Eettisesti onnistunut toiminta - analyysi fysioterapeuttien kokemuksista
Tolvanen, Anna (2020-03-25)
Eettisesti onnistunut toiminta - analyysi fysioterapeuttien kokemuksista
Tolvanen, Anna
(25.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516616
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516616
Tiivistelmä
Fysioterapian ollessa itsenäinen ammattiala on alan eettisissä ongelmissa omanlaisiaan piirteitä ja myös fysioterapeuteille on laadittu omat eettiset ohjeet. Fysioterapeutit kohtaavat eettisiä ongelmia päivittäisessä työssään. Tulevaisuuden työelämän muutosten myötä eettisen osaamisen merkitys kasvaa entisestään. Fysioterapeutin sitoutuminen eettiseen toimintaan mahdollistaa menestyksekkään vuorovaikutuksen sekä hoidon.
Tämä pro gradu- tutkielma kohdistuu fysioterapian etiikkaan ja tarkoituksena oli kuvata ongelmatilanteita, joissa fysioterapeutit ovat kokeneet eettisesti onnistuneensa sekä kuvata, mitä eettisesti onnistunut toiminta on ollut. Tietoa voidaan hyödyntää fysioterapian alan eettisen tietoisuuden lisäämiseksi, fysioterapiakoulutuksen etiikan opetuksen kehittämiseksi sekä fysioterapeuttien etiikan täydennyskoulutuksen tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineiston muodostivat Suomen Fysioterapeutit liiton- jäsenet. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropolissa 2016. Kyselylomakkeen avoimeen kysymykseen, jonka sisältöä analysoitiin tässä tutkimuksessa, vastasi 208 fysioterapeuttia. Tutkimuksen otos oli valtakunnallinen ja se lähetettiin 5719 fysioterapeutille ympäri Suomea. Kyselylomakkeeseen vastasi kokonaisuudessaan 839 fysioterapeuttia. Fysioterapeutin eettisen kompetenssin itsearviointiin pohjautuva kyselylomake perustui Kulju ym. 2016 eettisen kompetenssin käsiteanalyysiin ja kirjallisuuskatsaukseen.
Eettisesti onnistuneet tilanteet liittyivät pääosin asiakkaan ja fysioterapeutin väliseen vuorovaikutukseen, asiakkaan itsemääräämisoikeuteen, fysioterapeutin ammatilliseen osaamiseen, luottamuksellisuuteen, ristiriitoihin työyhteisössä, organisaation linjauksiin sekä asiakkaan vaihtelevaan toimintakykyyn sekä voimavaroihin. Fysioterapeuttien kuvaamassa eettisesti onnistuneessa toiminnassa korostui vahvasti asiakaslähtöinen toiminta ja asiakkaan parhaaksi toimiminen. Fysioterapeuttien eettisesti onnistunutta toimintaa kuvasti myös moraalisen rohkeuden ja hyveellisyyden ilmeneminen toiminnassa sekä fysioterapeutin ammatillisen roolin säilyttäminen.
Fysioterapian alan eettistä tutkimusta tulisi tehdä fysioterapeuttien eettisestä kompetenssista, etiikan koulutuksesta sekä fysioterapian eettisistä ongelmista tulevaisuudessa. Tutkimustietoa hyödyntämällä pystyttäisiin määrittämään koulutuksen tarvetta niin fysioterapeuttien peruskoulutuksessa kuin ammatillista kehittymistä tukevassa jatkokoulutuksessa, sekä varmistamaan laadukkaiden fysioterapiapalveluiden tarjoaminen. As physiotherapy is an autonomous profession, ethical problems in the field have certain characteristics, and physiotherapists have their own ethical guidelines. Physiotherapists face ethical problems in their daily work. The importance of ethical competence will continue to grow as working life in the field undergoes changes in the future. The commitment of the physiotherapist to ethical activities enables successful interaction and treatment.
The subject of this thesis is the ethics of physiotherapy, and its goal was to recount challenging situations that physiotherapists experienced that they were successful in ethically resolving, and describe the actions taken to conform to ethical standards. This information can be used to raise ethical awareness in the field of physiotherapy, to develop the teaching of ethics in physiotherapy education, and to further the ethics education of physiotherapists.
The study was conducted as a descriptive qualitative study. The informants of the study were members of the Finnish Physiotherapists Association. The data collection was carried out using a Webropol electronic questionnaire in 2016. In this study, a content analysis of the responses to the open-ended question that 208 physiotherapists submitted a response to in the questionnaire was performed. The sample was nationwide, and the questionnaire was sent to 5,719 physiotherapists around Finland. A total of 839 physiotherapists responded to the questionnaire. The questionnaire centered around self-assessment of the physiotherapist's ethical competence was based on the concept analysis of the ethical competence by Kulju et al. 2016 and a literature review.
