lääkehoidosta ja sen tuomista hyöty- ja
haittavaikutuksista koulunkäyntiin.
Tässä työssäni olen selvittänyt ADHD:n taustaa perehtymällä sen diagnosointiin,
oireisiin ja esiintyvyyteen. Pro graduni on laadullinen tutkimus. Aineistoni keräämiseen
käytin teemahaastattelua. Valitsin haastateltaviksi sellaisia luokanopettajia, jotka olivat
opettaneet ADHD-oppilaita ennen ADHD-lääkitystä sekä lääkityksen aikana.
Tutkimukseni aineiston keräsin huhti- ja toukokuun 2019 aikana. Haastattelin
kahdeksaa (8) luokanopettajaa, jotka työskentelivät Uudellamaalla ja joilla oli pitkä
kokemus työskentelystä ADHD-lääkitystä käyttävien lasten parissa.
Tutkimusaineistoni analysoin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessani ADHD-lääkitys nähtiin positiivisessa valossa. ADHD-lääkitys auttoi
useita oppilaita keskittymään tehtävien tekemiseen, suuntaamaan huomiota
opetettavaan asiaan ja näin ollen myös lääkitys vaikutti positiivisesti usean oppilaan
arvosanoihin. ADHD-lääkityksen haittavaikutuksia, kuten vireystilan laskua,
ruokahaluttomuutta ja omiin ajatuksiin uppoamista tuotiin myös haastatteluissa esille,
mutta niiden koettiin olevan hyvin vähäisiä ADHD-lääkityksen tuomiin
hyötyvaikutksiin verrattuna.
oppilaiden koulunkäyntiin. Tarkoituksenani oli selvittää, miten luokanopettajat olivat
kokeneet ADHD-lääkityksen vaikutukset ADHD-oppilaiden käyttäytymiseen koulussa
ja oliko lääkityksellä ollut positiivisia vaikutuksia ADHD-oppilaiden arvosanoihin.
Toisin sanoen tavoitteenani on kuvata ADHD-oppilaita opettavien luokanopettajien
näkemyksiä ja kokemuksia ADHD-lääkehoidosta ja sen tuomista hyöty- ja
haittavaikutuksista koulunkäyntiin.
Tässä työssäni olen selvittänyt ADHD:n taustaa perehtymällä sen diagnosointiin,
oireisiin ja esiintyvyyteen. Pro graduni on laadullinen tutkimus. Aineistoni keräämiseen
käytin teemahaastattelua. Valitsin haastateltaviksi sellaisia luokanopettajia, jotka olivat
opettaneet ADHD-oppilaita ennen ADHD-lääkitystä sekä lääkityksen aikana.
Tutkimukseni aineiston keräsin huhti- ja toukokuun 2019 aikana. Haastattelin
kahdeksaa (8) luokanopettajaa, jotka työskentelivät Uudellamaalla ja joilla oli pitkä
kokemus työskentelystä ADHD-lääkitystä käyttävien lasten parissa.
Tutkimusaineistoni analysoin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessani ADHD-lääkitys nähtiin positiivisessa valossa. ADHD-lääkitys auttoi
useita oppilaita keskittymään tehtävien tekemiseen, suuntaamaan huomiota
opetettavaan asiaan ja näin ollen myös lääkitys vaikutti positiivisesti usean oppilaan
arvosanoihin. ADHD-lääkityksen haittavaikutuksia, kuten vireystilan laskua,
ruokahaluttomuutta ja omiin ajatuksiin uppoamista tuotiin myös haastatteluissa esille,
mutta niiden koettiin olevan hyvin vähäisiä ADHD-lääkityksen tuomiin
hyötyvaikutksiin verrattuna.