Muotiblogien artikkelityypit ja niiden rakennepiirteet
Tervonen, Karoliina (2020-03-17)
Muotiblogien artikkelityypit ja niiden rakennepiirteet
Tervonen, Karoliina
(17.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516632
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516632
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani muotiblogien artikkelityyppejä ja erittelen näiden
artikkelityyppien rakennepiirteitä. Tutkimukseni on jatkoa kandidaatintutkielmalleni (Posti 2018) ja
tuo aiheeseen uutta näkökulmaa tarkastelemalla artikkelityyppejä laajemman aineiston avulla.
Tutkimukseni kuuluu tekstintutkimuksen alaan ja on luonteeltaan laadullinen. Analyysimenetelmäksi
olen valinnut teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tutkimusaineisto on kerätty muotiblogeista Sara
Tickle, Pupulandia, Annika Ollila, Alexa Dagmar ja Linda Juhola. Kunkin kirjoittajan blogista olen
valinnut tutkimukseeni kymmenen viimeisintä artikkelia, eli tutkimusaineistoni koostuu yhteensä
viidestäkymmenestä artikkelista. Aineistoartikkelit on julkaistu aikavälillä 28.8.–14.10.2019.
Tutkimukseni tuloksena aineistostani on luotettavasti erotettavissa kuusi eri artikkelityyppiä:
KAUPALLISET YHTEISTYÖT, LISTAUKSET, MUOTIA JA KUULUMISIA KÄSITTELEVÄT ARTIKKELIT,
MEDIAKANAVIA MAINOSTAVAT ARTIKKELIT, KOLLAASIT ja HENKILÖKOHTAISTA ELÄMÄÄ
KÄSITTELEVÄT ARTIKKELIT. Kullekin artikkelityypille on hahmoteltu ominainen rakenneskeema
niiden rakennepiirteiden, koherenssin ja topiikin pohjalta. Rakennepiirteitä tarkastellessani olen
kiinnittänyt huomiota sekä tekstin kielellisiin että kielenulkoisiin ominaisuuksiin. Analysoimiani
kielellisiä ominaisuuksia ovat artikkeleiden otsikkotyyppi, tekstikappaleiden pituus ja sommittelu,
tekstityypit sekä tyyli, kuten affektisten ilmausten käyttö. Tarkastelemiani tekstin kielenulkoisia
ominaisuuksia taas ovat artikkeleiden sisältämät mainonnan muodot sekä kuvituksen määrä ja
sommittelu.
Kaikkien artikkelityyppien rakenneskeemoille on yhteistä, että otsikkoa seuraa tyypillisesti yksi kuva
ja yhdestä kahteen tekstikappaletta. Mahdollinen muu kuvitus ja tekstikappaleet vuorottelevat tämän
jälkeen. Rakenneskeemaltaan muista poikkeaa eniten LISTAUKSET, joille on ominaista lyhyiden
tekstikappaleiden asettelu allekkain listan muotoon. Artikkelityyppejä keskeisesti erottavia tekijöitä
ovat kielenulkoiset ominaisuudet, kuten mainonnan muoto ja kuvituksen määrä. Monipuolisinta
mainontaa sisältävät MUOTIA JA KUULUMISIA KÄSITTELEVÄT ARTIKKELIT. Kuvitusta taas sisältävät
eniten KAUPALLISET YHTEISTYÖT ja vähiten MEDIAKANAVIA MAINOSTAVAT ARTIKKELIT sekä
KOLLAASIT. Artikkelityyppejä erottavat toisistaan myös kielelliset ominaisuudet, kuten tekstityyppien
määrä ja affektisten ilmausten käyttö: eniten eri tekstilajityyppejä sisältävät KAUPALLISET
YHTEISTYÖT ja affektisten ilmausten käyttöä taas LISTAUKSET.
Tutkimukseni tarjoaa tuoretta näkökulmaa muotiblogiartikkeleiden tyypittelyyn ja antaa uutta tietoa
kullekin artikkelityypille ominaisesta rakenteesta. Muotiblogigenre kuitenkin elää ja muuttuu
jatkuvasti, ja laajemmalla aineistolla artikkelityyppejä on varmasti mahdollista löytää vielä useampia.
