Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ruumiinavausten merkitys patologian opetuksessa lääketieteen opiskelijoiden näkökulmasta

Lalli, Erno (2020-03-19)

Ruumiinavausten merkitys patologian opetuksessa lääketieteen opiskelijoiden näkökulmasta

Lalli, Erno
(19.03.2020)
Katso/Avaa
Lalli_Erno_opinnayte.pdf (1.524Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040810833
Tiivistelmä
Turun lääketieteellisen tiedekunnan patologian Tautioppi-kurssilla obduktio- eli ruumiinavausopetusta ei voida tarjota tilanteissa, joissa lääketieteellisestä syystä avattavaa ruumista ei ole tarjolla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, miten merkittävänä opiskelijat kokevat obduktio-opetuksen. Tarkoituksena on myös tarjota video-opetusmateriaalia tilanteisiin, joissa perinteinen ruumiinavausopetus ei ole mahdollista.
Opinnäytetyössä kartoitettiin opiskelijoiden näkökulmasta obduktio- ja obduktiovideo-opetuksen merkittävyyttä Webropol-kyselyillä. Kyselyt pidettiin toisen vuosikurssin opiskelijoille ennen syksyllä 2017 alkanutta Tautioppi-kurssia ja sen jälkeen. Kyselyyn vastasi 119 opiskelijaa ennen patologian kurssia ja 98 opiskelijaa kurssin jälkeen. Ennen tässä työssä luotuja videoita käytössä oli muutamia obduktio-opetusvideoita, ja kyselyn perusteella ne koettiin hyödyllisiksi, mutta toisaalta kyselyssä tuli esille myös tarve video-opetuksen tason kehittämiseen.
Ennen kurssia pidetyssä kyselyssä 95 % vastaajista piti obduktio-opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä osana lääketieteen opetusta. Kurssin jälkeen 96 % piti obduktio-opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä. Obduktiovideo-opetukseen osallistui 94 % kyselyyn vastanneista, ja heistä 73 % piti kyseistä opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä osana lääketieteen opetusta. Valtaosa siis koki hyötyvänsä video-obduktioista, mikä tukee kyseisen opetusmenetelmän hyödyntämistä patologian opetuksessa jatkossakin. Video-obduktioihin osallistuneista 17 % ei kokenut hyötyvänsä opetuksesta.
Obduktiovideoita kuvattiin yhteensä viisi. Videoiden editoinnilla pyrittiin helpottamaan elimien ja löydöksien hahmottamista. Jokaisen videon rinnalle luotiin Microsoft Word -tiedosto, joka sisältää avauskertomuksen, ja Microsoft PowerPoint -tiedosto, jonka diojen järjestyksen mukaisesti obduktiovideo-opetus on tarkoitus pitää. PowerPoint-tiedostossa painopiste on potilaan esitietojen sekä mikroskopianäytteiden esittelyssä.
Dioihin integroitiin myös opiskelijoita aktivoivia kysymyksiä. Videot editoitiin selkeyden vuoksi noudattamaan avauskertomusten mukaista järjestystä. Video-opetuksessa on tarkoitus käsitellä, kuinka esitietojen ja avauksessa esiintyneiden löydösten perusteella päästään kuolinsyypäätelmiin. Perinteisessä obduktio-opetuksessa painopiste on makroskooppisessa tarkastelussa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste