Potilastyytyväisyys lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanottotoiminnassa
Hänninen, Terhi (2020-02-27)
Potilastyytyväisyys lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanottotoiminnassa
Hänninen, Terhi
(27.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516594
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516594
Tiivistelmä
Suomessa sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat ovat seitsemän vuoden ajan saaneet määrätä tiettyjä lääkkeitä käytyään siihen tarkoitetun lisäkoulutuksen. Sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien lääkkeenmääräämisen katsottiin osaltaan parantavan potilaiden hoitoon pääsyä, palveluiden saatavuutta ja sitä kautta potilastyytyväisyyttä. Potilastyytyväisyys on usein käytetty mittari, kun arvioidaan hoidon laatua. Potilastyytyväisyyttä lääkkeitä määräävien sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien vastaanotoilla on tutkittu erittäin vähän Suomessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida potilastyytyväisyyttä ja kuvata potilaiden kehittämisehdotuksia lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanottotoiminnassa. Tutkimuksen tavoite on kehittää hoidon laatua näillä vastaanotoilla.
Kuvailevan kyselytutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti tätä tutkimusta varten kehitetyllä Potilastyytyväisyys ehkäisyhoitajan vastaanotolla -kyselylomakkeella. Kyselylomake kehitettiin ajankohtaisen kirjallisuuden pohjalta ja se sisälsi 12 strukturoitua ja viisi avointa kysymystä. Strukturoiduissa kysymyksissä kysyttiin potilaiden tyytyväisyyttä hoitajan ammatilliseen osaamiseen ja vuorovaikutustaitoihin sekä hoidon tehokkuuteen, saavutettavuuteen ja fyysiseen ympäristöön. Avoimissa kysymyksissä kysyttiin potilaiden odotuksia, tyytyväisyyttä, tyytymättömyyttä ja kehittämisehdotuksia. Kyselyyn vastasi 44 potilasta. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS Statistics 25 -ohjelmalla ja kvalitatiivinen aineisto induktiivisella sisällönanalyysilla.
Potilastyytyväisyys lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanotolla on korkeatasoista. Kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä käyntiinsä ehkäisyhoitajan vastaanotolla. He olivat tyytyväisiä ehkäisyhoitajan ystävällisyyteen, ehkäisyvalmisteiden tuntemukseen, tapaan kertoa asiat selkeästi ja ymmärrettävästi sekä mahdollisuuteensa tulla kuulluksi ja esittää kysymyksiä. Tyytymättömyyttä esiintyi tiedonsaannissa. Potilaat olivat sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä hoidon tehokkuuteen, saavutettavuuteen ja fyysiseen ympäristöön. Lisäksi potilaat kokivat odotustensa täyttyneen. Kehittämisehdotuksia he esittivät hoidon tehokkuuteen, saavutettavuuteen, saatavuuteen, fyysiseen ympäristöön ja tiedonsaantiin liittyen.
Potilastyytyväisyys lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanotoilla on korkeatasoista. Jatkossa tarvitaan tutkimusta potilastyytyväisyydestä sairaanhoitajan lääkkeenmääräämisen alueella hoidon laadun kehittämiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida potilastyytyväisyyttä ja kuvata potilaiden kehittämisehdotuksia lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanottotoiminnassa. Tutkimuksen tavoite on kehittää hoidon laatua näillä vastaanotoilla.
Kuvailevan kyselytutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti tätä tutkimusta varten kehitetyllä Potilastyytyväisyys ehkäisyhoitajan vastaanotolla -kyselylomakkeella. Kyselylomake kehitettiin ajankohtaisen kirjallisuuden pohjalta ja se sisälsi 12 strukturoitua ja viisi avointa kysymystä. Strukturoiduissa kysymyksissä kysyttiin potilaiden tyytyväisyyttä hoitajan ammatilliseen osaamiseen ja vuorovaikutustaitoihin sekä hoidon tehokkuuteen, saavutettavuuteen ja fyysiseen ympäristöön. Avoimissa kysymyksissä kysyttiin potilaiden odotuksia, tyytyväisyyttä, tyytymättömyyttä ja kehittämisehdotuksia. Kyselyyn vastasi 44 potilasta. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS Statistics 25 -ohjelmalla ja kvalitatiivinen aineisto induktiivisella sisällönanalyysilla.
Potilastyytyväisyys lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanotolla on korkeatasoista. Kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä käyntiinsä ehkäisyhoitajan vastaanotolla. He olivat tyytyväisiä ehkäisyhoitajan ystävällisyyteen, ehkäisyvalmisteiden tuntemukseen, tapaan kertoa asiat selkeästi ja ymmärrettävästi sekä mahdollisuuteensa tulla kuulluksi ja esittää kysymyksiä. Tyytymättömyyttä esiintyi tiedonsaannissa. Potilaat olivat sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä hoidon tehokkuuteen, saavutettavuuteen ja fyysiseen ympäristöön. Lisäksi potilaat kokivat odotustensa täyttyneen. Kehittämisehdotuksia he esittivät hoidon tehokkuuteen, saavutettavuuteen, saatavuuteen, fyysiseen ympäristöön ja tiedonsaantiin liittyen.
Potilastyytyväisyys lääkkeitä määräävien ehkäisyhoitajien vastaanotoilla on korkeatasoista. Jatkossa tarvitaan tutkimusta potilastyytyväisyydestä sairaanhoitajan lääkkeenmääräämisen alueella hoidon laadun kehittämiseksi.