Jatkotutkimus on siten mahdollista ja jopa suotavaa muotiblogien artikkelityyppien mahdollisimman
totuudenmukaisen variaation selvittämiseksi.
artikkelityyppien rakennepiirteitä. Tutkimukseni on jatkoa kandidaatintutkielmalleni (Posti 2018) ja
tuo aiheeseen uutta näkökulmaa tarkastelemalla artikkelityyppejä laajemman aineiston avulla.
Tutkimukseni kuuluu tekstintutkimuksen alaan ja on luonteeltaan laadullinen. Analyysimenetelmäksi
olen valinnut teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tutkimusaineisto on kerätty muotiblogeista Sara
Tickle, Pupulandia, Annika Ollila, Alexa Dagmar ja Linda Juhola. Kunkin kirjoittajan blogista olen
valinnut tutkimukseeni kymmenen viimeisintä artikkelia, eli tutkimusaineistoni koostuu yhteensä
viidestäkymmenestä artikkelista. Aineistoartikkelit on julkaistu aikavälillä 28.8.–14.10.2019.
Tutkimukseni tuloksena aineistostani on luotettavasti erotettavissa kuusi eri artikkelityyppiä:
KAUPALLISET YHTEISTYÖT, LISTAUKSET, MUOTIA JA KUULUMISIA KÄSITTELEVÄT ARTIKKELIT,
MEDIAKANAVIA MAINOSTAVAT ARTIKKELIT, KOLLAASIT ja HENKILÖKOHTAISTA ELÄMÄÄ
KÄSITTELEVÄT ARTIKKELIT. Kullekin artikkelityypille on hahmoteltu ominainen rakenneskeema
niiden rakennepiirteiden, koherenssin ja topiikin pohjalta. Rakennepiirteitä tarkastellessani olen
kiinnittänyt huomiota sekä tekstin kielellisiin että kielenulkoisiin ominaisuuksiin. Analysoimiani
kielellisiä ominaisuuksia ovat artikkeleiden otsikkotyyppi, tekstikappaleiden pituus ja sommittelu,
tekstityypit sekä tyyli, kuten affektisten ilmausten käyttö. Tarkastelemiani tekstin kielenulkoisia
ominaisuuksia taas ovat artikkeleiden sisältämät mainonnan muodot sekä kuvituksen määrä ja
sommittelu.
Kaikkien artikkelityyppien rakenneskeemoille on yhteistä, että otsikkoa seuraa tyypillisesti yksi kuva
ja yhdestä kahteen tekstikappaletta. Mahdollinen muu kuvitus ja tekstikappaleet vuorottelevat tämän
jälkeen. Rakenneskeemaltaan muista poikkeaa eniten LISTAUKSET, joille on ominaista lyhyiden
tekstikappaleiden asettelu allekkain listan muotoon. Artikkelityyppejä keskeisesti erottavia tekijöitä
ovat kielenulkoiset ominaisuudet, kuten mainonnan muoto ja kuvituksen määrä. Monipuolisinta
mainontaa sisältävät MUOTIA JA KUULUMISIA KÄSITTELEVÄT ARTIKKELIT. Kuvitusta taas sisältävät
eniten KAUPALLISET YHTEISTYÖT ja vähiten MEDIAKANAVIA MAINOSTAVAT ARTIKKELIT sekä
KOLLAASIT. Artikkelityyppejä erottavat toisistaan myös kielelliset ominaisuudet, kuten tekstityyppien
määrä ja affektisten ilmausten käyttö: eniten eri tekstilajityyppejä sisältävät KAUPALLISET
YHTEISTYÖT ja affektisten ilmausten käyttöä taas LISTAUKSET.
Tutkimukseni tarjoaa tuoretta näkökulmaa muotiblogiartikkeleiden tyypittelyyn ja antaa uutta tietoa
kullekin artikkelityypille ominaisesta rakenteesta. Muotiblogigenre kuitenkin elää ja muuttuu
jatkuvasti, ja laajemmalla aineistolla artikkelityyppejä on varmasti mahdollista löytää vielä useampia.
Jatkotutkimus on siten mahdollista ja jopa suotavaa muotiblogien artikkelityyppien mahdollisimman
totuudenmukaisen variaation selvittämiseksi.