Luokanopettajien kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integraatiosta yleisen opetuksen luokkaan
Ramsay, Martina; Jokinen, Ilona (2020-03-20)
Luokanopettajien kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integraatiosta yleisen opetuksen luokkaan
Ramsay, Martina
Jokinen, Ilona
(20.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516645
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integrointi yleisen opetuksen luokkiin
on lisääntynyt, kun erityiskouluja ja -luokkia on lakkautettu ja on siirrytty
kohti perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tavoitteiden mukaista
inklusiivista opetusta. Integraatiolla on suuri rooli inkluusiota tavoiteltaessa
ja siksi sen onnistumista ja toimivuutta on tärkeä tarkastella. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksien
perusteella, miten erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integrointi yleisen
opetuksen luokkaan toimii ja mitä luokanopettajat ajattelevat integraatiosta.
Näiden lisäksi pyrimme selvittämään miten integraatio vaikuttaa
luokanopettajien työhön ja minäpystyvyyteen.
Kvalitatiiviseen tutkimukseemme osallistui 10 luokanopettajaa Satakunnan,
Varsinais-Suomen ja Keski-Suomen alueilta. Aineistonkeruumenetelmänä
käytimme puolistrukturoitua haastattelua ja analyysimenetelmänä
sisällönanalyysia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajat näkevät erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden integraation positiivisena asiana, mutta integraatio
toteutuksessa on puutteita. Puutteet johtuvat resurssien vähäisyydestä ja
saatavuudesta. Integraatio lisää luokanopettajien työmäärää ja -aikaa ja siten
se vaikuttaa myös heidän minäpystyvyysuskomuksiin.
on lisääntynyt, kun erityiskouluja ja -luokkia on lakkautettu ja on siirrytty
kohti perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tavoitteiden mukaista
inklusiivista opetusta. Integraatiolla on suuri rooli inkluusiota tavoiteltaessa
ja siksi sen onnistumista ja toimivuutta on tärkeä tarkastella. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksien
perusteella, miten erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integrointi yleisen
opetuksen luokkaan toimii ja mitä luokanopettajat ajattelevat integraatiosta.
Näiden lisäksi pyrimme selvittämään miten integraatio vaikuttaa
luokanopettajien työhön ja minäpystyvyyteen.
Kvalitatiiviseen tutkimukseemme osallistui 10 luokanopettajaa Satakunnan,
Varsinais-Suomen ja Keski-Suomen alueilta. Aineistonkeruumenetelmänä
käytimme puolistrukturoitua haastattelua ja analyysimenetelmänä
sisällönanalyysia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajat näkevät erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden integraation positiivisena asiana, mutta integraatio
toteutuksessa on puutteita. Puutteet johtuvat resurssien vähäisyydestä ja
saatavuudesta. Integraatio lisää luokanopettajien työmäärää ja -aikaa ja siten
se vaikuttaa myös heidän minäpystyvyysuskomuksiin.