Ankkuroituminen edellisten 52 viikon korkeimpaan noteeraukseen : Momentum-efektin testausta pohjoismaisilla osakemarkkinoilla
Salonen, Ville (2020-02-04)
Ankkuroituminen edellisten 52 viikon korkeimpaan noteeraukseen : Momentum-efektin testausta pohjoismaisilla osakemarkkinoilla
Salonen, Ville
(04.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040710695
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040710695
Tiivistelmä
Momentum on osakemarkkinoilla havaittu ilmiö, jonka taustalla on huomio siitä, että aiemmin hyvin
tuottaneet osakkeet tuottavat myös tulevaisuudessa paremmin kuin aiemmin huonosti tuottaneet
osakkeet. 52 viikon korkein -strategia on momentumista johdettu sijoitusstrategia, joka perustuu havaintoihin
siitä, että lähellä edellisten 52 viikon korkeinta noteerausta olevat osakkeet tuottavat keskimäärin
paremmin kuin kaukana edellisten 52 viikon korkeimmasta noteerauksesta olevat osakkeet.
52 viikon korkein -strategian ilmenemistä on pyritty selittämään esimerkiksi ankkuroitumisella.
Ankkuroitumisella viitataan siihen, että ihmisillä on havaittu taipumusta hyödyntää päätöksentekonsa
tukena erilaisia aiemmin saatuja arvoja ja tietoja, jotka eivät kuitenkaan välttämättä ole
itse päätöksenteon näkökulmasta relevantteja. Mikäli sijoittajat ankkuroituvat edellisten 52 viikon
korkeimpaan noteeraukseen, voi se johtaa ennustettavaan hintakehitykseen ja näin ollen synnyttää
osakemarkkinoille anomalian.
Tutkielmassa testataan 52 viikon korkein -strategian menestyksekkyyttä pohjoismaisilla osakemarkkinoilla
aikaperiodilla 2003–2019. Jokaiselle kohdeosakemarkkinalle luodaan voittaja- ja häviäjäportfoliot,
jotka muodostetaan osakkeiden 52 viikon korkeimman noteerauksen ja nykyhinnan suhteen
mukaisesti, ja lisäksi koko osakemarkkinan kattava portfolio. Strategioiden menestyksekkyyttä
pyritään selittämään sijoittajien ankkuroitumisella 52 viikon korkeimpaan noteeraukseen, joka näkyvyytensä
ja helpon saatavuutensa takia voi toimia sijoittajille ankkuriarvona. 52 viikon korkein -
strategian tuottoja verrataan muihin X ajan korkein -strategioiden tuottoihin. Koska edellisten 52
viikon korkein noteeraus on yleisemmin ja näkyvämmin esillä verrattuna muiden ajanjaksojen korkeimpiin
noteerauksiin, tulisi 52 viikon korkein -strategian dominoida muita strategioita, mikäli
strategioiden ajurina toimii ankkuroituminen.
Tulokseksi saatiin, että 52 viikon korkein -strategia vaikuttaa tarjoavan pohjoismaisilla osakemarkkinoilla
hyviä tuottoja kuten monilla muillakin tutkituilla osakemarkkinoilla. Parhaiten menestyneellä
osakemarkkinalla keskimääräinen kuukausituotto voittajaportfolion osalta oli 1,64 % ja huonoimmallakin
1,16 %, kun momentum-tuotoissa paras portfolio tarjosi 1,95 % tuoton ja huonoin
1,35 %. Ankkuroitumisen vaikutusta 52 viikon korkein -strategian menestyksekkyyteen ei onnistuttu
tämän tutkimuksen osalta vahvistamaan. Vaikka 52 viikon korkein -strategia pärjäsi varsin hyvin
suhteessa muihin x kuukauden korkein -strategioihin, ei kyseinen strategia kuitenkaan dominoinut
niin vahvasti, että voitaisiin todeta ankkuroitumisen olevan todennäköinen syy 52 viikon korkein
-strategian menestyksekkyyteen.
tuottaneet osakkeet tuottavat myös tulevaisuudessa paremmin kuin aiemmin huonosti tuottaneet
osakkeet. 52 viikon korkein -strategia on momentumista johdettu sijoitusstrategia, joka perustuu havaintoihin
siitä, että lähellä edellisten 52 viikon korkeinta noteerausta olevat osakkeet tuottavat keskimäärin
paremmin kuin kaukana edellisten 52 viikon korkeimmasta noteerauksesta olevat osakkeet.
52 viikon korkein -strategian ilmenemistä on pyritty selittämään esimerkiksi ankkuroitumisella.
Ankkuroitumisella viitataan siihen, että ihmisillä on havaittu taipumusta hyödyntää päätöksentekonsa
tukena erilaisia aiemmin saatuja arvoja ja tietoja, jotka eivät kuitenkaan välttämättä ole
itse päätöksenteon näkökulmasta relevantteja. Mikäli sijoittajat ankkuroituvat edellisten 52 viikon
korkeimpaan noteeraukseen, voi se johtaa ennustettavaan hintakehitykseen ja näin ollen synnyttää
osakemarkkinoille anomalian.
Tutkielmassa testataan 52 viikon korkein -strategian menestyksekkyyttä pohjoismaisilla osakemarkkinoilla
aikaperiodilla 2003–2019. Jokaiselle kohdeosakemarkkinalle luodaan voittaja- ja häviäjäportfoliot,
jotka muodostetaan osakkeiden 52 viikon korkeimman noteerauksen ja nykyhinnan suhteen
mukaisesti, ja lisäksi koko osakemarkkinan kattava portfolio. Strategioiden menestyksekkyyttä
pyritään selittämään sijoittajien ankkuroitumisella 52 viikon korkeimpaan noteeraukseen, joka näkyvyytensä
ja helpon saatavuutensa takia voi toimia sijoittajille ankkuriarvona. 52 viikon korkein -
strategian tuottoja verrataan muihin X ajan korkein -strategioiden tuottoihin. Koska edellisten 52
viikon korkein noteeraus on yleisemmin ja näkyvämmin esillä verrattuna muiden ajanjaksojen korkeimpiin
noteerauksiin, tulisi 52 viikon korkein -strategian dominoida muita strategioita, mikäli
strategioiden ajurina toimii ankkuroituminen.
Tulokseksi saatiin, että 52 viikon korkein -strategia vaikuttaa tarjoavan pohjoismaisilla osakemarkkinoilla
hyviä tuottoja kuten monilla muillakin tutkituilla osakemarkkinoilla. Parhaiten menestyneellä
osakemarkkinalla keskimääräinen kuukausituotto voittajaportfolion osalta oli 1,64 % ja huonoimmallakin
1,16 %, kun momentum-tuotoissa paras portfolio tarjosi 1,95 % tuoton ja huonoin
1,35 %. Ankkuroitumisen vaikutusta 52 viikon korkein -strategian menestyksekkyyteen ei onnistuttu
tämän tutkimuksen osalta vahvistamaan. Vaikka 52 viikon korkein -strategia pärjäsi varsin hyvin
suhteessa muihin x kuukauden korkein -strategioihin, ei kyseinen strategia kuitenkaan dominoinut
niin vahvasti, että voitaisiin todeta ankkuroitumisen olevan todennäköinen syy 52 viikon korkein
-strategian menestyksekkyyteen.