The situations in which physiotherapists had experienced that they acted ethically were mainly related to client-physiotherapist interaction, client self-determination, physiotherapists’ professional competence, confidentiality, conflicts in the workplace, organizational policies, and clients’ varying levels of mobility and vitality. The ethically successful practice described by physiotherapists strongly emphasized customer-oriented activities and acting in the best interests of the client. The ethical success of physiotherapists was also illustrated by the expression of moral courage and virtue in action as well as maintaining the professional role of the physiotherapist.
Ethical research in the field of physiotherapy should be conducted on the ethical competence of physiotherapists, ethics education and the ethical problems of physiotherapy in the future. Research data could be used to determine the need for education both in basic physiotherapist education, as well as continuing professional development training and to ensure the provision of quality physiotherapy services.
Tämä pro gradu- tutkielma kohdistuu fysioterapian etiikkaan ja tarkoituksena oli kuvata ongelmatilanteita, joissa fysioterapeutit ovat kokeneet eettisesti onnistuneensa sekä kuvata, mitä eettisesti onnistunut toiminta on ollut. Tietoa voidaan hyödyntää fysioterapian alan eettisen tietoisuuden lisäämiseksi, fysioterapiakoulutuksen etiikan opetuksen kehittämiseksi sekä fysioterapeuttien etiikan täydennyskoulutuksen tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineiston muodostivat Suomen Fysioterapeutit liiton- jäsenet. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropolissa 2016. Kyselylomakkeen avoimeen kysymykseen, jonka sisältöä analysoitiin tässä tutkimuksessa, vastasi 208 fysioterapeuttia. Tutkimuksen otos oli valtakunnallinen ja se lähetettiin 5719 fysioterapeutille ympäri Suomea. Kyselylomakkeeseen vastasi kokonaisuudessaan 839 fysioterapeuttia. Fysioterapeutin eettisen kompetenssin itsearviointiin pohjautuva kyselylomake perustui Kulju ym. 2016 eettisen kompetenssin käsiteanalyysiin ja kirjallisuuskatsaukseen.
Eettisesti onnistuneet tilanteet liittyivät pääosin asiakkaan ja fysioterapeutin väliseen vuorovaikutukseen, asiakkaan itsemääräämisoikeuteen, fysioterapeutin ammatilliseen osaamiseen, luottamuksellisuuteen, ristiriitoihin työyhteisössä, organisaation linjauksiin sekä asiakkaan vaihtelevaan toimintakykyyn sekä voimavaroihin. Fysioterapeuttien kuvaamassa eettisesti onnistuneessa toiminnassa korostui vahvasti asiakaslähtöinen toiminta ja asiakkaan parhaaksi toimiminen. Fysioterapeuttien eettisesti onnistunutta toimintaa kuvasti myös moraalisen rohkeuden ja hyveellisyyden ilmeneminen toiminnassa sekä fysioterapeutin ammatillisen roolin säilyttäminen.
Fysioterapian alan eettistä tutkimusta tulisi tehdä fysioterapeuttien eettisestä kompetenssista, etiikan koulutuksesta sekä fysioterapian eettisistä ongelmista tulevaisuudessa. Tutkimustietoa hyödyntämällä pystyttäisiin määrittämään koulutuksen tarvetta niin fysioterapeuttien peruskoulutuksessa kuin ammatillista kehittymistä tukevassa jatkokoulutuksessa, sekä varmistamaan laadukkaiden fysioterapiapalveluiden tarjoaminen.
The subject of this thesis is the ethics of physiotherapy, and its goal was to recount challenging situations that physiotherapists experienced that they were successful in ethically resolving, and describe the actions taken to conform to ethical standards. This information can be used to raise ethical awareness in the field of physiotherapy, to develop the teaching of ethics in physiotherapy education, and to further the ethics education of physiotherapists.
The study was conducted as a descriptive qualitative study. The informants of the study were members of the Finnish Physiotherapists Association. The data collection was carried out using a Webropol electronic questionnaire in 2016. In this study, a content analysis of the responses to the open-ended question that 208 physiotherapists submitted a response to in the questionnaire was performed. The sample was nationwide, and the questionnaire was sent to 5,719 physiotherapists around Finland. A total of 839 physiotherapists responded to the questionnaire. The questionnaire centered around self-assessment of the physiotherapist's ethical competence was based on the concept analysis of the ethical competence by Kulju et al. 2016 and a literature review.
The situations in which physiotherapists had experienced that they acted ethically were mainly related to client-physiotherapist interaction, client self-determination, physiotherapists’ professional competence, confidentiality, conflicts in the workplace, organizational policies, and clients’ varying levels of mobility and vitality. The ethically successful practice described by physiotherapists strongly emphasized customer-oriented activities and acting in the best interests of the client. The ethical success of physiotherapists was also illustrated by the expression of moral courage and virtue in action as well as maintaining the professional role of the physiotherapist.
Ethical research in the field of physiotherapy should be conducted on the ethical competence of physiotherapists, ethics education and the ethical problems of physiotherapy in the future. Research data could be used to determine the need for education both in basic physiotherapist education, as well as continuing professional development training and to ensure the provision of quality physiotherapy services.